Den evindelige kamp mod at blive overset .~
Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-08 20:51

Nu er gyngehesten ved at være vinterklar - og forlygten er blevet udsat for
en "Vibra-Lys"

Jeg har åbenbart været fakta resistent i middelsvær grad for det var først
fornyligt at jeg i en debat herinde at den sev ind ...

Det jeg havde overset var at det med den blev muligt lovligt at bruge
fjernlyset som kørelys - og det er trods alt mere synligt for
medtrafikanterne end nærlyset. Også trods den lavere effekt - Frekvensen er
20Hz og derved bliver den gennemsnitlige effekt lav nok til at må anvendes
som kørelys.

http://www.vibra-lys.dk/

Og ja jeg ved godt at er ikke findes nogen universalløsning der gør at man
altid ses, men jeg tror at vibra-lys er en lille forbedring over at køre med
nærlys som kørelys.

Her til aften måtte jeg undvige en modkørende på A13 i citroen'en. På godt
et par hundrede meters afstand opdager jeg at den modkørende kører i min
vejbane, jeg reagerer med at bremse, tænde fjernlys og trykke på hornet. Han
kommer blot nærmere så jeg vælger at slippe bremsen og undvige og kommer
også uden om ham (og heldigvis var der ikke lige en dyb grøft, men delvist
en svingbane) ~4-500 meter bag mig kommer så en lastbil og ham fortsatte han
også lige imod trods det at lastbilen også tænder for hele svineriet. I
sidste øjeblik svinger han så tilbage i højre bane... Det var vådt og mørkt
så jeg så intet af biltypen, og med familien med i bilen var det heller ikke
lige sagen at optage forfølgelsen ... Håber så bare ikke jeg skal læse om
ham i avisen imorgen .... Jeg kan kun tænke demens eller spritbilist ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Jan

Dato : 26-10-08 21:33

> [...]
> fornyligt at jeg i en debat herinde at den sev ind ...
>
> Det jeg havde overset var at det med den blev muligt lovligt at bruge

Det kan godt være jeg er lidt tung idet, men kan du ikke lige fortælle mig
hvor jeg finder oplysningerne om at det skulle være godkendt i DK ?
Jeg tænker ikke på det med det lange lys, men en generel godkendelse af
produktet
Ikke på fabrikantens hjemmeside, forhåbentlig.

Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-08 21:56

> Ikke på fabrikantens hjemmeside, forhåbentlig.

Fabrikanten skriver følgende: "Overholder udstyrsbekendtgørelsen fra
færdselsstyrelsen"
FS.DK p6.12.001
ECE-R-87/2.1/7.1/7.3/9.
UN-Geneve 20.3.1958
og at kun må benyttes på en E-mærket forlygte

I betragtning af at produktet er fra 2003 og stadig sælges skyldes jo nok så
at det
1) Er iorden ifølge dansk lovgivning
2) Ingen har gidet udfordre det i retten med fodedforbud/overtrædelse af
markedsføringsloven eller en erstatnignssag ....

Jeg kan ikke af færdselsloven se at det skulle være lovligt at anvende
fjernlys som kørelys. Men "fabrikantens" argumentation må være noget i
retning af at det med den lave gennemsnitseffekt svarer til særlige
kørelyslygter

6.12.002 KØRELYSLYGTER
(1) Kørelyslygte:
e) Skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.
Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har
et effektforbrug på mellem 15 watt og 21 watt og er anbragt foran
en parabol.
f) Skal have en lysende flade på mindst 40 cm2.

Altså at sålænge kørelyslygten har en traditionel pære og effekten ligger
mellem 15W og 21W kan man gøre stort set som man vil ...

For såfremt man kun anvender det på nærlyset tror jeg ikke på at det har den
store effekt ...

Fra : Jacob

Dato : 27-10-08 07:18

> [...]
> mellem 15W og 21W kan man gøre stort set som man vil ...
>
> For såfremt man kun anvender det på nærlyset tror jeg ikke på at det har

Vibralys er ikke lovligt, uanset hvad producenten skriver på sin hjemmeside.

Gå ind på færdselsstyrelsens hjemmeside og find "vejledning om syn af
køretøjer" : http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
Åbn afsnit 6, og søg på "vibra" eller find stk. 6.02.002 (fjernlyslygter) og
6.02.003 (nærlyslygter).
Så skulle den ged vist være barberet.

Mvh Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 27-10-08 10:34

> [...]
> køretøjer" : http://www.fstyr.dk/sw22949.asp
> Åbn afsnit 6, og søg på "vibra" eller find stk. 6.02.002 (fjernlyslygter)

Yep - men det ville have klædt dig at citere afsnittet.

6.02.002 Fjernlyslygter
eventuelt
anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop
synlig frekvens,
er ikke tilladt.

Fra : Jacob

Dato : 27-10-08 17:03

> [...]
> anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
> Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men

Jamen undskyld da, det er da også for dårligt at du selv måtte læse lidt :P

I øvrigt glemte du vist at citere afsnit 6.02.003 Nærlyslygter, hvori der
også står at vibralys ikke er tilladt.

