Redde udskridning ?
Fra : oz3bto

Dato : 01-11-08 16:42

FIndes der et gylden trick eller noget til at redde en baghjuls udskridning
ruundt i f.x en rundkørssel ?

Måtte ski lige ned og studere asfalten nærmere her til morgen .. Og den er
hård skal jeg hilse og sige

Erik

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-11-08 17:19

oz3bto skrev:
> [...]
> ruundt i f.x en rundkørssel ?
>
> Måtte ski lige ned og studere asfalten nærmere her til morgen .. Og den er

Ja
En "gelinde" gashånd, korrekt nedlægning, hængende på siden af
motorcyklen, så du kan støtte med knæ og albuer
Lad motorcyklen gøre det den nu skal under dig, det kan du alligevel
ikke gøre meget ved. Når (hvis) den stille og roligt får greb igen kører
du blot videre som du nu havde planlagt oprindeligt.
Er du nede på skjold/kåbe/andet end hjulene er det løb kørt slip og nyd
turen

Ja den er god nok, men der er nok ikke mange der tager en rundkørsel i
den stil

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-08 17:40

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nyd turen
>
> Ja den er god nok, men der er nok ikke mange der tager en rundkørsel i

Jeg har lavet speedway-nummeret dog ikke i en rundkørsel, men i
højrekurven på Ring Djursland på våd bane...

--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Leif

Dato : 01-11-08 21:33

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Jeg har lavet speedway-nummeret dog ikke i en rundkørsel, men i
> højrekurven på Ring Djursland på våd bane...

Er der ikke 3 højrekurver ?
For enden af start-langsiden, igen når du er oppe fra dybet og til sidst den
lange inden hoppet hvor du kommer ud på startsiden igen - hvor Jo stod
af til Classic løbet?

/Leif

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-08 22:21

"Leif" <Den fårduikke@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidst den
> lange inden hoppet hvor du kommer ud på startsiden igen - hvor Jo stod

Jouw der er så , jeg fik ikke skrevet det var den efter dybet, der også
er den langsomste kurve på RD.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Ole

Dato : 01-11-08 17:21

Træk koblingen.

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-08 17:37

"Ole" <lykkehus@sofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Træk koblingen.

og lave en fiks high-sider ?
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Ole

Dato : 01-11-08 17:45

Nu regnede jeg med, at det var en alm. "lille" udskridning

Fra : Gimbal

Dato : 01-11-08 20:19

"Ole" <lykkehus@sofanet.dk> wrote in message
> Nu regnede jeg med, at det var en alm. "lille" udskridning

Der er det da heller ikke nogen god ide?

Fra : Ole

Dato : 01-11-08 21:13

Det har jeg nu haft "held" med flere gange.

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-11-08 22:24

> Det har jeg nu haft "held" med flere gange.

Så har du været, som du skriver, heldig ....
Jeg har lavet en næsten-highsider med omkring 20Km/t hvor jeg kun med
nød og næppe blev hængende på geden.

ps. vil du ikke være god at skrive under det du svarer på, det gør det
hele lidt mere overskueligt.
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : Thore Jensen

Dato : 05-11-08 12:09

Brian Sørup skrev:

> Så har du været, som du skriver, heldig ....
> Jeg har lavet en næsten-highsider med omkring 20Km/t hvor jeg kun med
> nød og næppe blev hængende på geden.

Hvor kan det lade sig gøre med koblingen trukket????

Thore

Fra : Brian Sørup

Dato : 05-11-08 17:17

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan det lade sig gøre med koblingen trukket????

Jeg trak netop koblingen da den skred ud netop som jeg havde igangsat
lidt kækt i et kryds på min hedengange Yamaha R5 .
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36

Fra : oz3bto

Dato : 01-11-08 22:19

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Ole" <lykkehus@sofanet.dk> wrote in message
>>

> Der er det da heller ikke nogen god ide?

Har ingen kobling så det giver hvist sig selv :P

Må se om der kom noget dr kan bruges næste gang

Fra : Armand

Dato : 01-11-08 22:42

oz3bto skrev:
> "Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Har ingen kobling så det giver hvist sig selv :P

Det er ikke længe siden at Majland dømte variomatic's ude som
vinterkøretøjer fordi gearingen virkelig "giver Gas" ligesåsnart at der
går lidt spinn i baghjulet og dét gælder såvel på ret vej som i kurver =

At slippe gassen/gribe koblingen èr eneste brugbare reaktion; men oftest
vil (baghjuls)udskridningen være så bred at den er umulig at redde,
heller ikke med en udkobling (som rigtigt nok vil ende í en såkaldt
highsider fordi hjulet får for pludseligt fat igen

Bedste råd må være at holde pulsen oppe under hele køreturen, så man kan
nå at reagere korrekt i tide!
Hvor lang en bremsestreg plejer du f.eks. at lave når du kommer til at
overbremse med baghjulet? Egentlig skulle nervespidserne være så meget i
startskoene at bremsen blev sluppet indenfor det første halve sekunds
tid hvilket svarer til 7 meter ved 50km/t!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 22:59

> [...]

