"Ny" eller gammel Honda CB 750 F
Fra : Mike

Dato : 28-10-08 13:46

Hej,

Jeg regner med at købe mc igen her til vinter. Idéen var at købe en billig
maskine og customize den til det rigtige look. Jeg har gået efter en honda
cb 750 fordi den var tilpas sjov, samt billig og pålidelig. Projektet er
imidlertid vokset og nu overvejer jeg at investere lidt flere penge i en
nyere honda.

Mit spørgsmål er følgende:

Kan det betale sig at købe en CB 750 F fra f.eks. 1995 i forhold til f.eks.
1984? Og hvad er forskellene? Den nye er jo omtrent det dobbelte værd af den
gamle.

Mvh Mike

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 17:12

Mike skrev:

> [...]
> 1984? Og hvad er forskellene? Den nye er jo omtrent det dobbelte værd af den

84'eren er den såkaldte Bol d'Or (motor) á luftkølet med 16 ventiler,
som også sidder monteret i den omtrent samtidige CB750C, som jeg ikke
genkender som særlig solid :-|
Jeg kan ikke se hvilken CB(!)750 der skulle være en 95'er, andet end at
det drejer sig om en sådan hengemt Bol d'Or eller Costum der er sent
indregistreret, og dét skulle bestemt ikke resultere i den dobbelte pris :-|
Jeg synes i det hele taget ikke sådan lige at kunne (turde) pege på en
750'er Honda fra dén tid og i det hele taget skal du nogle år længere
frem før at vægt og køregeneskaber skiller sig markant ud fra den
oprindelige CB750 :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 17:27

Armand skrev:

> [...]
> 750'er Honda fra dén tid og i det hele taget skal du nogle år længere
> frem før at vægt og køregeneskaber skiller sig markant ud fra den

á 1984, forstår sig!

'95 er VFR-tid og dér er der virkelig sket noget!

"VFR-tid" får mig forøvrigt til at erindre at en CB750 fra den tid må
være den såkaldte CB seven-fifty, der er en moderne retro-model, men som
dog bruger den Bol d'Or motor, som ikke nyder min gunst!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 17:36

Armand skrev:

> [...]
> være den såkaldte CB seven-fifty, der er en moderne retro-model, men som
> dog bruger den Bol d'Or motor, som ikke nyder min gunst!

Sikke jeg kan holde mig selv igang!:
Jeg læser nu at Seven-Fifty ikke bruger Bol d'Or-motoren men derimod
CBX750-motoren der blev konstrueret af nød da VF750 floppede og i
grunden kun blev solgt indtil VFR kunne (gen)overtage salget. Men Honda
stoler tilsyneladende på konstruktionen siden de støvede den af og
genbrugte den i Seven-fifty!

At det er en ny ikke sammenlignelig model er således grunden til
pris-differencen, omend at modellen ikke tåler sammenligning med de
samtidige VFR750 og CBR600 som sælges for mellem 60 og 75.000,-kr.
Hva' koster den 95'er??

--
Armand.

Fra : Mike

Dato : 28-10-08 19:54

På den blå avis starter de på 50.000kr (forhåbentligt kan det gøres for
noget nær 40.000kr). Jeg overvejede at kigge på import fra tyskland (15000kr
uden afgift), men told og skat har været lidt langsomme med at svare på
denne model (de har rent faktisk været hurtige med mine andre henvendelser
skal det siges). De henviser mig til deres regnemaskine, men den kan jeg jo
ikke bruge når jeg ikke ved hvad de fastsætter handelsværdien til...

Jeg synes nemlig heller ikke at se de store ændringer på den gamle og nye
model. Men bare fordi den har noget nær samme motor kan der jo ligge meget
gemt i bremser, stel og affjedring.

Fra : tp

Dato : 28-10-08 21:29

> [...]
> henvendelser skal det siges). De henviser mig til deres regnemaskine, men
> den kan jeg jo ikke bruge når jeg ikke ved hvad de fastsætter

http://modep.skat.dk/

her er hvad andre har betalt...

Fra : Mike

Dato : 28-10-08 21:51

Fantastisk - tak for det.

