Kølervalg (Lydløs krævet!)
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 12:07

Hej

Jeg mangler 2 cpu'kølere til min server (Dual PIII1Ghz FCPGA).

Kravet er, at den skal sige lige så meget som mine sokker - max! Den skal
stå i stuen og jeg vil helst ikke kunne høre den.

Jeg har haft kig på Zalman's Guld-køler - overvejer at smide den i uden
blæser på - mere stille kan det vel ikke blive?

Har også overvejet vandkøling, men syntes nu at det er lidt bøvlet?

NoiseControl's køler (12-14 db) har også været under søgelyset....

Hvad siger i?

// Søren

Fra : Per Kristensen

Dato : 25-07-01 12:20

Silverado ved 6volt. Mere lydsvagt bliver det ikke!
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=76

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 12:57

> Silverado ved 6volt. Mere lydsvagt bliver det ikke!
> http://www.studiedata.dk/product.asp?product=76

Kan du ikk ekomme med nogle tal? Kan ikke finde noget på siden...

Den noisecontrol-dims jeg har kigget åp ligger på 12-14 db.. kan den slå
den?

// Søren

Fra : Per Kristensen

Dato : 25-07-01 13:24

Jeg mener at Silveradoen er NC's mest lydsvage køler, hvis man kører den ved
6 volt.

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 13:39

> Jeg mener at Silveradoen er NC's mest lydsvage køler, hvis man kører den
ved
> 6 volt.

Jojo, men hvor MEGET/LIDT larmer den? I db.

// Søren

Fra : Kristian

Dato : 25-07-01 14:56

Noise Control Silverado 50 MkII er den mest lydløse køler på markedet. Se
hvor meget den larmer her: www.webconsult.dk

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 15:06

> Noise Control Silverado 50 MkII er den mest lydløse køler på markedet. Se
> hvor meget den larmer her: www.webconsult.dk

Hvor? Kan ikke finde stedet =)

// Søren

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 15:09

Se

> Hvor? Kan ikke finde stedet =)

Fundet =)

9 db =)

// Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-07-01 19:42

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg mangler 2 cpu'kølere til min server (Dual PIII1Ghz FCPGA).

Du skal jo også tænkte på...

- Strømforsygning

- Grafikkort

- Bundkort

mm

som også har indbygget blæserkølling

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 20:12

> Du skal jo også tænkte på...
>
> - Strømforsygning

Har fundet en der kører v. 12 db...

> - Grafikkort

Er uden køler

> - Bundkort

....er også uden køler (hvis ikke, så hedder det bare *sluk* =))

// Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-07-01 21:51

> Har fundet en der kører v. 12 db...

Hvor mange Watt er den så på?

> Er uden køler

Okay

> ...er også uden køler (hvis ikke, så hedder det bare *sluk* =))

Ja tak,,, Hvordan vil du overhovedet kunne holde dit system nede i et
rimeligt temperaturområde??

Der er vist noget med aktiv kølling,, som fjerner varme fra CPU chip mm,,,
uden at det larmer overhovedet.... Hvad med det?

Kan dog ikke lige på stående fod sige, hvor man kan få det...

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 25-07-01 22:14

> Hvor mange Watt er den så på?

350W

> Ja tak,,, Hvordan vil du overhovedet kunne holde dit system nede i et
> rimeligt temperaturområde??

Skulle ikke være svært? Udskift kølesystemet på chipsettet med nogle
ordentlige ribber - så går det nok =)

> Der er vist noget med aktiv kølling,, som fjerner varme fra CPU chip mm,,,
> uden at det larmer overhovedet.... Hvad med det?

Ville være perfekt =)

> Kan dog ikke lige på stående fod sige, hvor man kan få det...

Ævæv, nå - det blev til 2 styk silverado'er...

// Søren

Fra : Lars - \(Hillerød\)

Dato : 25-07-01 23:53

det som larmer mest i min putter er harddiskene...

Lars

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 26-07-01 00:01

"Lars - (Hillerød)" <lovegreen@it.dk> wrote in message
> det som larmer mest i min putter er harddiskene...

Har også bestilt 2xSilentDrive til de to diske =) Har gode erfaring med
dem...

// Søren

Fra : Lars - \(Hillerød\)

Dato : 27-07-01 00:18

"Problemet" med mine 2 harddiske er:

C: 20gb Quantum 7200 omdr. larmer når der læses fra drevet
D: 40gb IBM 5400 omdr. larmer hele tiden (men ikke mere når der læses fra den)

De sidder begge i et miditower HX45 kabinet (som er ret lille)
Gad vide hvor meget støj jeg ville slippe for hvis jeg også anskaffede mig et par
SilentDrive's ?