? Egentlig skulle nervespidserne være så meget i
> startskoene at bremsen blev sluppet indenfor det første halve sekunds tid

Tsk tsk Armand jeg læser det somom du ligefrem opfordre til utugtig kørsel

Ikke at jeg er uenig, men jeg mener nu du før har revset mig , og mindet mig
om at vi gamle skal bidrage med fornuft og ro

Mvh Ove som ikke er gamel, men nok må erkende at 17. sæsong på mc lakker mod
enden.

Fra : Armand

Dato : 02-11-08 00:58

Ove skrev:

> [...]
> mig om at vi gamle skal bidrage med fornuft og ro
>
> Mvh Ove som ikke er gamel, men nok må erkende at 17. sæsong på mc lakker

Nej, tværtimod: Jeg opfordret til at være evigt opmærksom på at selv den
mindste sten kan influere på kørslen og at man modsat i bil, skal
reagere prompte og rigtigt hvis ikke at balancen skal smutte - Derfor
går det ikke at sidde på nakken af en tohjuler og falde i staver ligesom
alle bilisterne i daglig-trafikken :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-08 09:16

> [...]
> prompte og rigtigt hvis ikke at balancen skal smutte - Derfor går det ikke
> at sidde på nakken af en tohjuler og falde i staver ligesom alle

Hmm den fik du i vanlig stil reddet meget godt

Mvh Ove

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 17:39

"Ole" <lykkehus@sofanet.dk> skrev i meddelelsen
> Træk koblingen.

Så er chancen for en high sider væsentlig størrer pga. af at baghjulet
formentlig får bid på en gang.
Asfalten bliver bestemt ikke blødetre af at man lige bliver smidt over
cyklen først

Ove

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 01-11-08 22:50

Ole skrev:
> Træk koblingen.

For guds skyld hold dig fra bremser, kobling og andet!!

Brug aldrig slige sager - heller ikke når det "går godt"

Ved altid at gøre det rette (at ulejlige sig hver gang med at være en
dengse) kommer de rigtige reaktioner til at ligge i rygmarven, så du gør
det helt rigtigt den dag det går "helt gelt"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 01-11-08 22:41

On Sat, 1 Nov 2008 16:41:59 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>ruundt i f.x en rundkørssel ?
>
>Måtte ski lige ned og studere asfalten nærmere her til morgen .. Og den er

Den bedste måde at redde den på, er at tænke over at rundkørsler er
notorisk glatte, dels af afraspet gummi, dels diesel olie fra
traktorer og lastbiler. De rfor kør som om der er glat hvergang du er
i en rundkørsel.

MVH

Kim

BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 250 1986
MZ ETZ 250 Saxon Tour 1994

Fra : Newt Bridges

Dato : 02-11-08 00:30

On 2008-11-01 16:41:59 +0100, "oz3bto" <no@in.dk> said:

> FIndes der et gylden trick eller noget til at redde en baghjuls udskridning
> ruundt i f.x en rundkørssel ?

Du skal bare gøre som ham her:
http://www.youtube.com/watch?v=BGKhkO-SsDk&feature=related

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Armand

Dato : 02-11-08 01:01

Newt Bridges skrev:

> Du skal bare gøre som ham her:
> http://www.youtube.com/watch?v=BGKhkO-SsDk&feature=related

Eller ham her (der var lige "ved siden af" på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=QQXOsF54x-I

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-11-08 09:55

Armand skrev:

> Eller ham her (der var lige "ved siden af" på Youtube:
> http://www.youtube.com/watch?v=QQXOsF54x-I

ja man kan god sidde og smile lidt over disse videoer

men læg mærke til nogle vigtige ting:

1) de bremser ikke, kobler ikke ud, og slipper ikke gasrullen

Havde de gjort det var det gået galt - helt galt!

2)Deres brug af kroppen
I den anden video bruges kroppen til at forhindre at motorcyklen får
større nedlægningsvinkel, hvorfor dækkenes kontakt vil banen bevares,
dermed kan der opnås grip igen

i den første får vi vist aflivet at man kan styre en MC ved blot at
forskyde sin vægt - det kan man ikke! Kunne man det ville motorcyklen
her have danset over hele banen.
Man styrer ved kontrastyring.

