125 ccm scooter
Fra : Steen F.

Dato : 27-10-08 02:28

Hej gruppe

Jeg har tidligere haft lidt forskellige motorcykler op til 600 cc men de
seneste år kun haft bil. Men jeg mangler nu et lille billigt køretøj der
skal tjene mig det næste års tid.
Jeg har kigget på både 30- og 45 km/t scootere men synes man får mere for
pengene på en 125 ccm, som endda er billigere i forsikring.
Jeg vil gerne have en scooter med blød affjedring og som ikke er alt for
høj. Og driftsikker og gerne 4-takt. Jeg fandt en Yamaha Cygnus 125 men den
koster 25.000 kr. ny (4t).
Jeg har også kigget efter en PGO Ligero 125 til 13.000 kr. ny (4t).
Og en PGO T-Rex 125 til 15.000 kr. ny eller 10.000 kr. lettere brugt (2t).
En 250 ccm 4-t fås til 25.000 kr.
Og en Texas Comfort 125 til 12.500 kr.
Og til sidst en Suzuki Adress 125 4-gear halvaut. til 20.000 kr. ny (4t).

Nogen bud på hvad man skal gå efter?

Fra : Carsten

Dato : 27-10-08 07:58

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og en Texas Comfort 125 til 12.500 kr.
> Og til sidst en Suzuki Adress 125 4-gear halvaut. til 20.000 kr. ny (4t).

Jeg har prøvet både Address og hondas tilsvarende 4 gears (innova). Jeg
kunne simpelthen ikke med de der gear hvor man ikke har nogen kobling. Jeg
ville derfor have en variator model, og den skulle helst kunne følge med
bilerne (som gerne kører 90 km/t hvor der er 80 km/t begrænsning). Jeg fandt
en ny Kymco Super 8 125 til den nette sum af knap 15.000. Den er 4-takt så
der er ikke noget med oliebeholder man skal huske at fylde op og ingen
karakteristisk lugt fra udstødning mv.
Jeg er helt 100% på at min Kymco ikke holder så godt som en Honda Psi (33
tkr) men den er så også under halv pris. Jeg har det lidt sådan at hvis den
gør vrøvl om 4-5 år så bytter jeg den til en ny.
Jeg har kun haft min i 3-4 mdr og ca. 2000 km så jeg kan ikke sige om den er
bedre eller værre end så mange andre. Jeg har ikke haft problemer med den,
men det er jo heller ikke forventeligt i de første par år.

Carsten

Fra : Morten KD

Dato : 27-10-08 08:09

Hej Steen.

Hvad du skal vælge afhænger af hvor du skal køre.. I byzone er 125ccm fuldt
ud tilstrækkeligt. Uden for byzonen er det straks noget andet.. Ikke særlig
fedt at have en prustende lastbil lige i røven fordi der er modvind og
scooteren ikke kan tvinges over 80 km/t (på speedo) i bunden af en
stigning... Derfor vil jeg råde dig til at gå efter en med min. 14 hk. og
helst mere..

Min daværende Gilera VXR 180 4t. med 19 hk. kørte 130 km/t (på speedo, 112
ifølge gps) og vil nødig køre på svagere model.

/Morten

Fra : PMH

Dato : 27-10-08 08:16

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen bud på hvad man skal gå efter?

Prøv at tag et kig på en SYM RS 125.
Jeg har selv haft en, og den kører kanon godt.
Det er en 4-takter, og den kører over 25 km/l.

Normalpris er 24.999,-
Men den er nedsat til 11.999,-.

Det er sgu' billigt for en spritny 125 scooter.
http://www.sym.dk/big/index.htm

PMH

Fra : Carsten

Dato : 27-10-08 12:05

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Normalpris er 24.999,-
> Men den er nedsat til 11.999,-.
>
> Det er sgu' billigt for en spritny 125 scooter.

ja, det kan squ da ikke gå galt. Selvom den så kun holder de 2 år man har
rekl. ret så er det dælme en billig måde at komme fra A til B (eller Z hvis
man skal derhen). Ved ikke hvad dens march hastighed er men min Kymco 125
kan sagtens holde 90 km/t (gps fart) - også op af bakker. Det er nok til at
holde bilerne stangen.

Carsten

Fra : SB

Dato : 27-10-08 17:41

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 125 kan sagtens holde 90 km/t (gps fart) - også op af bakker. Det er nok

Har haft den i 150 ccm udgaven, den der i dag hedder 200 ccm
Den kørte rigtig godt, og i de 2½ år den var mit by-køretøj var der ingen
problemer med den
Bortset fra at den hang en enkelt gang i bremseklodserne, så de blev slidt
ned ret hurtigt. kostede så vidt jeg husker 175 kr. til et nyt sæt
Så skulle jeg vælge, var det en sym igen, af dem der.

Søren
(som faktisk overvejer at købe en til bykørsel, en Goldwing er et træls
køretøj inde i midt Århus)

Fra : PMH

Dato : 27-10-08 23:50

> [...]
> 125 kan sagtens holde 90 km/t (gps fart) - også op af bakker. Det er nok

Ja det kan vist ikke gøres meget billigere..

Min havde ikke problemer med at følge trafikken.
Kunne uden problemer holde en konstant fart på
ca. 100 km/t ifølge speedometer.
Topfarten på lige vej var 125 km/t efter speedo, men
det tog lidt tid, og man skulle ned og ligge i læ

Men alt ialt et fremragende køretøj til prisen.
Kvik i optræk, billig i drift, langt på literen, sjove køreegenskaber,
som IKKE må sammenlignes med 30-45 scootere.

hmm.. Man skulle tro jeg fik procenter fra SYM med den salgstale,
men det gør jeg desværre ikke..

PMH

Fra : Carsten

Dato : 28-10-08 07:45

> Min havde ikke problemer med at følge trafikken.

...og det er det vigtigste at kigge efter på en lille MC !

> Kunne uden problemer holde en konstant fart på
> ca. 100 km/t ifølge speedometer.

...hmm, og det er så nok i bedste fald 85-87 km/t. Min kører kun ca. 85 km/t
når den viser 100. Ved 110 km/t som er dens "lige vej" tophastighed kører
den vel omkring 95 km/t. Ned og ligge og solen i ryggen så kan den komme op
på 120 km/t på speedo, som så nok er lidt over 100 rigtige km/t.

Carsten