Betændelse i achillessenen
Fra : Jesper Christensen

Dato : 05-11-08 22:47

Er der nogen, der har haft erfaringer med, at slippe af med betændelse
i achillessenen. Altså uden at holde op med at løbe?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-11-08 23:30

> Er der nogen, der har haft erfaringer med, at slippe af med betændelse
> i achillessenen. Altså uden at holde op med at løbe?

Nogle måneders ro. Jo hurtigere du starter på roen, jo hurtigere bliver du
klar igen, men vi taler stadig uger/måneder og ikke dage. Bliver du ved med
at løbe, så klarer naturen det for dig, og så taler vi et års ro.

Mvh Maria

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 06-11-08 21:21

Maria Frederiksen skrev:

> [...]
> klar igen, men vi taler stadig uger/måneder og ikke dage. Bliver du ved med
> at løbe, så klarer naturen det for dig, og så taler vi et års ro.

Du har tendinitis. Det er en inflammation i tilhæftningen mellem din
achillessene og hælknogle eller en irritation i de slimsække der sidder
samme sted. Inflammationen ophører når den påvirkning der gav
inflammationen forsvinder - altså løb.

Løb kan godt tillades når tendinitten er væk. Men du skal ikke
overbelaste - det er netop overbelastning der giver genen.

NSAID hjælper symptomatisk. Dvs gigtmedicin som Ibuprofen, diclofenac og
lignende.

Fra : kaz

Dato : 14-01-09 13:49

Jesper Christensen (slet NIZ6Q) wrote:
> Er der nogen, der har haft erfaringer med, at slippe af med betændelse
> i achillessenen. Altså uden at holde op med at løbe?

Du kan i en periode gå over til cykling eller andre ting som ikke belaster
så meget. Jeg har haft det i en periode for nogle år siden, men det gik over
af sig selv efter ca et ½ år, selv om jeg spillede fodbold på motionsniveau.