hover
Fra : Tonje S

Dato : 24-07-01 20:50

Jeg er ingen hovekspert.. og har liksom
ikke titta nøya på hover før Lukas. Jeg syns de virker litt tørre og oljer
de
nå ..to dager siden og i dag. Han skada ene hoven for endel uker siden
tja.. en to måneder siden.. lite skal som gikk av på høyre framhov men
det renset jeg og det grodde pent og har ikke hatt vondt der.

Nå har den venstre fremhov fått en sprekk. Den er kanskje nærmere en
centimeter og ikke bred.. men han har fåttlitt jord i mellom helt ytterst.
Også har han fått en avskaling på høyre bakhov som snart faller av.
Instinktet mitt sier at det kanskje bør files på en eller annen måte?
og kanskje smøres med noe? Noen tips om hva som er bra for hovene?
bruker nå bare en billig olje fra hooks (skal være bra da) som jeg smører.

Hilsen Tonje

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-07-01 11:24

In article <Qpk77.311$e%4.9204@news3.oke.nextra.no>, Tonje S wrote:
> [...]
> tja.. en to måneder siden.. lite skal som gikk av på høyre framhov men
> det renset jeg og det grodde pent og har ikke hatt vondt der.

Vores har flere gange flået en del af skoen og noget af det yderste
af hoven af. Det har ikke givet problemer. Vi har selvf. fået smed
og nye sko på, men de afbrækkede dele har ikke givet problemer.

> [...]
> og kanskje smøres med noe? Noen tips om hva som er bra for hovene?
> bruker nå bare en billig olje fra hooks (skal være bra da) som jeg smører.

I naturen bliver det jo ikke filet af. Som du beskriver det er det
en lille flække, den slags sker, det er lettere at se i virkeligheden,
hvis du er rigtig nervøs kan du jo spørge andre heste folk, fx. en
smed ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Anet

Dato : 25-07-01 15:23

Jeg har købt en hovrasp/fil og hvis en af hovene flækker lidt så runder jeg
lige lidt af så den ikke flækker helt. Min smed siger at jeg derved kan
redde noget. Jeg smører med soyaolie, torskelevertranolie eller en anden
olie. Min smed siger at jeg ikke må bruge hovfedt om sommeren fordi der i
nogle produkter er puttet noget ligesom blåstensagtigt i for at forhindre
sur stråle og det vil så tørre ud på hovene her i sommervarmen. Det er også
godt at få regelmæssigt besøg af sin smed. Nogle heste kræver det hver 6 uge
og andre hver 1/2 år og det kommer så an på om de går uden eller med sko og
har gode eller dårlige hove og desuden på om hesten går i ridehus eller
udelukkende på asfalt.

hilsen

Anet

Fra : Cecilie Acklam

Dato : 25-07-01 15:56

> [...]
> og kanskje smøres med noe? Noen tips om hva som er bra for hovene?
> bruker nå bare en billig olje fra hooks (skal være bra da) som jeg smører.

Jeg ville nok spurt en smed hvis jeg var deg. Hovsprekker kan være skumle
greier, jeg har sett hovsprekker vokse til å bli 2-3 cm oppover mot
kronranden.
En smed vil også kunne fortelle deg hvordan du selv kan holde hovene til
hesten din i orden.

Cecilie

Fra : Anet

Dato : 25-07-01 17:04

Det er altid meget vigtigt at spørge sin smed til råds om hvordan han mener
at hestens hove bedst holdes. Min meget dygtige smed har foreskrevet hovbad
2-3 gange om ugen i sommermånederne og det hjælper også en del. Så står
Bole´ i vand i ca. 1/2 time. Det vænner de sig hurtigt til. Jeg tager så
gummistøvler på samtidig og går og strigler og nusser om hende.

Hilsen

Anet

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 25-07-01 20:43

In article <9jmqqp$218$1@news.cybercity.dk>, "Anet" <anet@email.dk> wrote:

> [...]
> også en del. Så står Bole´ i vand i ca. 1/2 time. Det vænner de sig
> hurtigt til. Jeg tager så gummistøvler på samtidig og går og strigler og

   Man kan i øvrigt efter sådan et hovbad med fordel smøre med hovfedt
fordi man så holder på vandet. (Det er især en fordel hvis hesten hopper
omkring over sådan en spand med vand ;)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 25-07-01 22:33

Jeg har lige fået lavet vandspiltov og der står konstant vand i og så
trækker jeg bare hestene derind i vandet og de har hurtigt vænnet sig til
det. Det er meget nemmere end spandemetoden som ikke alle heste ynder.

hilsen

Anet

Fra : Anet

Dato : 25-07-01 17:06

Sprækker helt oppe vedkronranden så er det en meget alvorlig ting. Er
sprækken hårtynd så skulle det ikke betyde noget bare den er udvendig men
pas godt på hestens hove for det er hele fundamentet som hesten står og går
på.

hilsen

Anet

Fra : Tina Dandanell

Dato : 27-07-01 21:53

Min smed har anbefalet mig at bruge ganske almindelig madolie. Og det virker
altså!!!! Jeg er heldig at være udstyret med en hest der enten har meget
sure eller meget tørre hove. Hun har vel gennemsnitligt 3 uger om året hvor
hendes hove er rigtig gode. Dejligt!!! Så hvis nogle har gode råd ang. sur
stråle (andre end at holde dem rene, tørre osv) så hører vi meget gerne fra
jer.

Mvh. Tina
Anet <anet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jmquu$269$1@news.cybercity.dk...

Fra : Anet

Dato : 27-07-01 22:43

Hej

Flydende rød biotex dl til liter lunkent vand. Hovene skal vaskes grundigt
i denne blanding da det er godt til at holde sur stråle væk med. Dette gøres
gange ugentligt. Det skal være rødbiotex da der er et meget specielt enzym i
dette middel der skulle indvirke på surstråle.
Håber du kan bruge det til noget.
Jeg er også fint tilfreds med at bruge olie til hovene og så er det meget
billigere end hovfedt og hovolie.

hilsen

Anet

Fra : Tina Dandanell

Dato : 28-07-01 21:37

Hej Anet!
Tusind tak for tippet - det vil jeg helt sikkert prøve til efteråret nåe det
igen bliver et problem.
Tina
Anet <anet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jsnea$2uo7$1@news.cybercity.dk...