Og så skal du lige vare opmørksom på afgiftsproblemet og syn, da det er en
konstruktiv ændring at sætte skivebremse på en maskine, som er født med
tromlebremse. Det må man ikke bare gøre.
Mvh.
Egon
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:490db842$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Kim skrev:
>> Hej
>>
>> Er der en der ved hvilken forgaffel der kan bygges over på en Yamaha
>> XT 550 uden de store problemer?
>>
>> Den er jo med tromle bremse, men jeg vil have en skive på den.
>>
> Den nærmeste løsning ville nok være en komplet forgaffel fre en XT600; men
> 600'erens forgaffelrør har 3mm større diameter hvorved at forgaflen skal
> være så komplet som med broer også
>
> At finde et "overbygningssæt" fra andre fabrikater synes nærmest umuligt
> eftersom at XT'erne var på forkant med off-road og at konkurrenternes
> off-roadere er fra en senere tid hvor den generelle teleskop-diameter var
> øget stille og roligt gennem tiden (den langt mindre Suzuki DR350 har 2mm
> større diameter end XT600!).
>
> Dertil kommer at inden at hele molevitten(*) er købt og monteret er der
> brugt for tusindvis af kroner, hvilket den aldrende off-roader sikkert
> ikke kan leve op til - Som med al anden tuning vil det nok være mere
> fornuftigt at investere det beløb i en byttehandel til eks.vis en XT600!
>
> (*):
> Uanset om du skaffer en komplet forende fra en anden off-road'er eller
> køber hjem á enkeltdele, er der næppe ikke én stump fra din nuværende
> forende du vil kunne genbruge:
> - Det kræver et andet hjul (eller i det mindste et andet hjulnav) for at
> kunne montere skivebremsen - Og hvilken akseldiameter mon dét har (á begge
> teleskopben skal matche dén!)!
> - Det kræver et andet teleskopben for at kunne montere bremsecaliberen!
> - Der skal en komplet hydraulikpakke til (á slanger af rette længde og en
> hovedcylinder!
>
> --
> Armand.