Lavt stofskifte
Fra : UP

Dato : 24-10-08 11:00

Hej

Jeg har mistanke om, at jeg kan have for lavt stofskifte, selvom en
blodprøve har vist, at mit TSH er indenfor de normale grænser. Derfor vil
min læge ikke gøre mere ved ved.
Er der nogen herinde, der kan anbefale en god læge på Amager eller i
København, som arbejder med lavt stofskifteproblematik?
Gerne en praktiserende læge, som er lidt åben overfor foskning og verden
udenfor Danmark.
Det kan også være et sted, hvor jeg kan gå hen og få lavet blodprøver, for
at få testet T3 og T4. Har om nogen har kendskab til sammenhæng mellem lavt
stofskifte og fibromyalgi.
I USA mener nogle læger, at fibromyalgi er en følge af stofskifteproblemer.
Og medicin for sidstnævte skulle kunne afhjælpe fibromyalgi.
Er der nogen af jer, der har haft taget stofskiftemedicin og er sluppet af
med fibro?

Tak for hjælpen
Ulla

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-10-08 16:16

UP skrev:
> [...]
> Og medicin for sidstnævte skulle kunne afhjælpe fibromyalgi.
> Er der nogen af jer, der har haft taget stofskiftemedicin og er sluppet af

Hej ulla

Stofskiftet lægeligt set er ikke altid det som en patient opfatter som
stofskiftet. Stofskiftet udgøres af hormonerne T3 og T4, men de styres
af hormonet TSH, som produceres i en kirtel i hjernen, hypofysen. Den
regulerer T3 og T4 vha feedback mekanismer. Jo lavere T3/T4 desto højere
bliver TSH. Et højt TSH ses altså ved lavt stofskifte. Så hvis din TSH
er i normalområdet så kan jeg ikke se hvad problemet er :(

Hilsen Jesper

Fra : bil.til.salg@gmail.c~

Dato : 26-10-08 05:50

On 24 Okt., 10:59, "UP" <u...@netbrev.dk> wrote:
> [...]
> Er der nogen herinde, der kan anbefale en god læge på Amager eller i
> København, som arbejder med lavt stofskifteproblematik?

Din læge har ret. Der er ingen grund til at undersøge dit stofskifte
yderligere. Hvis dine perifere (aktive) hormoner, T3 og T4 er for
lave, vil din krop forsøge at øge produktionen af dem. Det vil ske via
en stigning i TSH. Er din TSH normal har du ikke for lavt stofskifte.
Du må søge en anden forklaring på din træthed.
Held og lykke.

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 27-10-08 00:06

Hej !!
Når dit stofskifte er en normalt (indenfor TSH grænsen) er det
nok en anden vej du skal gå, for at komme af med din overvægt,
nemlig via en total kostomlægning. Jeg troede også, at jeg blot
kunne få hævet mit stofskifte og få forbrændt de overflødige
kilo. Har nu tabt 12 kilo (svarende til 24 pakker smør) på 10
måneder, udelukkende via kostomlægning, men det kræver en
uhyggelig selvdiciplin ---- uden selvmedlidenhed !!! Kan du ikke
etablere en sådan: så glem det !!!!
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-10-08 20:12

> [...]
> kilo. Har nu tabt 12 kilo (svarende til 24 pakker smør) på 10
> måneder, udelukkende via kostomlægning, men det kræver en

Nu er der den lille krølle ved at hæve stofskiftet med medicin at man tager
på i vægt. Ikke at jeg ved hvorfor, men sådan er det altså. Har man der imod
fast et for højt stofskifte, så er det nemmere at holde vægten nede - måske
fordi man spiser 4 skiver rugbrød til frokost i stedet for en bolle med et
salatblad.

Det var i øvrigt ikke min fornemmelse at det var af vægtmæssige årsager, men
jeg kan jo tage fejl.

Mvh Maria

Fra : UP

Dato : 29-10-08 12:19

Tak til jer alle for jeres svar.

Lige et svar til, hvorfor jeg har mit indlæg i nyhedgruppen:

Mht. kost har jeg diætist til at vejlede mig og har i 3 år ikke spist mere
end 1200 kcal om dagen. Jeg er meget disciplineret og kan sagtens holde en
kostplan.
Jeg spiser 5-6 små måltider med god protein, gode fedtstoffer og langsomme
kulhydrater. Jeg spiser ikke slik, drikker et glas rødvin om måneden og
dyrker 1-1½ times motion om dagen. Og så drikker jeg masser af vand.
Vægten er for høj, men rykker sig ikke trods diætist, kostplan og motion.
Grunden til , at jeg skrev herinde var, at jeg har mange symptomer på lavt
stofskifte, smerter, træthed, vand i kroppen, koncentrationsbesvær,
hukommelsesproblemer, hårtab, flækkede negle mm. og så vægtforøgelse.
Hvis der var nogen, der kendte til slægtskab ml. lavt stofskifte,
fibromyalgi eller/og stofskifteproblematik trods normale TSH-værdier, kunne
det jo være, jeg kunne få et godt tip om, hvad man kunne gøre.
Så det er ikke kun et vægtspørgsmål, selvom jeg selvfølgelig gerne vil være
normalvægtig Jeg har dog mere travlt med at få et bedre helbred.
Jeg har nemlig så ondt i fødderne, at jeg næsten ikke kan gå. Og mine hænder
er så tykke, at jeg ikke længere kan bukke fingrene.