--

Mvh. / Best regards

Lars
http://hjem.get2net.dk/lml/

lovegreen(AT)it.dk

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 27-07-01 00:35

> [...]
>
> De sidder begge i et miditower HX45 kabinet (som er ret lille)
> Gad vide hvor meget støj jeg ville slippe for hvis jeg også anskaffede mig

Meget... jeg kan ikke høre mine diske når de kører/læser - eller hvad de nu
laver =)

// Søren

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-07-01 09:58

> [...]
>
> C: 20gb Quantum 7200 omdr. larmer når der læses fra drevet
> D: 40gb IBM 5400 omdr. larmer hele tiden (men ikke mere når der læses fra

Hehe 60 GB Quantum fireball 7200 ata 100

30 GB IBM 7200 ata 100

Og det larmer overhovedet ikke,, man kan ikke høre dem...

> De sidder begge i et miditower HX45 kabinet (som er ret lille)
> Gad vide hvor meget støj jeg ville slippe for hvis jeg også anskaffede mig
et par
> SilentDrive's ?

Ja, du skulle således slippe for støjen...

Men jeg ved ikke hvordan det er med køling af harddiskene... Da varmen vel
bliver lukket lidt inde?

Mvh Bjarke

Fra : Lars - \(Hillerød\)

Dato : 27-07-01 22:17

Tjah, mine 2 harddiske er jo gamle (/eller billige)

Quantum 20gb 7200 ata66
IBM 40gb 5400 ata100

Men jeg er nok også sart mht. støj,
dog kunne det være en ide med
1 SilentDrive til IBM'eren....

--

Mvh. / Best regards

Lars
http://hjem.get2net.dk/lml/

lovegreen(AT)it.dk

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-07-01 01:21

Jeg kører selv med NC Silverado og den fungerer perfekt på en 1200 AMD.
Jeg har investeret i en DigiDoc fra Studiedata, den er lidt dyr men til
gengæld sørger den for at kun blæsere der er brug for kører, og den advarer
hvis temp stiger til mere end 10% over den grænse hvor blæseren skal tændes.
Alle blæsere kan tændes nemt og hurtigt ved at trykke på en knap, og der er
mulighed for at overvåge omdrejningerne på de enkelte blæsere hvis disse
understøtter dette.
Desuden overvåger den mine 5 og 12V kredsløb.
Kan varmt anbefales hvis man vil sikre at ens maskine kun larmer når der er
"brug" for det...

Hilsen
Thomas

PS. du kan evt købe et lyddæmpet kabinet.

Fra : Thomas

Dato : 26-07-01 09:12

Vær lige opmærksom på at SilentDrive skufferne absorberer mindre varme end
mange 7.200 harddiske producerer.

Jeg mener at f.eks. IBMs GPX60 40GB harddiske lige ligger under
tærskelværdien hvorimod deres 60GB version overstiger. (2 Vs. 3 skiver i
harddisken)

Yderligere skal du modde dine skuffer hvis du planlægger at investere i
runde kabler til dyret - not much fun in that then -

Held og lykke med projektet - og skriv lige tilbage om dine erfaringer

Thomas

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-07-01 11:35

Hej Søren

Når du har samlet det super silent system så skriv lige et par ord om
resultatet! Blev det så godt som forventet?

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Per Kristensen

Dato : 26-07-01 14:04

Jeg har to IBM diske i Silent Systems Drives i min PC. Jeg havde et
frygteligt bøvl med at få dem monteret. Især fordi de huller i "låget/enden"
vender forkert, så jeg måtte faktisk klippe i dem med en skævbidder. Jeg har
en bekendt, som kører med to stk 44GB 75GXP diske i uden probs.

Faktisk overser mange folk at harddiske typisk er det mest støjende i en
maskine. en IBM harddisk støjer typisk mellem 25-40db i idle!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-07-01 18:02

Hu var det nok mest CPU'erne jeg tænkte på.

Jeg har én 75GXP 45 GB og fire 60 GXP 40 GB i min computer og de er næsten
total lydløse!
Både i idle og i active.

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 26-07-01 20:18

> Faktisk overser mange folk at harddiske typisk er det mest støjende i en
> maskine. en IBM harddisk støjer typisk mellem 25-40db i idle!

Det kan godt være, at harddiske har et relativt højt lydniveau målt i
decibel MEN:
1. Idle støjen er meget lavfrekvent og høres derfor næsten ikke.
2. Specialt nyere harddiskes Active-støj er lav, set i forhold til, hvad de
var før i tiden. Desuden er det sjællent, at en harddisk er i aktiv i
længere tid af gangen - så man overlever nok.

Det var ikke for at slå nogen i hovedet, men jeg ville lige navne det.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Dixi...

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 26-07-01 21:36

Jeg synes nu, min primær disk er aktiv altid. Det er sikkert Windows 2000,
der liiiiige skal ned på disken og kigge efter et eller andet.
Det er kun mine sekundære diske, der lukker ned efter et stykke tid.

Fra : Per Kristensen

Dato : 27-07-01 14:26

Måske det var på tide at opgradere fra de 32MB RAM?

Fra : Oktafat-Java

Dato : 27-07-01 18:52

> Måske det var på tide at opgradere fra de 32MB RAM?
32MB!!!...........skal man virkelig have så meget .....maskinkravene
løber fra mig.
Joe