Styr-ender samt styrt-pinde til Bandit-600
Fra : John Quist

Dato : 28-10-08 05:46

Hejsa...

Jeg er ny i mc-verdenen - og på min nyerhvervede Bandit-600 fra '98 er
den ene styr-ende (hvad hedder disse egentlig?) skæv. Jeg har skruet
den af og mener det er gummistykket inde i styret, der er gammelt/
mørtnet. Hvor kan man købe disse ender - eller evt. bare gummistykket?

Er desuden desværre tiltet (BUGGER!) på den allerede (uden fart) med
ridser på motoren til følge. Mener, at der er nogle styrt-pinde, der
kan monteres på stellet ud for motorblokken, som beskytter denne. Hvad
hedder disse og hvor kan de erhverves?

Tak for hjælp...

John Quist

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-10-08 14:32

John Quist skrev:
> [...]
> den af og mener det er gummistykket inde i styret, der er gammelt/
> mørtnet. Hvor kan man købe disse ender - eller evt. bare gummistykket?

Det har vi vist dækket tidligere...

> [...]
> ridser på motoren til følge. Mener, at der er nogle styrt-pinde, der
> kan monteres på stellet ud for motorblokken, som beskytter denne. Hvad

Kært barn har mange navne:

"Crash bobbins", Mushrooms, "Frame-sliders"

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Gimbal

Dato : 28-10-08 16:34

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> wrote in message

> Kært barn har mange navne:
>
> "Crash bobbins", Mushrooms, "Frame-sliders"

Sissy nobs :)

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 17:00

John Quist skrev:

> Er desuden desværre tiltet (BUGGER!) på den allerede (uden fart)

BUG-BUGGER

Hvilket nummer?
Hint: <http://www.dfmc.dk/tilte.asp>

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-10-08 19:11

> BUG-BUGGER
>
> Hvilket nummer?
> Hint: <http://www.dfmc.dk/tilte.asp>

Halløj Armand.
Jeg troede, der var mere end dem på listen her. Havde du ikke fået den
op på 150, eller der omkring?
De "uoversættelige" på listen, er de stadig ikke oversat? Jeg kan godt
give et kvalificeret bud på de fleste af dem..
--
Michael D

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 21:50

Michael Dahlberg skrev:

> Halløj Armand.
> Jeg troede, der var mere end dem på listen her. Havde du ikke fået den
> op på 150, eller der omkring?

Jup!
De personligt oplevede tæller jo også til; men jeg har ikke sendt den
opdaterede liste med de seneste DFM-hits til Tony, der jo forøvrigt
sikkert har travlt nok foruden.
For en god ordens skyld opsummerer jeg lige nedenfor!

> De "uoversættelige" på listen, er de stadig ikke oversat? Jeg kan godt
> give et kvalificeret bud på de fleste af dem..

Come on!!

Liste-opsummering:

134: "Fejlvurdering af svømmerhusets rumfang i en iøvrigt gennemtænkt
hensigt":
Skulle have flyttet en større off-roader fra et vinterhi til et andet -
300m
fra det nye sted lukker jeg for benzinen, så den er nemmere at starte
næste
gang den skal frem og overraskende kort efter sætter maskinen ud pga.
benzinmangel - Det vinter-flade fordæk medfører at den kraftigt
motorbremsende off-roader går i sving og jeg ender med at styrte.

135: Smed CXen på en tankstation, fordi jeg stak højrebenet ud et sted der
skrånede væk fra fortovet (afart af #1!).

136: Efter 150 km i frostvejr stikker jeg benet ud, da jeg skal standse
i et
kryds, men benet er helt følelsesløst og knækker sammen, hvorefter jeg
ligger
og roder rundt på et vejbump med en væltet offroader fyldt med bagage.

137: Jeg skulle køre motorcyklen ud af "garagen" og tog maskinen af
centerstøtten for at trække den
ud gennem døren som jeg plejer. Men idet jeg skal træde ned ved siden af
motorcyklen for at kunne trække
den gennem døren (der er kun lige plads til at man kan stå ved siden af den
når den går gennem døren) så
træder jeg forkert og mister balancen. Motorcyklen tilter væk fra mig og
støtter så op af dørkanten, ganske
blidt og fjerlet - Da jeg får den i ud solen ser jeg at den alligevel har
fået en bule i tanken der hvor den støttede mod karmen!

138: Smed modellen nede i gården da jeg skulle trække ind, men så stod en
dum trædecykel i vejen.
Stiller MC'en på sidestøtten, og går hen for at fjerne trædecyklen - Ud af
øjenkrogen ser jeg noget bevæge sig: jo den er god nok - MC'en er på vej
frem over sidestøtten da det skråner lidt - CRASH.

