Maling af sandblæst MC stel
Fra : Nicolai N

Dato : 02-11-08 20:59

Hej!

Jeg skal snart til at male stellet til min Honda CB500/4 fra 1977. Jeg
regner med at få det sandblæst først og har derefter tænkt mig at male det
selv. Derfor vil jeg hører om der er nogen som kan anbefale hvordan dette
gøres bedst. Jeg har set folk på nettet male med både pensel og spraydåser
samt sprøjtemalet med trykluft. Jeg har en kompresser med tilhørende
sprøjtepistol, men havde egentlig tænkt mig at gøre det med pensel da jeg
har set ret gode resultater på denne måde.
Så hvad er anbefalingerne herfra? Og kan I derudover anbefalt noget godt
maling?

Mvh

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-08 10:12

> Derfor vil jeg hører om der er nogen som kan anbefale hvordan dette gøres
> bedst.

Mit første valg ville være pulverlakering nede hos den lokale...
mit andet valg ville være at autolakere det selv, dvs med autolak nede fra
den lokale, og så en kompressor og en sprøjtepistol, men hvis du ikke har
prøvet det på et stel først, så skal du øve dig, da det er nemt at få
løberene når det er noget småt og kringlet.

Men ville helt klar smide en 500 mand efter det og få det pulverlakeret, det
er klart bedst, og du kan ikke gøre det billigere selv, hvis du skal regne
maling og timer ind i regnstykket..

Mvh
Morten

Fra : Jørgen

Dato : 03-11-08 12:56

"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er klart bedst, og du kan ikke gøre det billigere selv, hvis du skal
> regne maling og timer ind i regnstykket..

Hej Nicolai.

Pulverlakering ser klart mest proffesionelt ud, men både pensel- og
spraydåselakering kan blive flot - hvis man mestrer tekniken!

Hvis du vælger pulverlakering er det et uomtvisteligt krav at stellet
forinden er anti rust behandlet (men også en fordel ved de to andre
malemetoder). Hvis der kommer bare et mikroskopisk hul i lakeringen kan der
trænge vand ind og da pulverlakeringen danner en hård hinde ovenpå stellet,
så kryber rusten videre under malingen, lige indtil du pludselig ser
malingen bule op, hvorefter du kan pille malingen af i store flager og se de
rustangrebne flader nedenunder ;o((
Jeg fik et stel sandblæst og sprøjtegalvaniseret hos Jyderup Sandblæseri
(http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm) og det ser ud til at netop
sprøjtegalvaniseringen holder rusten borte.

Mange ejere af veterankøretøjer foretrækker cellouloselak p.gr.a. dens evne
til at kunne poleres op til den flotteste højglans.

Under alle omatændigheder er det vigtigt - hvis du selv vil male - at du
køber malingen hos en forhandler der ved noget om produktet (dette udelukker
f.eks. maling og spraylak købt i Jem&Fix m.fl.). Der findes endog
farvehandlere der forhandler gode reparations-spraylakker til biler (f.eks.
Kowis Farver).

Mvh og go' fornøjelse med arbejdet
Jørgen