MS Windows
briani 27239
Stor fil kan ikke flyttes
Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-11-08 16:48

Jeg optager film fra TV via mit indbyggede TV-kort.. Normalt kan jeg uden
problemer flytte dem bagefter til min eksterne lagerdisk.. Men nogle store
krabater som Schindlers Liste og Exodus på 5,6 Giga lader sig ikke flytte
til den eksterne. Jeg kan godt flytte dem til mit andet INDBYGGEDE drev, men
der ligger de i vejen. De melder tilbage, at der ikke er plads nok på
destinationsdrevet. Det passer jo ikke. Jeg har lige købt en ny harddisk på
500 Giga.
Jeg bruger Windows XP
De eksterne drev er "My Book" fra Western Digital.
Mvh Jørgen

Fra : Max

Dato : 06-11-08 17:09

Hej Hr Jørgen

> at der ikke er plads nok på destinationsdrevet. Det passer jo ikke.
> Jeg har lige købt en ny harddisk på 500 Giga.

Hvis dit eksterne drev er formateret til FAT passer det fint at du
ikke kan lægge store filer på det, formater den i NTFS.

--
Mvh Max

Fra : Lyhn

Dato : 06-11-08 17:15

Hr Jørgen wrote:
> [...]
> Jeg har lige købt en ny harddisk på 500 Giga.
> Jeg bruger Windows XP
> De eksterne drev er "My Book" fra Western Digital.

Jeg gætter på at din My Book er formateret til fat32 filsystemet. fat32
tillader ikke filer over 4GB, så du må formatere din My Book til NTFS
filsystemet.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-11-08 17:17

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev :

> [...]
>krabater som Schindlers Liste og Exodus på 5,6 Giga lader sig ikke flytte

Sikkert fordi er formateret fat32, der ikke kan håndtere så store
filer og dine interne disk er ntfs.

Så løsningen er at konvertere den externe disk til ntfs, det
gøres i en kommandoprompt.

convert drevbogstav: /fs:ntfs

Der mistes ikke data.
--
Kerim

Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-11-08 18:02

Det var I svært enige om allesammen.
Det er rigtigt. Jeg har fundet en lille manual i en folder på drevet. Der
står netop det, I fortæller mig. Og der står, at drevet er formateret som
"en enkelt FAT32 partition".

Nui skal jeg videre med noget, jeg aldrig har prøvet før. Er det en af de
operationer, hvor mindre kyndige bør holde fingrene væk? Er det bare lige,
eller kan jeg risikere komplikationer? Hvad skal jeg bruge? Og kører det
bagefter på Win XP?

Foreløbig tak.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-11-08 18:19

"Hr Jørgen" skrev i en meddelelse
> Nui skal jeg videre med noget, jeg aldrig har prøvet før. Er det en af
> de operationer, hvor mindre kyndige bør holde fingrene væk?

Nej - det er rimelig uskadeligt med mindre der kommer en strømafbrydelse
midt i opgaven

> Er det bare lige,

Ja

> eller kan jeg risikere komplikationer? Hvad skal jeg bruge?

Du går ned i start->Kør og skriver den kommando, som Kerim nævnte - husk
at udskifte drevbogstavet med dit drevbogstav f.x. D: eller hvad det nu
hedder.

Og kører det bagefter på Win XP?

Ja - og der sker intet med indholdet - alt ser ud som det var før.

"Eneste forskel" er at nu kan du bruger store filer og du får en bedre
udnyttelse af disken.....

Jan

Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-11-08 18:43

> [...]
>
> Ja - og der sker intet med indholdet - alt ser ud som det var før.
>
> "Eneste forskel" er at nu kan du bruger store filer og du får en bedre

***********************************

Jeg gik i KØR og skrev
convert L:/fs:ntfs
Jeg fik en sort rude, der bad om diskenhedsnavnet.
Jeg skrev: MyBook - det var det navn, den havde i Stifinderen. - og sendte.
Den sorte rude forsvandt, og der skete ikke mere.

