J.C.Kløve skrev:
> Armand skrev:
>> Newt Bridges skrev:
>>> On 2008-11-01 16:41:59 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> said:
>>>
>>>> FIndes der et gylden trick eller noget til at redde en baghjuls
>>>> udskridning
>>>> ruundt i f.x en rundkørssel ?
>>>
>>> Du skal bare gøre som ham her:
>>>
http://www.youtube.com/watch?v=BGKhkO-SsDk&feature=related
>>>
>> Eller ham her (der var lige "ved siden af" på Youtube:
>>
http://www.youtube.com/watch?v=QQXOsF54x-I
>>
> ja man kan god sidde og smile lidt over disse videoer
>
> men læg mærke til nogle vigtige ting:
>
> 1) de bremser ikke, kobler ikke ud, og slipper ikke gasrullen
>
> Havde de gjort det var det gået galt - helt galt!
>
Det er desværre ikke tydeligt eftersom starten af den med Valentino (den
førstnævnte) er lidt sent i forløbet; men det er typisk for en highsider
som denne (og det er det selvom han ikke ender på gulvet) at den starter
med en udskridning som motorcyklen efterfølgende retter sig meget
pludseligt op fra, og denne opretning skyldes kun en ting: Der er ikke
længere træk på bagdækket til at holde det i spinn, hvilket igen skyldes
udkobling eller nedgasning :-|
> 2)Deres brug af kroppen
> I den anden video bruges kroppen til at forhindre at motorcyklen får
> større nedlægningsvinkel, hvorfor dækkenes kontakt vil banen bevares,
> dermed kan der opnås grip igen
>
Jeg er ikke helt sikker på hvad hán laver, men et er sikkert: Han
støtter endog meget kraftigt med venstre knæ.
Miseren starter et sted med mindre vedhæftningsevne p.g.a.
olie/oliesugende pulver og det er vel i grunden den efterfølgende gode
asfalt der redder sagen - Hán skal blot holde den på dækkene indtil da
og efterfølgende håbe på at der er asfaltbredde nok til at rette op på
sagerne på :-/
Tung kontakt med knæet kan forøvrigt også udgøre et problem, derved at
man tager vægt (=kontakttryk) fra dækkene!
Der er et lignende klip her med Colin Edwards:
<
http://www.youtube.com/watch?v=BGKhkO-SsDk>
hvor han tydeligvis får motorcyklen lagt helt ned på kåbe/motor (læg
mærke til at fordækket "vinker" fordi det er uden kontakt med asfalten).
Præstationen hér er at få rejst den med vold så dækkene atter får fat,
hvortil der udover knækontakt også er behov for lidt forende-støtte á en
albue
> i den første får vi vist aflivet at man kan styre en MC ved blot at
> forskyde sin vægt - det kan man ikke! Kunne man det ville motorcyklen
> her have danset over hele banen.
> Man styrer ved kontrastyring.
>
Hvilket man ubevidst gør når man flytter rundt på kroppen hvorunder man
nødvendigvis støtter sig til styret i en vis grad!
Det er meget tydeligt når vi ved det lokale RR-projekt laver hang-out
øvelse med ungerne v.h.a. en slalombane med ca. 15m mellem keglerne: Der
køres uden sædekontakt og de skiftevis højre/venstre hang-out's får
vitterligt motorcyklerne igennem keglerne - Men det er tydeligt at de
konstante kropsskift's ér tungt arbejde på motorcyklen og dermed også
overfor styret!
--
Armand.