Mvh Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 27-10-08 17:34

> Jamen undskyld da, det er da også for dårligt at du selv måtte læse lidt
> :P

En af fordelene ved usenet over "moderne" web fora, er at det kan læses
offline - derfor det er træls blot at få en henvisning. Nu var din henvisnig
temmelig præcis, men jeg havde ikke mulighed for at læse det før jeg kom
online igen. Du havde jo netop "lave arbejdet" med at grave det relevante
frem så merarbejdet ved lige at klippe det ind ville ikke have været stort -
altså medmindre du har de paragrafer som paratviden

> I øvrigt glemte du vist at citere afsnit 6.02.003 Nærlyslygter, hvori der
> også står at vibralys ikke er tilladt.

Næeh. Det der gjorde vibra-lyset interessant var imho muligheden for at køre
med fjernlyset som kørelys.

Så det ser ud som om at eneste mulighed for at øge synligheden vha lyset er
at montere tågeforlygter og/eller seperate kørelyslygter

6.02.030 Motorcykel
c) En eller to tågeforlygter.

6.12.030 Motorcykel
(1) Motorcykel kan være forsynet med to kørelyslygter.
(2) Særligt kørelys kan afgives af
- to kørelyslygter eller
- to kørelyslygter og én nærlyslygte (evt. med reduceret spænding).

Og indtil videre er der ikke nævnt i bemærkningerne at det ikke er tilladt
med "vibra" på tågelygter eller kørelyslygter

Så eneste "problem" jeg har med kørelyset på pakæslet (xtz750) er at de led
lamper/lygter ikke er godkendte. Hella har nogle med omtrent samme
specificationer i deres program og de vil sikkert være gode til formålet -
og så må man tilsyneladende pulse dem Jeg har tidligere omtalt kørelyset
herinde og der er stadig et par billeder på http://majland.org/blog/?p=27

Fra : Jacob

Dato : 27-10-08 18:02

> [...]
> relevante frem så merarbejdet ved lige at klippe det ind ville ikke have
> været stort - altså medmindre du har de paragrafer som paratviden

Det må du huske at skrive når folk herinde poster et link til en avisartikel
eller lignende - der er det sjældent der citeres :D

Jeg var for et par dage siden inde på færdselsstyrelsens hjemmeside for at
sammenligne kravene til lygter for scootere og mc - hvor jeg faldt over
bemærkningen om vibralys.

> Næeh. Det der gjorde vibra-lyset interessant var imho muligheden for at
> køre med fjernlyset som kørelys.

Tja, hvis jeg skal citere de paragraffer jeg henviser til, så skal jeg vel
citere dem alle? Jeg synes netop det er interessant at bemærkningen om at
vibralys ikke er lovligt, er tilføjet både for nær- og fjernlys. Det lugter
lidt af helgardering.

> Så det ser ud som om at eneste mulighed for at øge synligheden vha lyset
> er at montere tågeforlygter og/eller seperate kørelyslygter

Det er muligt at man kan omgå det på den måde, selvom jeg tvivler på at det
er det der er hensigten med forbuddet. I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor det
er blevet forbudt. Hvis det kan gøre os mc´ister mere synlige, og derved
undgå nogle ulykker, burde vibra vel nærmere tilskyndes, ikke forbydes.
Men sådan er der jo så meget...

Mvh Jacob

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-10-08 19:02

Jacob skrev:
> [...]
> hvorfor det er blevet forbudt. Hvis det kan gøre os mc´ister mere
> synlige, og derved undgå nogle ulykker, burde vibra vel nærmere

Ja man kunne få den onde tanke at det er fordi der er nogen uden for
"parnasset" der ahr tænkt en tanke, uden at spørge om lov først...

Der kommer mere lige lidt senere....!!!!
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-10-08 20:13

J.C.Kløve skrev:
> [...]
> "parnasset" der ahr tænkt en tanke, uden at spørge om lov først...
>
> Der kommer mere lige lidt senere....!!!!
så har jeg lidt tid igen

Det der er henvist til er en "vejledning"

En vejledning er kommunikarion fra myndighed til myndighed.

Det har ikke det fjerneste juridiske at sige - jo jeg ved godt at de i
dagligdagen "dømme efter det", men hvis man gider kan man slæbe dem i
retten, forskriften (der _har_ lovhjemmel) nævner ikke noget om
"vibralys", så det er altså en "intern fortolkning". Man kan så se og
man gider slæbe dem i retten (med iboende risici for at tabe) . . .

Det er da forøvrigt også første gang jeg mindes jeg har set et produkt
specifikt nævnt.

