Dobbelt nærlys på Fazer
Fra : Ivan Nielsen

Dato : 03-11-08 21:01

Hej

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en ny Yamaha FZ6 S2 Fazer. Som så
mange andre mc har den kun nærlys i den ene forlygte - den højre. Her er det
en H7 pære. Der er så fjernlys i den venstre. Men i den venstre lygte sidder
en almindelig H4 pære med nærlys og fjernlys. Der er blot ingen forbindelse
til nærlyset i denne side. Jeg har set flere eksempler på nettet, hvor man
blot forbinder nærlyset i denne H4 pære til nærlyset i den anden side. Det
er der vel ingen problemer i. Men på min MC slukkes nærlyset ikke når man
tænder for fjernlyset. - Og så er det at jeg tænker - kan en H4 pære (og
lygten) tåle at der er lys i både nær- og fjernlys glødetrådene? Og hvis
ikke - er der nogen der har et forslag til en smart løsning.

Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 03-11-08 21:45

Du montere da bare et relæ som styres af fjernlyskontakten. Det skal bare
være et med både slutte og bryde funktion...

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 03-11-08 22:44

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du montere da bare et relæ som styres af fjernlyskontakten. Det skal bare
> være et med både slutte og bryde funktion...

Ja - mon ikke det er noget med at bruge et omskifterrelæ forbundet således:

ben 30 kobles til eks nærlys
ben 87a kobles til nyt nærlys (som jo så får spænding herfra når der
ikke er styrestrøm til relæet)
ben 87 kobles til eks fjernlys (som så får spænding når relæ
aktiveres)
ben 85 kobles til oprindeligt kabel til fjernlyset
ben 86 stel

Prøv lige at se efter om der er noget jeg har overset. Det skulle jo nødig
gå op i røg ;-(

Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : Simon

Dato : 03-11-08 22:34

> Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en ny Yamaha FZ6 S2 Fazer.

Tillyke!

> blot forbinder nærlyset i denne H4 pære til nærlyset i den anden side. Det
> er der vel ingen problemer i.

Hvad med parabolen --- er den designet til også at du (ikke blænde m.m.)
sammen med H4 nærlys, eller kun fjernlys-delen?

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 03-11-08 23:01

> Hvad med parabolen --- er den designet til også at du (ikke blænde m.m.)
> sammen med H4 nærlys, eller kun fjernlys-delen?

Ja - det er jo det. Men når den som standard er monteret med en H4 pære
kunne man jo formode at den var bygget til et nærlys. Men du har da
fuldstændig ret. Det må komme an på en prøve.

Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : PMH

Dato : 03-11-08 23:27

"Ivan Nielsen" <ivan@kloge.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - det er jo det. Men når den som standard er monteret med en H4 pære
> kunne man jo formode at den var bygget til et nærlys. Men du har da
> fuldstændig ret. Det må komme an på en prøve.

Min frue har præcis samme model Fazer.
På den fik vi lavet tricket med relæ mm.
Forhandleren lavede det hele, inden cyklen blev leveret, så
mon ikke de har efterprøvet det.
Og nu har hun trods alt kørt små 3500 km, og der er ikke brændt
noget af..

PMH

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 03-11-08 23:33

> [...]
> mon ikke de har efterprøvet det.
> Og nu har hun trods alt kørt små 3500 km, og der er ikke brændt

Det lyder spændende. Du kunne vel ikke lige oplyse hvilsen forhandler det
var. Så behøver jeg jo ikke at opfinde den dybe tallerken een gang til.

Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-08 00:18

Mon samme system kan bruges på Honda cbr 600 rr 07 der lider af samme mangel
på fornuft ;)

Og har hørt at loven er lavet om igen så det er blevet lovligt igen at begge
lyser

Men da konens MC er kørt i vinterhi , ved jeg ikke engang hvad pærer der er
i Hmmmm

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : PMH

Dato : 04-11-08 07:54

http://www.banksmc.dk/

Fra : MBP

Dato : 04-11-08 09:21

Hej

Jeg har en samme model fra 2004.

Jeg har blot trukket en ledning fra H7 til H4 pæren - via en sikring.....
blot for hvis der skulle blive en løs ledning der hænger...

Forhandler talte af uvidenhed, og sagde at parabol ikke var til det, - med
det er efterprøvet i en lygtekontroltester - lyset falder som det skal og
blænder ikke.

Har ingen problemer, - selvom både fjern, - og nærlys er tændt. -Blot bedre
oversigt / belysning.

Mvh.
Michael

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 05-11-08 17:32

> [...]
> blænder ikke.
>
> Har ingen problemer, - selvom både fjern, - og nærlys er tændt. -Blot

Hej Michael

Det var da lige det jeg havde lyst til at høre. Jeg vil da først prøve med
denne nemme løsning. Men når jeg tænker efter er det egentlig forbavsende
lidt jeg anvender fjernlyset både i bil og på mc.

Tak for tippet.

mvh

Ivan

Fra : Christian Stidsen

Dato : 06-11-08 11:55

Hej Ivan,

jeg har en Fazer 600 årgang 2001, så formodentlig er der sket meget
mellem den og din fine nye cykel!
Men, med hensyn til lyset er der vist ikke ændret så meget lyder det til!
Jeg fandt en vejledning på en tysk hjemmeside hvor der meget udførligt
stod hvordan man fik lys i lampen!
- var blot at trække en ledning fra el-boksen til lampen med det
manglende lys. Der var et ledigt stik, så man skulle næsten tro cyklen
var forberedt til ekstra lys.
Det virker rigtig godt, og har gjort det i flere år efterhånden.

Jeg kan selvfølgelig ikke huske URL til hjemmesiden...

M.v.h.

Christian Stidsen

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 08-11-08 19:01

> [...]
> tænker - kan en H4 pære (og lygten) tåle at der er lys i både nær- og
> fjernlys glødetrådene? Og hvis ikke - er der nogen der har et forslag til

Tak for svarene her i gruppen.

Jeg valgte den nemme løsning. Monterede et kabel fra højre lygtes nærlys til
det ledige ben i venstre side. Købte en passende kabelsko til fatningen hos
den lokale auto-elektro. Det virker tilsyneladende helt ok. Jeg lod den stå
og køre med fjernlyset ( og dermed ogslå nærlyset) i ca. 10 min. for at se
om lygten blev for varm. Det synes ikke at være tilfældet. Og når jeg kører
bliver det vel kølet yderligere af fartvinden.

Tak for hjælpen

med venlig hilsen

--
Ivan Bartholin Nielsen
Yamaha Fazer FZ6 S2 - den er go´

Fra : Steen E.

Dato : 09-11-08 12:53

> [...]
> ( og dermed ogslå nærlyset) i ca. 10 min. for at se om lygten blev for
> varm. Det synes ikke at være tilfældet. Og når jeg kører bliver det vel

Fazer 1000 (FZ1) er født med både nær- og langtlys i begge sider og det
giver et formidabelt lys og ingen problemer med overophedning eller andet,
så det skal nok virke på din også

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-08 17:59

On Sat, 8 Nov 2008 19:01:03 +0100, Ivan Nielsen wrote:

> og køre med fjernlyset ( og dermed ogslå nærlyset) i ca. 10 min. for at se
> om lygten blev for varm. Det synes ikke at være tilfældet.

Det bliver ikke lampen som først giver op, det bliver pæren, som ikke er
beregnet til 115 watts belastning. Regn med en mindre levetid på pæren.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08