Jeg har prøvet at kopiere den store fil, men der er ikke sket noget.
Hvad gør jeg galt?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-11-08 19:11

"Hr Jørgen" skrev i en meddelelse
> Jeg har prøvet at kopiere den store fil, men der er ikke sket noget.
> Hvad gør jeg galt?

Jeg ved ikke om der kan være problemer med externe USB drev ?

MÅSKE din eksterne controller ikke bryder sig om ntfs ?

Jeg har gjort det uden problemer - dog kun med et par 120 gb diske.....

Prøv i stdet i KØR at skrive

cmd

og tryk enter - så får du et kommandoprompt vindue, hvor du så kan
skrive din convert kommando - så kan du se evt fejlmeldinger uden at de
forsvinder.

Jan

Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-11-08 19:53

> [...]
>
> og tryk enter - så får du et kommandoprompt vindue, hvor du så kan skrive
> din convert kommando - så kan du se evt fejlmeldinger uden at de

************************

God ide. Her får jeg forklaringen
Mit forslag: MyBook, er ugyldigt. Det er måske fordi det andet drev i K:
også hedder MyBook.
Så kalder jeg den MyBook2.
Så afvises det, fordi "MyBook2 hverken er en intern eller en ekstern
kommando. Det er heller ikke et program eller en batchfil".
Hvad er så et Diskenhedsnavn?
Jørgen

Fra : Max

Dato : 06-11-08 21:01

Hej Jørgen

> Hvad er så et Diskenhedsnavn?

Prøv at kikke på kapitel 2 i din manual til drevet, eller her

http://www.westerndigital.com/en/library/usb/4779-705001.pdf

--
Mvh Max

Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-11-08 22:26

> Hej Jørgen

> Prøv at kikke på kapitel 2 i din manual til drevet, eller her

> [...]
*****************************

Der finder jeg ikke svaret på mit spørgsmål. Jeg har udprintet den danske
udgave af manualen, og jeg har læst og læst og læst, så typerne snart er
slidt af. Jeg kan ikke se, hvad jeg skal svare.

Hvordan er et diskenhedsnavn bygget op?

I Stifinder hedder den p.t. (inden konverteringen) "MyBook (L:)"
Det vil den ikke acceptere, at jeg skriver.
Jeg har prøvet med "MyBook"
Vil ikke
"MyBook2" og "extbook" heller ikke
Jeg gør noget pricipielt forkert.
Hvad?

Mvh Jørgen

Fra : Max

Dato : 06-11-08 22:30

Hej Jørgen

> Der finder jeg ikke svaret på mit spørgsmål. Jeg har udprintet den
> danske udgave af manualen, og jeg har læst og læst og læst, så
> typerne snart er slidt af. Jeg kan ikke se, hvad jeg skal svare.

Har du læst dette ?
-------
About Your WD Drive
Drive Format
This WD device is preformatted as a single FAT32 partition for
compatibility with all
updated Windows and Macintosh operating systems. The FAT32 file system
has a
maximum individual file size of 4 GB.
This WD device cannot create partitions larger than 32 GB in Windows
2000/XP.
Windows 2000 and XP users can overcome these file size limitations by
reformatting
the drive to NTFS using the Disk Management utility. See answer ID 1287
at
support.wdc.com and article IDs 314463 and 184006 at
support.microsoft.com for
further details
-------
--
Mvh Max

Fra : Hr Jørgen

Dato : 06-11-08 22:54

> [...]
> reformatting
> the drive to NTFS using the Disk Management utility. See answer ID 1287 at
************************
Ja det har jeg. Mange gange.

Jeg må tilstå, at jeg var inde support.wdc.com, men det lykkedes mig ikke at
finde answer ID1287. Bliver der afsløret, hvordan det Pokkers Diskenhedsnavn
er bygget op?

Jeg har i mellemtiden prøvet med L. og l:.

Kommandoprompten kommer af en eller anden grund frem som C:\Documents and
settings\pc>.
På gammek DOS-vis Skrev jeg to gange cd..
Så blev prompten C:>
Det hjalp heller ikke.
Mvh Jørgen

Fra : Max

Dato : 06-11-08 23:07

Hej Jørgen

> Ja det har jeg. Mange gange.