139: Triller lidt rundt ved vestkysten iført hjelm og handsker (shorts og
tshirts) og ser et hjulspor opad bagsiden til toppen af en stor bunker.
Der er sikkert en god udsigt deroppefra tænker jeg, og det så ikke farlig
stejlt ud at køre sådan op på skrå af skåningen. Jeg nåede næsten til
toppen
af bunkeren inden forhjulet (gadedæk) skrider 1/2 meter og få bid igen mod
en tue. Problemet er bare inertien i cyklen der så kommer op i lodret - og
lidt over hvor så mit højre ben er 1/2meter for kort til at nå jorden
hvorfor
situationen endte med at jeg lavede et stillestående slowmotion tilt,
efterlader mc'en på bakken og ruller selv en 10meter ned af skåningen!
Dér var jeg glad for at tanken var næsten tom - sådan en xtz750 er fandens
tung at løfte op på ret køl når den ligger på en skråning med hjulene
øverst,
og man ikke har lyst til at trække den rundt liggende for ikke at ridse
lakken mere !

140: Skulle ind på terrassen, hvor mc'en parkerer; men der er ikke plads
til
sidetaskerne når jeg kører ind. Der var ikke så meget vægt i tasken, og de
skulle jo bare lige vippes ned på jorden - Så jeg bøjede mig, siddende på
cyklen, ned for at låse hængslet op hvorunder cyklen læner sig til modsatte
side, og eftersom jeg sidder overskrævs, og bøjet ned til modsatte side,
kan
jeg ikke give modvægt da CX'eren lagde sig stille og roligt ned på siden!

141: Med fuld taskeornat, top- og sidetasker, skal jeg til at stige på, og
har af en eller anden grund allerede slået sidestøtten op. Svinger
højrebenet
over og bliver hængende med tåspidsen på højre sidetaske - allerede der er
slaget tabt: Vægten er på den forkerte side og venstrebenet bliver
løftet fri
af asfalten, så jeg må lide den tort at blive smidt over på den anden
side af
modellen da den lægger sig ned, samtidigt med at jeg prøver at beskytte
dens
ædlere dele med knæerne - hvad gør man ikke!?
Kun sidetasker og højre greb ridset, billigt sluppet. Selvfølelsen led
mere.

142: Havde lige hente min første mc og efter at have åbnet døren til
gårdhaven
hopper jeg op på mc og slår sidestøtten op, men skrider samtiidig i
gruset med
den anden fod - Så bliver der stille, meget stille, efter en masse
prusten og
banden, slipper jeg med at sende kåbe og 1 spejl til maleren, som kikker
lidt og
siger: "det er skulige før jeg stadig har farven i sprøjten" - ja, den
kom lige
fra maleren!

143: Skubbede en topboks på plads med det resultat at jeg skubber cyklen
lidt
fremad / til højre, så det automatiske sidestøtteben klapper op.
SÅ blev sidestøttebenet osse ændret!

144: Beslutte sig for man godt kan nå den næste benzintank og rent faktisk
også gør det, tager en uvending for at komme ordentligt ind til
tankanlægget og midt i den uvending løbe tør så motoren hoster en gang
og cyklen bare stopper og lægger sig træt ned på siden !

145: Havde fået lov til at låne en kammerats SCO:
Han advarede mig mod at gashåndtaget havde det med at sætte sig fast for
fuld spjæld.
Fint nok - ingen fejl på dén ting, og afsted på græsset på den nærliggende
ringriderplads for fuld skrue bogstavelig talt...
Hov, hvad er det - jeg kan ikke ta gassen af...panik, panik... og blokker
forbremsen på det dugvåde græs!

146: (Fra pressen) ... havde lånt stedfaderens motorbåd, som han ville
sejle rundt om Fyn i.
Motorbåden havde en gummibåd på slæb og han mente, at den lille gummibåd
passende kunne bruges som mc-trailer. Operationen gik dog gruelig galt, da
den 34-årige kørte motorcyklen direkte fra broen og ombord i gummibåden.
Det var mere, end båden kunne klare, og den sank under vægten af
motorcyklen,
der endte på havbunden under tre meter vand!

147: (variation af #9): Have afmonteret støttefodskontakten (yamaha's 80'er
udgave er ikke lavet til dansk vintervejr) og stå ved siden af og trykke på
starteren.
Nej jeg var ikke hurtig nok til at gribe "gyngehesten", så der røg et halvt
koplingsgreb og en lidt bukket gearskifter!

