eBay - hvor og hvordan
Fra : Søren

Dato : 26-10-08 11:35

Jeg kan forstå at eBay er det foretrukne sted af finde stumper m.m. her i
gruppen, og kunne derfor godt bruge et par tips til hvordan man finder rundt
på eBay og støver de rigtige ting op. Jeg synes nemlig ikke at jeg har det
store held, så jeg tænker at jeg nok griber det forkert an.
Hvordan gør I andre? Hvilket site: uk, de, worldwide eller hvad? Hvor er
chancen størst? Hvordan ville I f.eks. søge efter en bestemt stump til et
bestemt mærke? Hvordan med betaling og fragt? o.s.v. o.s.v.

Gåde råd og tips er mere end velkomne.

/Søren

Fra : tp

Dato : 26-10-08 11:56

> [...]
> chancen størst? Hvordan ville I f.eks. søge efter en bestemt stump til et
> bestemt mærke? Hvordan med betaling og fragt? o.s.v. o.s.v.

Der er naturligvis modeller der er mindre udbredte end andre, og dermed er
omfanget at hits forskellig.

Ebay.de er min favorit, her er rigtigt mange ting. Søg på din model i
søgefelt (ex K1200RS), og der skulle gerne komme nogle hundrede hits

Tjek at de vil sende udenfor DE, hvis ikke, så spørg dem alligevel, de
fleste vil gerne

Betaling : Brug paypal. Det giver nogle fordele hvis nogle tørrer dig.
Ellers er det kontooverførsel. Jeg vil nødigt reklamere, men jeg har
oprettet en "dummy" konto i eik-bank, da de kan lave overførsler til
udlandet for 0 kr. Min egen tager 100kr :-/

Fra : Jørn Mårtensson

Dato : 26-10-08 13:58

"Søren" <a.and@andeby.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> chancen størst? Hvordan ville I f.eks. søge efter en bestemt stump til et
> bestemt mærke? Hvordan med betaling og fragt? o.s.v. o.s.v.

www.ebay.de der er masser af stumper til MCer.
Det kræver at du er oprettet som ebay medlem, dvs. du får et brugernavn som
du bruger når du byder og skal have besvaret spørgsmål. " ->Neu bei eBay -
> Neu anmelden" på forsiden og så registrer dig. Du får sendt dit
adgangskode med poste - gjorde jeg ihvertfald dengang.
Det er selvfølgelig bedst hvis kan noget tysk.
Ellers er det bare at gå ind i kategorien "Motorrad und Kraftradteile" og
skrive nogle søgeord - på tysk helst, eller bruge undermenuer yderst til
venstre til du kommer til det du søger. I øjeblikket er der 391.000 dele til
salg!

Så er det bare at byde "Bieten" med det du synes du vil give. Men husk, gør
dig klart hvad du max. vil give og hvad su synes tingen er værd og lad dig
ikke narre af at fx. et fint udstødningsrør 3 dage før auktionen slutter kun
er budt op i 10 Euro. Det er nemlig først de sidste 2 timer der som regel
rigtig sker noget.

Jeg har både brugt PayPal (som du også skal oprettes til) til at betale
over, samt konto overførsel.
Det er mit indtryk at langt, langt de fleste er reelle sælgere, ellers
bliver de også hurtigt ekskluderet af eBay.
Se også hvor mange gode karakterer de har "Bewertungen" Det skal helst ligge
over 98%

I øvrigt har eBay lavet nogle gode vejledninger for nybegyndere (det har jeg
også været se disse links
http://training.ebay.de/online-training/appc/_upload/ds_dev/2008_28/Artikel_suchen_und_finden.pdf
http://training.ebay.de/online-training/appc/_upload/ds_dev/2008_28/Das_erste_Mal_bieten_und_kaufen.pdf
http://training.ebay.de/online-training/appc/_upload/ds_dev/2008_28/Clever_einkaufen_auf_eBay.pdf

God fornøjelse
Jørn
Yamaha XV1100

Fra : Newt Bridges

Dato : 26-10-08 15:18

On 2008-10-26 13:57:57 +0100, Jørn Mårtensson <maartensson@stofanet.dk> said:
> [...]
> sendt dit adgangskode med poste - gjorde jeg ihvertfald dengang.
> Det er selvfølgelig bedst hvis kan noget tysk.