Så burde du jo også se at du skal bruge Diskhåndtering
for at formatere din store disk til NTFS

Læs her:

http://support.microsoft.com/?kbid=309000

--
Mvh Max

Fra : Hr Jørgen

Dato : 07-11-08 00:18

> Hej Jørgen

> Så burde du jo også se at du skal bruge Diskhåndtering
> for at formatere din store disk til NTFS

> [...]
****************************

Tak for din tålmodighed. Jeg er blevet trukket igennem en masse. Men nu har
jeg klaret den.

Jeg havde håbet, jeg kunne konvertere den til NTFS uden at formattere. Nu
valgte jeg at gøre det alligevel. Nu siger jeg som I andre: Herregud var det
ikke andet?.

Tak for hjælpen.
Jørgen

Fra : Max

Dato : 07-11-08 14:55

Hej Jørgen

> Tak for din tålmodighed. Jeg er blevet trukket igennem en masse. Men
> nu har jeg klaret den.

Fint med at du fik det klaret og fint med at du melder tilbage.

> Jeg havde håbet, jeg kunne konvertere den til NTFS uden at
> formattere. Nu valgte jeg at gøre det alligevel. Nu siger jeg som I
> andre: Herregud var det ikke andet?.

Ingenting er jo svært når man ved hvordan :) Men kontroleren
i din box kan åbenbart ikke selv klare konverteringen af så stor
en disk og så bliver du tvunget ud i formateringen.

--
Mvh Max

Fra : J

Dato : 07-11-08 23:20

> [...]
> i din box kan åbenbart ikke selv klare konverteringen af så stor
> en disk og så bliver du tvunget ud i formateringen.

Sikke en gang gætværk. Ved du noget?

Fra : Max

Dato : 08-11-08 01:42

Hej J

> Sikke en gang gætværk. Ved du noget?

ja.

--
Mvh Max

Fra : Dr.Xerox

Dato : 06-11-08 23:53

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:491367eb$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Kommandoprompten kommer af en eller anden grund frem som C:\Documents and settings\pc>.
> På gammek DOS-vis Skrev jeg to gange cd..

Hej Jørgen

Ja det er rigtigt så er du i roden på C:
så skriver du L: og Enter så skal du komme til drev L
vi er stadig i den sorte dosprompt
prøv så at skrive convert L: /fs:ntfs

eller se http://support.microsoft.com/kb/307881/da

Poul

Fra : Hr Jørgen

Dato : 07-11-08 00:14

> Hej Jørgen
>
> Ja det er rigtigt så er du i roden på C:
> så skriver du L: og Enter så skal du komme til drev L
> [...]

*****************************

Skulle jeg have rettet propten til L:> ?
Det var måske løsningen, jeg ledte efter. Nu har jeg imidlertid klaret den,
men tak for tippet

(når jeg står i C:> skal jeg nok skrive cdL: - cd for change directory. Men
det er så længe siden, vi arbejdede med DOS. Jeg var meget glad for DOS. Jeg
syntes, jeg havde meget mere styr på min maskine. Men så kom Windovs og
klarede det hele for os)

Jørgen

Fra : Dr.Xerox

Dato : 07-11-08 00:41

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:49137b91$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> meget glad for DOS. Jeg syntes, jeg havde meget mere styr på min maskine. Men så kom Windovs og klarede det hele for os)

Hej Jørgen
nej du skal kun skrive L: og trykkr enter.
Det var godt du klarede det, og tak for tilbagemeldingen

Poul

Fra : hcma

Dato : 07-11-08 15:35

"Dr.Xerox" <xerox@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Jørgen
> nej du skal kun skrive L: og trykkr enter.
> Det var godt du klarede det, og tak for tilbagemeldingen
>
> Poul

Der skal bare skrives convert L: /fs:ntfs og man skal for alt i verden
HUSKE MELLEMRUMMET mellem L: og /
Det var nok det som gik galt under første forsøg på konvertering.
m v h
HC