Fra : Lars / Viborg

Dato : 28-10-08 20:34

> 84'eren er den såkaldte Bol d'Or (motor) á luftkølet med 16 ventiler, som
> også sidder monteret i den omtrent samtidige CB750C, som jeg ikke
> genkender som særlig solid :-|

Hmmmmm... - Min gamle 750K7 ( 1977 ) havde gået - formodentlig 286000 da
jeg solgte den, formodenltig, fordi ejeren før mig sagde den _HAVDE_ rundet
Een gang, og fordi jeg selv rundede en gang. Men på de 120.000 jeg kørte den
blev der ikke lavet andet en kobling, kæde, bremser, olieskift samt
bøsninger i bagbro. Stellet var blødt som snot på den gamle havelåge, men
motor/gear kan jeg ikke sætte et lillefingerknohår på.
- Er det en anden motor en "mini-bol d'Or"en???

Lars / Viborg

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 21:12

Lars / Viborg skrev:

> [...]
> olieskift samt bøsninger i bagbro. Stellet var blødt som snot på den
> gamle havelåge, men motor/gear kan jeg ikke sætte et lillefingerknohår på.

Den gamle ur-CB750 er skam kendt for at være ganske solid, men jeg vil
nok tro at den er en anelse tung i motorkarakteristikken hvis man kommer
over på den fra en moderne model!

"Bol d'Or" hæftes primært på de 16-ventilede 900'ere med dobbelte
knaster som Honda lancerede i'79, men også på den mindre "søster":
750'eren, og den store 1100'er á hhv. "Mini-" og "super-".
Qua sin herkomst er det ligeledes enkelt at designere den 16-ventilede
luftkølede motor som "Bol d'Or -motoren"!

> - Er det en anden motor en "mini-bol d'Or"en???

Jup!
Min skepsis over 750'eren skyldes kendskab til et par tilfælde af
topstykker der skulle nyrenomales længe inden den klassiske 100.000km's
grænse var nået!

--
Armand.

Fra : Mike

Dato : 28-10-08 21:45

Men skal man så i virkeligheden gå efter de endnu ældre SOHC CB 750'ere?

Dem har jeg kun hørt godt om, men var i tvivl om det ikke var mest fordi de
var så grænsebrydende da de kom frem...

Jeg er også lidt usikker på at købe noget så gammelt mht. bremser,
affjedring og geometri.

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 22:15

Mike skrev:
> [...]
> var så grænsebrydende da de kom frem...
>
> Jeg er også lidt usikker på at købe noget så gammelt mht. bremser,

Grænsen mellem "projekt" og brugbar ligger sådan ca. lige efter
SOHC'erne :-/

Personligt er jeg for nyligt blevet temmeligt skuffet over hvor ringe
selv modeller fra old-school tiden, fra lige før vandkølingen satte ind,
kører når man er vant til mere nutidige modeller (læs: en 16 år gammel
semi-oldschool sports-model!)

Et fornuftigt bud kunne måske være en af de første Suzuki'er med 16"
forhjul (á GSX750ES) :-/

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 28-10-08 22:32

> [...]
> semi-oldschool sports-model!)
>
> Et fornuftigt bud kunne måske være en af de første Suzuki'er med 16"

Nu er jeg ikke 100% up-to-date på suzi historien, men hvis den er beslægtet
med GSX750F så er jeg helt sikker på at du ikke mener det?

Mvh TP
K1200RS
startede på en GSX250ES som var en fantastisk cykel til bytransport i KBH,
men dog brugte ca lige så meget olie som benzin

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 22:49

tp skrev:

> Nu er jeg ikke 100% up-to-date på suzi historien, men hvis den er
> beslægtet med GSX750F så er jeg helt sikker på at du ikke mener det?

Jup, dét ville jeg aldrig gøre :-|

Nej, det er denneher luftkølede sag:
<http://www.motorcyclespecs.co.za/model/suzu/suzuki_gsx750es%2083.htm>

--
Armand.

Fra : Mike

Dato : 29-10-08 01:20

Er der andre bud på hvad man kan købe. Det old school look er jo lidt det
jeg går efter.

Altså jeg vil gerne have jeres bud på bedste old school mc med gode
køreegenskaber (lige før jeg skulle starte en ny tråd. Det her lægger op til
længere diskussion).