Surt show for TDC
Fra : Andreas Lindberg

Dato : 25-07-01 10:12

ADSL-problemer hos TDC

TDC Tele Danmark har problemer med en router i Århus, som hele tiden
genstarter uden grund. Det resulterer i, at omkring 1200 ADSL kunder i
midtjylland har en meget ustabil opkobling og har svært ved overhovedet at
komme på internettet, skriver Jyllands-Posten.
Ifølge avisen har problemet stået på siden den 19. juli. Forbindelsen holder
10 til 30 minutter, hvorefterne brugerne kobles af og må vente i op til en
time før de kan komme på igen.
TDC er opmærksom på problemet, men kan ikke umiddelbart gøre noget ved det.
Fejlen findes i routerens software og TDC er afhængige af, at leverandøren
til routeren får skabt ny software. Det arbejdes der i øjeblikket på højtryk
for, skriver avisen.
Routeren i Århus er identisk med otte andre routere, som er monteret
forskellige steder i Danmark. De øvrige otte routerne kan principelt også
begynde at genstarte, og TDC har ikke andre modeller at sætte i stedet.
TDC ved ikke hvornår problemet bliver løst, men anslår, at det vil vare
nogle dage.
(Kilde: Jyllands-Posten)

--
Andreas Lindberg / webmaster@quak.dk
- www.quak.dk (ICQportal)

Fra : Dann Pedersen

Dato : 25-07-01 10:17

"Andreas Lindberg" <webmaster@quak.dk> skrev i en meddelelse
> ADSL-problemer hos TDC

Løbende driftsinformation kan findes på:

http://www.opasia.dk/kundeservice/status/

--
Dann Pedersen
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Peter

Dato : 25-07-01 10:26

"Andreas Lindberg" skrev

> [...]
> kunder i midtjylland har en meget ustabil opkobling og har svært ved
> overhovedet at komme på internettet, skriver Jyllands-Posten.

Hvilken kompensation eller prisnedslag tilbyder TDC egentlig kunderne?

Jeg går ud fra, at TDC ikke forlanger fuld pris for en ADSL-forbindelse,
der kun fungerer periodisk.

Fra : Andreas Lindberg

Dato : 25-07-01 10:30

"Peter" <mail@nej.tak> wrote in message
> Jeg går ud fra, at TDC ikke forlanger fuld pris for en ADSL-forbindelse,
> der kun fungerer periodisk.

Ork jo min linie virkede nogen dage og andre ikke i en måneds tid, men den
var aldrig nede end mere 3 arbejds dage, kom måske lige op 1 dag og gik ned
de 2 andre dage

Der skulle jeg betale fuld pris, i den retning er TDC ik så kompatible..

Fra : Peter

Dato : 25-07-01 10:50

"Andreas Lindberg" skrev

> [...]

> og gik ned de 2 andre dage
> Der skulle jeg betale fuld pris, i den retning er TDC ik så kompatible..

Jeg er klar over, at TDC Tele Danmark har nogle aftalevilkår, der angiver,
at der først gives prisnedslag ved 2 døgns afbrydelse. Jeg forstår dette
således, at der er tale om 2 døgn samlet set. Dvs. at der også skal gives
nedslag, hvis forbindelsen ikke har fungeret den 13. og den 17. i en måned.

Hvis man i stedet fortolkede det således, at afbrydelser under 2 døgn aldrig
skulle give prisnedslag, ville det efter min mening være klart urimeligt. Så
kunne TDC principielt levere en forbindelse, der kun virkede hver anden dag.
Heldigvis kan urimelige aftalevilkår altid tilsidesættes efter Aftalelovens
§ 36, hvilket de sikkert ved mere om i dk.videnskab.jura.

Nu er det under alle omstændigheder en forudsætning, at fejlen er TDCs, og
at kunden rejser kravet over for TDC (uanset at det ville være flot, hvis
TDC af egen drift gav nedslag på de forbindelser, der ikke fungerer).

Fra : Andreas

Dato : 25-07-01 21:31

On Wed, 25 Jul 2001 11:49:43 +0200, "Peter" <mail@nej.tak> wrote:

>"Andreas Lindberg" skrev

<...aftalevilkår vedr. manglende internetforbindelse...>

Såvidt jeg ved gælder 2 døgns reglen for en sammenhængende periode og,
det er jo ikke så heldigt ud fra et kundesynspunkt.

Rent faktisk kan det jo betyde at ingen af de, bredbåndskunder i det
midtjyske område som er, berørt af den fejlbehæftede routersoftware
ikke, får kompensation for de perioder, hvor de har været uden
netadgang.

Det lader til at fejlen skyldes software i en router, men om man
ligefrem kan sige at det er TDC's skyld skal jeg ikke kunne sige. Det
er jo ikke dem der har leveret softwaren, men de er da ihvertfald
ansvarlige over for de enkelte kunder og kunne, måske derfor sende et
refusionskrav videre til leverandøren.

Det ville under alle omstændigheder pynte en hel del, på deres image
om de af sig selv, gav en forholdsmæssig refusion i
abonnementsafgiften for de berørte kunder. Det kan vel ikke være de
store beløb det drejer sig om?

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Peter

Dato : 25-07-01 23:59

"Andreas" skrev

> [...]
> er jo ikke dem der har leveret softwaren, men de er da ihvertfald
> ansvarlige over for de enkelte kunder og kunne, måske derfor sende et

Jeg kan heller ikke se nogen som helst grund til, at TDC ikke som en hver
anden virksomhed skulle være fuldt ansvarlig over for kunden - uanset om
fejlen skyldes en underleverandør.

Hvis TDC mener, at underleverandøren har leveret et utilfredsstillende
produkt, skal TDC jo heller ikke betale fuld pris til underleverandøren.
Alle aftaler indgås og alle priser fastsættes vel med det udgangspunkt, at
det lovede produkt leveres. Det gælder både i forholdet mellem ADSL-
kunden og TDC - og i forholdet mellem TDC og underleverandøren.

Fra : Christian Erritsø

Dato : 26-07-01 01:37

> "Andreas" skrev
<snip>

> [...]
> det lovede produkt leveres. Det gælder både i forholdet mellem ADSL-
> kunden og TDC - og i forholdet mellem TDC og underleverandøren.

Helt korrekt. I alle leverandør/kundeforhold er der betingelser for hvornår
der foreligger misligholdelse og/eller prisafslag. Dog vil det normalt først
komme på tale når den ene part anmoder (og begrunder sin anmodning) om
kompensation.

Vi kan godt blive enige om, at det ville være meget lettere, hvis den slags
krediteringer foregik automatisk, men desværre er det ikke en indbygget
mulighed i systemerne at lave den slags udtræk af lister. Derfor skal alle
som mener de er berettiget til kompensation selv henvende sig. Alle der er
berettiget til kompensation får det selvfølgelig også -
abonnementsbetingelser er jo ikke for sjov

Christian Erritsø
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 25-07-01 10:23

"Andreas Lindberg" <webmaster@quak.dk> wrote:

>[...]komme på internettet, skriver Jyllands-Posten.
[...]
>(Kilde: Jyllands-Posten)

Altså Jyllands-Posten, der citerer sig selv?

Jyllands-Postens omtale findes her:
http://www.jp.dk/dbp/internetavisen/itogcomputer/artikel&art_id=3403885
og det er ikke den du har citeret.

Iøvrigt kan jeg slet ikke se hvorfor det er så interessant at det skal
i en landsdækkende avis.

--
mvh.
Lasse Jarlskov