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 02-11-08 12:20

J.C.Kløve skrev:

> ja man kan god sidde og smile lidt over disse videoer
>
> men læg mærke til nogle vigtige ting:
>
> 1) de bremser ikke, kobler ikke ud, og slipper ikke gasrullen
>
> Havde de gjort det var det gået galt - helt galt!

Det er desværre ikke tydeligt eftersom starten af den med Valentino (den
førstnævnte) er lidt sent i forløbet; men det er typisk for en highsider
som denne (og det er det selvom han ikke ender på gulvet) at den starter
med en udskridning som motorcyklen efterfølgende retter sig meget
pludseligt op fra, og denne opretning skyldes kun en ting: Der er ikke
længere træk på bagdækket til at holde det i spinn, hvilket igen skyldes
udkobling eller nedgasning :-|

> 2)Deres brug af kroppen
> I den anden video bruges kroppen til at forhindre at motorcyklen får
> større nedlægningsvinkel, hvorfor dækkenes kontakt vil banen bevares,
> dermed kan der opnås grip igen

Jeg er ikke helt sikker på hvad hán laver, men et er sikkert: Han
støtter endog meget kraftigt med venstre knæ.
Miseren starter et sted med mindre vedhæftningsevne p.g.a.
olie/oliesugende pulver og det er vel i grunden den efterfølgende gode
asfalt der redder sagen - Hán skal blot holde den på dækkene indtil da
og efterfølgende håbe på at der er asfaltbredde nok til at rette op på
sagerne på :-/
Tung kontakt med knæet kan forøvrigt også udgøre et problem, derved at
man tager vægt (=kontakttryk) fra dækkene!

Der er et lignende klip her med Colin Edwards:
<http://www.youtube.com/watch?v=BGKhkO-SsDk>
hvor han tydeligvis får motorcyklen lagt helt ned på kåbe/motor (læg
mærke til at fordækket "vinker" fordi det er uden kontakt med asfalten).
Præstationen hér er at få rejst den med vold så dækkene atter får fat,
hvortil der udover knækontakt også er behov for lidt forende-støtte á en
albue

> i den første får vi vist aflivet at man kan styre en MC ved blot at
> forskyde sin vægt - det kan man ikke! Kunne man det ville motorcyklen
> her have danset over hele banen.
> Man styrer ved kontrastyring.

Hvilket man ubevidst gør når man flytter rundt på kroppen hvorunder man
nødvendigvis støtter sig til styret i en vis grad!
Det er meget tydeligt når vi ved det lokale RR-projekt laver hang-out
øvelse med ungerne v.h.a. en slalombane med ca. 15m mellem keglerne: Der
køres uden sædekontakt og de skiftevis højre/venstre hang-out's får
vitterligt motorcyklerne igennem keglerne - Men det er tydeligt at de
konstante kropsskift's ér tungt arbejde på motorcyklen og dermed også
overfor styret!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 02-11-08 11:49

> FIndes der et gylden trick eller noget til at redde en baghjuls
> udskridning ruundt i f.x en rundkørssel ?

Vigtigste ingrediens er imho held - og man kan så hjælpe heldet lidt på vej
ved ikke at oversatse ... Men det er en svær årstid. Nu har man vænnet sig
til dækkenes gode bid de sidste måneder og skal til at genfinde den svære
balance når man kommer tæt på grænsen...

Og jeg er ved at have lært det igen - har overskredet grænsen 3 gange den
sidste måned.

Baghjulsudskridning på vej rundt i en rundkørsel - reddet ved blot at styre
kontra og følge med ud af tangenten til jeg fik bid igen i rabatten. Lidt
utroligt at der var mere bid i det våde græs / bløde jord end på asfalten

Baghjulsudskridning på vej ud af en rundkørsel - mindre dramatisk end den
første en bilisten der de sidste mange km inden havde ligget meget tæt
begyndte at holde afstand Tror bare at jeg lindede en smule på gassen

Forhjulsblokade mod et T-kryds. Så jeg ikke turde foretage mit højresving -
så jeg fortsatte blot med at bremse lige over og så først dreje inden jeg
tog den over marken ...

Og hvor tæt jeg går på grænsen har meget med trafikken at gøre - Det var
ikke anden trafik i 1. og 3. episode.. Og i første troede jeg ikke at jeg
var i nærheden af skridgrænsen, men blev klogere ... Tror såmen også at der
må have været spildt diesel eller lign. for det var ligesom et spor videre
ud ...

/A