--
Dun@nt der _ikke_ kører med "vibra"
1KSFau Hvidguld

Fra : Armand

Dato : 27-10-08 18:39

Anders Majland skrev:

> Så det ser ud som om at eneste mulighed for at øge synligheden vha lyset
> er at montere tågeforlygter og/eller seperate kørelyslygter

Min bror havde engang en Mini Pick-up med bøjle bag førerhuset, hvorpå
der var monteret to kvadratiske gule kørelys-lygter. De afgav så meget
lys at han konstant blev udsat for at modkørende blændede op

Sådanne kunne derfor så absolut være et godt bud på kraftigt/synligt
kørelys på motorcyklen!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-10-08 22:55

> [...]
> lys at han konstant blev udsat for at modkørende blændede op
>
> Sådanne kunne derfor så absolut være et godt bud på kraftigt/synligt

Men så er vi igen ude i problematikken om, at kørelys og nærlys ikke må
virke blændende.
;-(
--
Michael D

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 00:04

Michael Dahlberg skrev:

> Men så er vi igen ude i problematikken om, at kørelys og nærlys ikke må
> virke blændende.

Tjaeh :-/
Jeg taler hér om godkendte kørelyslygter fra dengang at det kun var
Volvo og Saab man ikke skulle eftermontere på hvis man ville spare
generatoren for at skulle køre med nærlys hele dagen!

Tingene må da stadig være til at købe indenfor bilbranchen :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 28-10-08 10:28

> Men så er vi igen ude i problematikken om, at kørelys og nærlys ikke må
> virke blændende.

Der står i loven at såfremt man anvender en glødepærer med den opgivne
effekt ja så er det lovligt - Uden for lygtetændingstiden ...

Men det med de højtplacerede lygter generer altså nogen - jeg har vist
skrevet herinde før om nogle der fælte sig meget generet af at mit nærlys
lyste ind af deres bagrude ... Altså kombinationen af mig på en "høj"
gyngehest og en lille tungt læsset hatchback foran... Mit lys vil naturligt
peger et eller andet sted mellem himmel og jord afhængigt af om jeg acc
eller bremser ... og altså indimellem lyser ind ad ruden på bilen foran ...

Nå ja så kørte der igen en ud ~100meter foran mig på landevej her til
morgen - trods vibralyset på fjernlyset ... XT'ens bremser er _ikke> på
højde med XTZ'ens ...

Fra : Gimbal

Dato : 28-10-08 11:46

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Nå ja så kørte der igen en ud ~100meter foran mig på landevej her til
> morgen - trods vibralyset på fjernlyset ... XT'ens bremser er _ikke> på
> højde med XTZ'ens ...
Kender det kun alt for godt...! Jeg overvejer at købe en hvid MC næste gang,
med nogle blå klistermærker på kåbesiderne, og så køre i sort dragt med hvid
hjelm. Så skal folk nok holde tilbage...!

Fra : Anders Majland

Dato : 10-11-08 08:27

> Nå ja så kørte der igen en ud ~100meter foran mig på landevej her til
> morgen - trods vibralyset på fjernlyset ... XT'ens bremser er _ikke> på
> højde med XTZ'ens ...

I sidste uge begyndte den at brænde sikringer .. Jeg frygtede lidt at det
trods det gode håndværk og rigtige materialer var en egen fejl efter
monteringen af vibra'en .... Men det viste sig at være det originale
ledningsnet der var slidt igennem og derfor sporadisk kunne lave
kortslutninger ved fuldt styrudslag

Nå men enden på det blev at jeg skiftede frontkåben til den jeg fik
sponsoreret af en svensker i 2005* Med til den kåbe var runde forlygter og
den stump ledningsnet som var slidt op på den gamle så nu har den gamle
gyngehest fået den rigtigt optik tilbage - Den er jo ellers født som sweizer
med en enkelt firkantet lygte. Ombygningen har så givet mig alm H4 med nær
og fjernlys i den ene side og en extra H1 på fjernlyset i den anden. Det
giver faktisk temmeligt meget mere lys - men æder også den dobbelte effekt
så jeg burde måske også montere noget batteriovervågning ...

Så nu ligger vibra'en på hylden ... Men jeg overvejer om den skal monteres
på en seperat kørelyslygte ... Synsfolkenes vejledning omtalte jo kun brugen
af vibrerende lys på nærlys og fjernlys ...

Kørelyset kunne jo evt være
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2205698428&n=1200283591&pn=-1431072458

*
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/fc6f17d8f995a91b?hl=da&ie=UTF-8&pli=1

Fra : Anders Majland

Dato : 28-10-08 10:23

> [...]
> at han konstant blev udsat for at modkørende blændede op
>
> Sådanne kunne derfor så absolut være et godt bud på kraftigt/synligt

Det må vist have været en lille pickup - Er er ikke 150 cm der er maks højde
for sådanne lygter ?

Fra : Armand

Dato : 28-10-08 16:53

Anders Majland skrev:

> Det må vist have været en lille pickup - Er er ikke 150 cm der er maks
> højde for sådanne lygter ?

Jo, Men den er vel heller ikke meget højere sådan en Mini/Mascot!

--
Armand.