Mange hilsner
Ulla

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-10-08 19:24

> [...]
> Jeg har nemlig så ondt i fødderne, at jeg næsten ikke kan gå. Og mine
> hænder er så tykke, at jeg ikke længere kan bukke fingrene.

Det hænger ikke sammen. Stort set alle mennesker vil gå ned i vægt på 1.200
kcal, især når også der dyrkes motion. Enten glemmer du at fortælle noget
eller også må du til lægen og slå i bordet for alvor.

Mvh Maria

Fra : UP

Dato : 01-11-08 01:07

Kære Maria

Jeg udelader ikke noget, som jeg har kendskab til Jeg skriver alt ned,
som jeg spiser og har haft diætist i 3 år.
Så de 1200 kcal. skulle være gode nok. Nogle gange må jeg spise bare for at
nå op på de 1200 kcal uden, at jeg egentlig er sulten.
Jeg ved ikke, hvor problemet ligger begravet, men jeg har yoyoet op og ned i
vægt nogle gange, så jeg ved ikke, om det kan være det, der har lavet kuk i
systemet.

Jeg tror ikke, at lægen vil gøre mere ved et stofskifte, hvor TSH ligger
indenfor normalen, så jeg må prøve med en anden vej.
Tak for din hjælp.

Hilsner fra Ulla

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-11-08 23:24

UP wrote:
[...]
> Jeg udelader ikke noget, som jeg har kendskab til Jeg skriver alt ned,
> som jeg spiser og har haft diætist i 3 år.
[...]

Spiser?

Hvad med det du drikker?

Hvis du ikke har et seriøst stort kalorieindtag i form af væske, så er
jeg enig med Maria i at der er noget galt, som du bør få undersøgt. 1200
kilocalorier er meget lidt, så du burde tabe dig hvis det er det du
indtager dagligt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : UP

Dato : 03-11-08 00:26

Hej Peter

Jeg drikker vand, te og kaffe. hverken sodavand med sukker eller light. Mælk
på havregryn om morgenen.
En sjælden gang - måske 1 gang om måneden drikker jeg et lille glas rødvin.
Så der kommer ikke kcal. fra det, jeg drikker, i større mængder. Jeg drikker
ikke spiritus, øl eller andet indenfor den kategori.

Jeg vil prøve at spise efter Lene Hanssons principper og se, om det kan give
min krop en bedre balance.
Jeg så nemlig en udsendelse forleden, hvor der var en kvinde med
fibromyalgi, som fik det bedre af at skille stivelsesholdige varer fra
proteinholdige.

Jeg tror nemlig ikke, at min læge vil gå videre med undersøgelser; hun vil
sige det samme, som I gør, nemlig at der må være noget, jeg ikke fortæller
og at jeg da ikke er så overvægtig, når mit BMI kun lige er i
overvægtskategorien.
Nu er det jo så heller ikke primært for at tabe mig, men at få det bedre i
kroppen som helhed.

Hilsner fra Ulla

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-11-08 10:23

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kilo. Har nu tabt 12 kilo (svarende til 24 pakker smør) på 10
> måneder, udelukkende via kostomlægning, men det kræver en

Den bedste metode på at øge stofskiftet er at udvikle flere
muskler - altså motion/stykrtræning m.v.
Du skal være opmærksom på, at "kalorietabellen" ikke er
helt korrekt, idet den beregnes efter den enkelte stoffers brændværdi,
der ikke nødvendigvis svarer til den fysiologiske effekt i kroppen.
F.eks. bruges der en del energi ved fedstoffernes omsætning, og mælkefedt
optages ikke 100%. Derfor vil man ofte overvurdere fedtstoffernes
kalorieværdi. I husdyrfodring har man fundet et tab på ca. 30% ved
fedtomsætningen,
der ikke udnyttes af dyrene.
Mon ikke der gælder lidt af det samme for mennesket?

Per A. Hansen

Fra : UP

Dato : 18-11-08 22:07

Hej Per

Tak for dit indlæg. Det er en god ide at kigge på muskelmassen i forhold til
at få tabt kilo. Jeg har helt sikkert mistet en masse af muskelmassen efter,
at jeg er blevet syg med fibromyalgi.

Hilsner fra Ulla