Stadig flere danskere dumper til køreprøve~
Fra : Niels Rasmussen

Dato : 26-10-08 15:14

"Kørelærerne og de prøvesagkyndige har netop holdt møde om at ændre
undervisningsplanerne for motorcyklister."
http://fpn.dk/motor/article1495156.ece

Fra : Newt Bridges

Dato : 26-10-08 17:01

On 2008-10-26 15:13:42 +0100, Niels Rasmussen <boellebo@stofanet.dk> said:

> "Kørelærerne og de prøvesagkyndige har netop holdt møde om at ændre
> undervisningsplanerne for motorcyklister."
> http://fpn.dk/motor/article1495156.ece

Jeg tror det skyldes 3 ting:

1) I gamle dage var det sådan at enhver knægt havde prøvet at køre
knallert/bil/traktor inden han begyndte at tage kørekort til bil/MC, så
de fleste havde lidt erfaring med ting som gearskift og kunne istedet
fokusere på trafikken. I dag spiller de playstation. (Måske er dette
"gæt" farvet af at jeg voksede op i Jylland).

2) Antallet af obligatoriske køretimer er steget markant de senere år.
Der var for mange unge bilister involveret i ulykker, så man hævede
antallet af krævede køretimer markant. Dette var kørelærerne mægtigt
glade for, da det gav dem en bedre forretning. MEN! Hvor man i gamle
dage blev indstillet til køreprøve når man var klar, så bliver mange i
dag indstillet så snart de har kørt 12-14 undervisningstimer (det
lovpligtigtige antal er 24), fordi kørelærerne har givet "faste tilbud"
på pakker til elever.

3) Kørelærerne er yngre. Det virker somom der har været et
generationsskifte i kørelærerkredse. Både da jeg tog bil og MC kørekort
havde jeg nogen "friske fyre" der mægtigt gerne ville afkorte min
uddannelse da de mente jeg var parat. Det var fint nok for mig, da jeg
også gerne ville have kørekortet hurtigst muligt - og jeg bestod da
også alle ting i første hug. Men ikke kun de unge har et "sjovt"
forhold til verdenen; jeg er pt. ved at tage stort kørekort i regi af
Forsvaret (sker dog hos privat kørelærer), og han vil mægtigt gerne
have at vi alle består i december, da han ved hans lastbil ikke kan
klare synet omkring nytår.... Jeg spurgte ham for sjov hvad vi skal
gøre til køreprøven hvis vi bliver bedt om at tjekke køretøjet for
slør, da den sagkyndige så kan konkludere at køretøjet ikke må køre
inden køreprøven

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 26-10-08 17:24

Newt Bridges skrev:

> [...]
> fokusere på trafikken. I dag spiller de playstation. (Måske er dette
> "gæt" farvet af at jeg voksede op i Jylland).

Det er nok ikke helt forkert, og de der kører knallert i dag, lærer ikke
at skifte gear, da der er automatgear på alle nye knallerter.

Med venlig hilsen
Benjamin R. Giversen

--
Frivillig organdonation? JA TAK. Tvungen stillingtagen til
organdonation? NEJ TAK

Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-10-08 20:56

On Sun, 26 Oct 2008 16:00:43 GMT, Newt Bridges
<nospam@invalid.invalid> wrote:

Hej.

>Jeg tror det skyldes 3 ting:

Jeg tror det skyldes mange ting.

Den første færdselslov jeg fik var på 43 sider (DIN A5), hvor den
nyeste nok er på over 1000.
Og den hejler man så de arme igennem velvidende at det er udenadslære
og ikke forståelse - Det svarer nogenlunde til at lære salmevers i
"den sorte skole", hvilket kørerlærene så underviser efter.

Kørsel i kravlegården bliver længere og længere.
Det er ikke min opfattelse at det gavner andet end at lære at håndtere
køretøjet.
Hvis det havde lignet DMC's broncekursus havde det virkelig givet
noget, men det er eleverne ikke erfarne nok til på
"kravlegårdsstadiet"

Køreundervisningen er som du selv nævner ikke differenciert efter
elevernes niveau, men efter alle mulige andre parametre, der mest en
dels bunder i økonomi.
Nogen klarer sig fint med 10 timer, andre skal helt op over 50.

Vurderingen af om en elev skal dumpes sker i dag på konkrete hændelser
mere end en vurdering af om den pågældende er moden til at slippe løs
i trafikken for at få lært at gebærde sig på egen fod.