148: Parkere på god fast jordbund, og finde motorcyklen liggende på
siden ved tilbagekomst efter en regnbyge!

149: Kører på moptorcykel bagved en bilkørende kollega ind på
parkeringspladsen ved vores arbejdsplads.
Han stopper og kigger efter en ledig bås. Jeg holder 2-3 meter bagved
og venter på at han
beslutter sig. Så tænder hans baklygter. Jeg sætter fingeren på hornet og
begynder at svede. Og så begynder han at bakke stille og roligt mens jeg
dytter som én der er ved at blive kørt ned. Cyklen lægger sig langsomt
ned
mens jeg hopper af!

150: (afart af #11) Kørte med sidevogn 2 år i træk, også vinter, smider
sidevognen i kælderen på arbejde og kører hjem.
Stopper ved rødt lys... gæt resten
OK jeg fik den reddet lige før patterne ramte jorden.

151: Var blevet opereret i det ene knæ kort forinden. Kom i uballance
ved stilstand og
overkompencerede, med det resultat at jeg faldt til den modsatta side,
end det dårlige knæ!

152: Kører ind og tanker; placer hjælm på højre spejl. Efter tankning drejes
skarpt til venstre for at køre over til et bord for at holde en pause og
opdager at en hjælm der ramme forbremsen let stopper cyklen!
Erfarer tillige at en Bandit 1200 med touring-oppakning i ubalance kun
kan holdes af
supermand, og lægger den derefter ned på venstre side foran en holdende
turist der sidder og roder med sin gps....!

153: Jeg og et par kammerater var ude og køre en lille tur hvorunder vi
stopper vi ved en ubetinget vigepligt.
Jeg orienterer mig på vej hen mod krydset og ser een rød bil til venstre
for os (vi holder to ved siden af hinanden, dvs. jeg har en mc på min
venstre side) da den røde bil passere sætter jeg igang og kører direkte
ind i siden på nok en rød bil!
Det skal lige siges at der ikke var særlig langt mellem dem og der kan
altså sagtens være en hel mitshubithi colt bag ved en mc hjelm!
Set i bagklogskabens ulideligt klare lys, skulle vi ikke holde ved siden
af hinanden men i række!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-10-08 14:31

> Liste-opsummering:

Uha jeg står da vist for 3 af dem ... og så har jeg end ikke nævnte nogen af
dem uden for asfalten ...

Men hvorfor ikke tilføje en 4. med "fast grund" under dækkene

Sidder nonchalant på mc'en på færgen og afventer ankomst til havnen som jeg
havde gjort 100'vis af gange før. Højre fod på jorden og venstre på
fodhvileren klar til at sætte i gear. Det plejer ikke at være problematisk.
Men denne dag går styrmanden anderledes til kaj end han plejer så et lille
bump får mig ud af balance og inden venstre ben kan nå at jorden er mc'en så
meget nede at jeg ikke kan holde den og må lægge den foran ~200 bilister ...
Heldigvis var der ikke mange med så der var plads til at jeg kunne lægge den
ned - ville have været skidt hvis jeg havde lagt den opad en bil ...

Fra : Armand

Dato : 29-10-08 17:00

Anders Majland skrev:

> Uha jeg står da vist for 3 af dem ... og så har jeg end ikke nævnte
> nogen af dem uden for asfalten ...

Mnajrh :-/
Jeg mener nok at kunne huske at have indskrevet en vis oplevelse på en
skråning op til toppen af en bunker - Men den er sikkert kun at læse
blandt de senere, á de jeg listede her i tråden tidligere!

> [...]
> lægge den foran ~200 bilister ... Heldigvis var der ikke mange med så
> der var plads til at jeg kunne lægge den ned - ville have været skidt

Så blev #153 genbesat (efter lidt redigering de seneste par dage)!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-10-08 18:34

> [...]
> sikkert har travlt nok foruden.
> For en god ordens skyld opsummerer jeg lige nedenfor!

Here we go!

42: Backing down an inclined driveway, turning to either side with a
full tank of gas

Trække den baglæns ned af en skrånende indkørsel, og dreje forhjulet til
en af siderne med tanken helt fuld.

9: Entering a banked freeway onramp with a stoplight at the end, and
realizing a little too late that the downside is just a _little_ steeper
than you thought.

Køre ind på en sidehældende motorvejsafkørsel, der ender i et lyskryds,
og for sent indse at det går en lille smule mere nedad end du havde
regnet med!

