Anden forgaffel
Fra : Kim

Dato : 02-11-08 13:35

Hej

Er der en der ved hvilken forgaffel der kan bygges over på en Yamaha
XT 550 uden de store problemer?

Den er jo med tromle bremse, men jeg vil have en skive på den.

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Armand

Dato : 02-11-08 15:26

Kim skrev:
> Hej
>
> Er der en der ved hvilken forgaffel der kan bygges over på en Yamaha
> XT 550 uden de store problemer?
>
> Den er jo med tromle bremse, men jeg vil have en skive på den.

Den nærmeste løsning ville nok være en komplet forgaffel fre en XT600;
men 600'erens forgaffelrør har 3mm større diameter hvorved at forgaflen
skal være så komplet som med broer også

At finde et "overbygningssæt" fra andre fabrikater synes nærmest umuligt
eftersom at XT'erne var på forkant med off-road og at konkurrenternes
off-roadere er fra en senere tid hvor den generelle teleskop-diameter
var øget stille og roligt gennem tiden (den langt mindre Suzuki DR350
har 2mm større diameter end XT600!).

Dertil kommer at inden at hele molevitten(*) er købt og monteret er der
brugt for tusindvis af kroner, hvilket den aldrende off-roader sikkert
ikke kan leve op til - Som med al anden tuning vil det nok være mere
fornuftigt at investere det beløb i en byttehandel til eks.vis en XT600!

(*):
Uanset om du skaffer en komplet forende fra en anden off-road'er eller
køber hjem á enkeltdele, er der næppe ikke én stump fra din nuværende
forende du vil kunne genbruge:
- Det kræver et andet hjul (eller i det mindste et andet hjulnav) for at
kunne montere skivebremsen - Og hvilken akseldiameter mon dét har (á
begge teleskopben skal matche dén!)!
- Det kræver et andet teleskopben for at kunne montere bremsecaliberen!
- Der skal en komplet hydraulikpakke til (á slanger af rette længde og
en hovedcylinder!

--
Armand.

Fra : Egon Rosendal

Dato : 02-11-08 20:10

Og så skal du lige vare opmørksom på afgiftsproblemet og syn, da det er en
konstruktiv ændring at sætte skivebremse på en maskine, som er født med
tromlebremse. Det må man ikke bare gøre.

Mvh.
Egon

Fra : Anders Majland

Dato : 03-11-08 08:24

Nu er en gammel XT'er jo ved at være en klassisk motorcykel med egen charme
osv bla bla Den var jo næsten den der startede 80'er bølegen af
rally-lool-a-like cykler....

Så går man i gang med at lave sin egen udgave af sådan en bør man være klar
over at det ikke er objektive grunde til det ...

> Og så skal du lige vare opmørksom på afgiftsproblemet og syn, da det er en
> konstruktiv ændring at sætte skivebremse på en maskine, som er født med
> tromlebremse. Det må man ikke bare gøre.

Men afgiftsmæssigt kan der kun blive tale om et mindre beløb... Det store
problem er om den overhovedet kan synes (i magne synshaller vil den nok gå
lige igennem uden anmærkninger, men mhs konstruktive ændringer er det ikke
en blåstempling... Den vil til enhver tid kunen dumpe et syn hvis synsmanden
er opmærksom og kender modellen....)

I forummet på tenere.dk er det andre der er ligeså tossede... Der er
ihvertfald mindst en der har sin xt550 spredt i stumper og under
genopbygning helt fra et nylakeret stel.

Men ellers er kedo.de et godt sted at kigge efter stumper til sådan en
gammel gyngehest. Det kunen godt tænkes at de havde noget ombygningssæt
eller lign ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988

Fra : Armand

Dato : 03-11-08 22:24

Anders Majland skrev:

> [...]
>
> Så går man i gang med at lave sin egen udgave af sådan en bør man være
> klar over at det ikke er objektive grunde til det ...

I mine øjen er det uforlignelige modsætninger: Klassikeren og hjemmebyg
- Lidt ligesom at påtænge at bygge en chopper ud af en Laverda 750SFC!

At Kim's objektive grunde sikkert hører sammen med hans tidligere
forespørgsel til sidevogn på XT'eren, gør det til en helt anden sag; men
igen: 550'eren kan næppe bære den samlede udgift :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-11-08 22:30

> At Kim's objektive grunde sikkert hører sammen med hans tidligere
> forespørgsel til sidevogn på XT'eren, gør det til en helt anden sag; men
> igen: 550'eren kan næppe bære den samlede udgift :-/

Nej ikke i forhold til gensalg - men måske i forhold til at løse en opgave
på et lille budget..

Her er et andet vinterprojekt som nok heller ikke total renovering af en
1983 ktm 560 gs
http://tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=3408&PID=36622#36622
Men den vil trods alt nok kunne sælges. - hvilket en xt med "forkert"
forgaffel ikke kan

Fra : Armand

Dato : 03-11-08 23:52

Anders Majland skrev:

> Nej ikke i forhold til gensalg - men måske i forhold til at løse en
> opgave på et lille budget..

Tjaeh :-/
Det er som bekendt dyrt at være fattig

--
Armand.

Fra : Ole Hansen

Dato : 05-11-08 09:32

Armand wrote:

> Tjaeh :-/
> Det er som bekendt dyrt at være fattig

Nej, nej. Det er en HOBBY - det er lige meget, hvad ting koster så; der
er intet rationelt blandet ind i det

--
Ole Hansen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-11-08 06:49

> Er der en der ved hvilken forgaffel der kan bygges over på en Yamaha
> XT 550 uden de store problemer?

Hej Kim

Det må du ikke ifølge told og skat, men hvis du skal bruge den til
f.eks. cross, så passer en tidlig XT 600 forende lige på. Du skal have
broer og det hele med. Det ser endda ud til at beslagene til
instrumentpanel og forlygte er det samme så det er et direkte bolt-on,
men det er ikke verificeret. Jeg ville gå efter en 84-86'er forende
altså fra en 34L eller lignedne.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95