Jeg havde vist nok 3 timer til MC incl. køreprøve og 7 timer til
militær lastbil - Jeg har aldrig været til en civil bilprøve, mit
førebevis er blot overført til civil.
Teorien var så vidt jeg husker nogenlunde den samme tid - Fanden tage
en- og tokreds trykluftbremser

Nu kunne det lyde af meget få timer, men det var helt normalt den
gang.
Hvad der er gået galt i timetallets himmelflugt kan man kun gisne om,
men min hovedtese er at det er politikkere, Rådet for Større
Færdsels(u)sikkerhed, kørerlærene og lobbyister der har overbudt
hinanden i velment iver for at gøre trafikken mere sikker, men helt
ærligt - Så når man ikke længere end til et vist punkt ad den vej,
hvilket statistikken så klart antyder.

Så længe der sidder mennesker bag roret i en hver form for fartøj er
der en risiko for at der begås fejl.
Den risiko vil aldrig kunne elimineres med nok så mange køretimer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-10-08 17:02

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en risiko for at der begås fejl.
> Den risiko vil aldrig kunne elimineres med nok så mange køretimer.

Hej Steen.
Uanset at du har ret i meget af det du siger, er der noget du ikke
nævner.
Nu ved jeg ikke hvor du tog dine militære køreprøver, og heller ikke
helt hvornår, men jeg antager det var imens Nørrebros Runddel endnu var
en rundkørsel. Dengang var trafiktætheden sådan, at det var forsvarligt,
at lade os nye trafikanter bevise vi havde fat i principperne, og så
lade os lære det "derude".
Jeg tog selv mit "førerbevis" (ikke kørekort) til bil og til MC på
omtrent samme tid, som jeg tror du gjorde, i København, og lærte
derefter at køre i trafikken!
Det slap vi vældig godt fra, men det ville ikke gå i dag, alene på grund
af trafiktætheden.
Jeg tror det er meget vanskeligt at sammenligne

Jeg har ofte tænkt på, om myndighederne dengang ville have ladet det
være så let at få et førerbevis, hvis man havde vidst hvordan trafikken
udviklede sig.
--
Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-10-08 18:53

Michael Dahlberg skrev:

> Jeg har ofte tænkt på, om myndighederne dengang ville have ladet det
> være så let at få et førerbevis, hvis man havde vidst hvordan trafikken
> udviklede sig.

Såmend ville man så - man var ikke så hysterisk og hunderæd for alting
dengang (det var sgu gode tider var det)

Der er ingen tvivl for mig om, at op mod halvdelen af alt den lovgivning
vi har i DK i dag ikke stammer fra reelle behov, men fra visse
politikeres iboende trang til at bevise over for vælgerne, at de er
handlekraftige og fortjener de 650.000,- kr de får i grundløn for at
"arbejde" for folkestyret.

Derfor ender vi op med fx. køreundervisnig der er ude af proportion, og
ikke afstemt efter behov - mantraet har jo være evige "flere timer -
flere timer, desuagtet at der givet har været en øvre grænse hvor den
medicin ikke har haft den effekt den havde indledningsvist. - dog vil
jeg sige at de seneste stramninger med hensyn til manøvreprøver er
bemærkelsesværdigt fornuftige...

OT
Jeg ville for øvrigt stemme for yderlige 600.000 i løn til de
folkevalgte hvis de ville blive hjemme og passe sig selv i stedet, evt
det halve, hvis de bare ville love at sidde på deres hænder

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-10-08 08:24

"J.C.Kløve" wrote:
> Michael Dahlberg skrev:
> Der er ingen tvivl for mig om, at op mod halvdelen af alt den
> lovgivning vi har i DK i dag ikke stammer fra reelle behov, men fra
> visse politikeres

Det er nu ikke kun politiernes skyld. Der er også borgere, endda mc-ister,
der er store fortalere for at lovgive om principielle problemer, uanset det
reelle behov.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-10-08 09:07

Jim Andersen skrev:

> Det er nu ikke kun politiernes skyld. Der er også borgere, endda mc-ister,
> der er store fortalere for at lovgive om principielle problemer, uanset det
> reelle behov.

jaaa det er jeg desværre nok nød til at give dig ret i

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-10-08 19:48

On Mon, 27 Oct 2008 17:01:46 +0100, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

Hej Michael.

> [...]
>en rundkørsel. Dengang var trafiktætheden sådan, at det var forsvarligt,
>at lade os nye trafikanter bevise vi havde fat i principperne, og så

Nørrebros runddel var en rundkørsel med sporvognsskinner und das Ganze
molevitten
(Du Ole: Du tør ikke køre lige igennem - Ole: Hvad ævler du om? Du
Ole: Du tør ikk --------------- Pyt --- Lige meget nu)
MC 1964 i Rødovre - Køreprøve på Amager.
Militært Førebevis på Bornholm 1967.