87: Dismounting while trying not to wet yourself (cold weather..tuh!)

Stige af, mens du forsøger at undgå at tisse i bukserne (Kold
vejr..uff!)

92: Dropping your dirtbike on the side of a steep hill covered in pine
humus, then while getting it righted go over the down side because it's
too far of an angle to get a foot down.

Tabe dirtbiken på siden af en stejl bakke der er dækket med fyrre-nåle,
og så , når den bliver rettet op, vælte over på den anden side, fordi
vinklen er for stor til, at man kan nå ned med foden.

122: Tweaking the front brake at a light as you JUST come to a stop with
the forks turned to either side at ALL on a top-heavy bike.

Klemme bremsegrebet let LIGE netop idet du stopper helt, med forgaflen
drejet den mindste smule til en af siderne med en top-tung cykel.

Jeg håber de duer!

(Så mangler vi vist kun 68, og den er lidt underlig sproglig set.
109 er der andre der har klaret, ser jeg).

--

Michael D

Fra : Bo

Dato : 28-10-08 21:25

> BUG-BUGGER
>
> Hvilket nummer?
> Hint: <http://www.dfmc.dk/tilte.asp>
>
> --
> Armand.

Det er en supergod liste; har selv fået skrammer pga. nr. 74 - en meget stormende
Sct.Hans-aftensdag i år.

Nr. 7 og 47 er ens.

Uoversættelig nr. 109 (AV !)
109: Popping a wheelie while showing off for a girl, almost looping it, slamming
on the rear brake to compensate, and passing out from the bollocking several
yards later.
109: Trække den på baghjul for at vise sig over for en pige - maskinen næsten i
saltomortale, bagbremsen i bund og besvimede ved klemt klokkespil nogle meter
nede af gaden.

/Bo

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 22:03

Bo skrev:

> Nr. 7 og 47 er ens.

Tak!
#47 er hermed klippet ud igen!

> [...]
> saltomortale, bagbremsen i bund og besvimede ved klemt klokkespil nogle meter

=
Nå det var déri at "Bollocking" lå! Jeg forstyrredes af "bollocks" á
mundlort

Tak for oversættelsen - den røg lige ind på en tom plads jeg havde

--
Armand.

Fra : John Quist

Dato : 28-10-08 13:16

On 28 Okt., 14:32, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> Det har vi vist dækket tidligere...

> Kært barn har mange navne:
>
> "Crash bobbins", Mushrooms, "Frame-sliders"
>
> --
> Dun@nt
> 1KSFau Hvidguld
> DFMC:http://www.dfmc.dk/?id=223- DMCN #745 - DMC - MCTC

Tak for svaret!

Ja - jeg skrev det første indlæg i går aftes og i dag var det stadigt
ikke at se i gruppen - så jeg genpostede... Sorry. Men bedre aldrig
end slet ikke...

Kh. John

Fra : John Quist

Dato : 28-10-08 14:04

On 28 Okt., 16:59, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> BUG-BUGGER
>
> Hvilket nummer?
> Hint: <http://www.dfmc.dk/tilte.asp>
>
> --
> Armand.

Arghh mand

Hvis du lover ikke at sige det: nr. 5 ...

Lige ud foran porten på skolen (er lærer) kl. 7.55 og skolegården var
fuld!!!
Var sikker på, at jeg havde skubbet støttebenet ud - og da jeg
opdagede fejlen, var det for sent. MEGA-BUGGER!!!!

Heldigvis var der kun en ridse på bagerste blinklys, på
passagerfodhvileren samt altså dækslet ved motoren (ved ikke, hvad der
gemmer sig bag eller hvad den hedder).
Og et hold i ryggen fra i torsdags forhindrede min næsten i at få den
på ret køl igen.

Hold da kæft hvor var det kikset...

/John Quist

Fra : John Quist

Dato : 28-10-08 14:32

> BUG-BUGGER
>
> Hvilket nummer?
> Hint: <http://www.dfmc.dk/tilte.asp>
>
> --
> Armand.

Slap da af, de er godt nok sjove - og lærerige!

Kh. John

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 22:06

John Quist skrev:

> Slap da af, de er godt nok sjove - og lærerige!

Og såvel mængden som mangfoldigheden er en tung faktor når jeg
konsekvent fraråder newbies at anskaffe sig en model med kåbe: Der ér så
mange måder at knække et stykke plast til 5.000,-kr at det næsten er
sikkert at man oplever sig på listen indenfor de første par sæsoner(You
know!)

--
Armand.

Fra : N/A