> [...]
>af trafiktætheden.
>Jeg tror det er meget vanskeligt at sammenligne

Det har du ret i, men min pointe er at det er individuelt hvor megen
køreskolekørsel der skal til.
Det forekommer mig at der er gået lige lovlig meget "skema" i den uden
skelen til praktikken.

>Jeg har ofte tænkt på, om myndighederne dengang ville have ladet det
>være så let at få et førerbevis, hvis man havde vidst hvordan trafikken
>udviklede sig.

Det havde man ingen mulighed for at forudse, og jeg tror heller ikke
det ville have ændret noget.
Den gang var der mange der slap med mellem 10 og 15 timer til bil, men
der var også en del der røg over de 40 timer,
Det var op til en vurdering, og det er den vurdering jeg mener der
mangler i dag.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 27-10-08 20:08

Steen Gruby skrev:

> Det havde man ingen mulighed for at forudse, og jeg tror heller ikke
> det ville have ændret noget............

Lillebæltsbroen regnedes af mange som ganske overflødig - "Måske god nok
for jernbanens skyld; men en vejbane!?"
Det var i slutningen af 20'erne

At Den Nye Lillebæltsbro omkring samme tid som jeres kørekort blev
bygget med seks spor regnedes faktisk for mere end ødselt af de der ikke
kunne forestille sig en trafikstigning som den der er sket siden
Ikke desto mindre er dét den eneste danske motorvejs-bro der ikke er
blevet outdated i den mellemliggende tid!

Vejle-fjord broen der byggedes ca. 10 år senere, var på tegnebrædtet som
motortrafikvejs-bro med to kørebaner + nødspor - Hvade man dog bare
holdt sig til dén plan, så kunne det være at man forlængst havde måtte
gen-beslutte og bygge en parallel bro og derved komme op i nærheden af
Ny-Lillebælt's kapacitet :-|

At man ikke turde tage springet under planlægningen af
Storebæltsforbindelsen ca. 30 år efter Ny Lillebæltsbro gør at Storebælt
bliver en flaskehals uden lige når også dén kommer i reparations-alderen
=

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvem det var der havde røv i
bukserne til at få lavet hele seks spor over Lillebælt i sin tid!

--
Armand.

Fra : Gimbal

Dato : 31-10-08 13:32

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> On Sun, 26 Oct 2008 16:00:43 GMT, Newt Bridges
> <nospam@invalid.invalid> wrote:
>
> Nu kunne det lyde af meget få timer, men det var helt normalt den
> gang.

Siden hen har de jo også kompliceret tingene en del, ved både at opfinde
lyskryds og vejstriber ;)

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 31-10-08 14:59

"Gimbal" <kimsyberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message

> Siden hen har de jo også kompliceret tingene en del, ved både at
> opfinde lyskryds og vejstriber ;)
Jo-jo, men til gengæld skal ham manden ikke gå foran med en svingende
lygte mere.

--
Michael D

Fra : BoA

Dato : 31-10-08 15:56

Michael Dahlberg skrev:
...................klipklip
> Jo-jo, men til gengæld skal ham manden ikke gå foran med en svingende
> lygte mere.
>
> --
> Michael D

Nej - nej ! Du husker forkert. Det var
et rødt flag, ikke en lygte.

BoA

Fra : Casper

Dato : 28-10-08 17:50

On Oct 26, 3:13 pm, Niels Rasmussen <boell...@stofanet.dk> wrote:
> "Kørelærerne og de prøvesagkyndige har netop holdt møde om at ændre
> undervisningsplanerne for motorcyklister."http://fpn.dk/motor/article1495156.ece

Hvis man nu istedet for at pive, kiggede på hvad dumpe procenten er i
andre lande som HAR haft denne slags køreprøver i flere år, siden
2003-4, og hvad der blev ændret, og hvad der blev ændret i
undervisningen....

Da jeg tog mit kort efter at de havde ændret køreprøven i Holland, var
dumpe procenten ca. 20%, hvor den før var omkring 1 - 2%, jeg ved ikke
hvad den er nu, men den er sikkert op til 5%.

Jeg personligt kan kun sige, at man kan ikke få for meget træning,
hverken før eller efter man får kortet, men mange vil sikkert aldrig
tage et adv. køre kursus efter de har fået kortet (heller ikke lille
mig), da der er andre ting at bruge penge på - så hvorfor ikke før man
får kortet - så er kvaliteten af det man lære op til kørelæren - dvs.
vælg en kørelære som ved hvad de gør, og forstår at lære fra sig....

Og jo, jeg har mødt en nogle af dem som siger at de har taget 9 timer
undervisning i Alper, og kan virkelig se at de ved hvordan man
håndtere en MC i bjergene......

Casper