Man kan sagtens tilmelde sig via ebay.co.uk på engelsk, og bruge den
samme konto på ebay.de - så slipper man for lidt tysk i første omgang

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Newt Bridges

Dato : 26-10-08 14:02

On 2008-10-26 11:35:19 +0100, Søren <a.and@andeby.dk> said:

> [...]
> er chancen størst? Hvordan ville I f.eks. søge efter en bestemt stump
> til et bestemt mærke? Hvordan med betaling og fragt? o.s.v. o.s.v.

Jeg foretrækker personligt den tyske udgave. Det virker somom der er
færre svindlere på den - sælgerne er mere reelle. Der er mange korrupte
negere i England, og det virker somom myndighederne i UK ikke kan/vil
stoppe svindlerne.

Derudover virker det til at porto fra Tyskland er billigere end fra UK.

Jeg har aldrig købt noget fra den amerikanske, da jeg ville frygte at
skulle betale told+moms af tingene.

Generelt har jeg gode erfaringer med handel på eBay (jeg har købt 75+
ting den vej), udover at enkelte sælgere har krævet overbetaling for
porto (hvilket er ret nemt at afsløre på pakker fra UK, da prisen for
porto er skrevet på pakken når man modtager den).

Den største ting jeg har købt var en motorcykel, hvor jeg havde så
meget tillid til sælger at jeg overførte halvdelen upfront, tog MC
tøjet på og hjelmen som håndbagage og fløj til München hvor jeg betalte
resten på lufthavnens parkeringsplads og trillede hjem på motorcyklen

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Armand

Dato : 26-10-08 14:43

Newt Bridges skrev:

> ..........udover at enkelte sælgere har krævet overbetaling for
> porto (hvilket er ret nemt at afsløre på pakker fra UK, da prisen for
> porto er skrevet på pakken når man modtager den).

Læg lige mærke til at forsendelse dækkes af udtrykket P&P, hvoraf kun
det ene P er portoen. Det andet dækker "Packing" og det er ikke til at
gennemskue om afsender tager sig rigeligt betalt for en grundig
indpakning således at vedkommendes P&P i realiteten også kan dække
transporten til posthuset!
Alt i alt skal man sørge for at kende beløbet for P&P før bud afgives,
hvorigennem at det i realiteten er total-omkostningerne man byder på og
man derfor ikke kan harmes over de "tunge" afsendere!

> [...]
> hjelmen som håndbagage og fløj til München hvor jeg betalte resten på
> lufthavnens parkeringsplads og trillede hjem på motorcyklen

Ditto hér, men jeg klarede det á den påkrævede "betaling ved afhentning"
indenfor påkrævet afhentningsperiode (som beskrevet i annoncen)!

Lige et pip omkring PayPal:
Paypal er en mellemkonto som gør det muligt at betale med sit Visa/lign.
-kort til privatmand!
PayPal er forøvrigt ved at bryde fri af Ebay-grænsen og blive generelt
brugt til long distance betalinger, så handler man på nettet bliver det
med tiden mere og mere praktisk at være tilmeldt PayPal!

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 26-10-08 18:18

Armand wrote:
> Lige et pip omkring PayPal:
> Paypal er en mellemkonto som gør det muligt at betale med sit Visa/lign.

- og ét til: Når man skal acceptere betalingen skal man checke
valuta-omregningen. Hvis Paypal foreslår betaling i DKK, kan man selv
vælge den originale valuta (eks. pund eller euro), så sker omregningen
blot i ens bank, og der er kursen ofte en smule bedre! :)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Armand

Dato : 26-10-08 21:21

Armand skrev:

> [...]
> gennemskue om afsender tager sig rigeligt betalt for en grundig
> indpakning således at vedkommendes P&P i realiteten også kan dække

Jeg bliver lige nødt til at rette mig selv:
P&P står for Packing + Postage. "Postage" er ikke blot portoen men også
besværet med at få sagerne sendt (á transport til posthuset) og det er
kun afsender der kender mængden og værdien af det mas han/hun har i den
forbindelse!

At mange kun(!) tager sig betalt for portoen er en helt anden sag!

--
Armand.

Fra : tp

Dato : 26-10-08 21:43

> Jeg har aldrig købt noget fra den amerikanske, da jeg ville frygte at
> skulle betale told+moms af tingene.

det har jeg tilgengæld, og det er der ingen probs i. Det var godt nok nogle
reservedele til min dell computer
Told har en bagatelgrænse hvor du slipper, og moms hørte jeg ikke noget til,
porto var ikke ret forskellig fra europa, så jeg gjorde en super deal

Fra : Newt Bridges

Dato : 26-10-08 23:55

On 2008-10-26 21:42:39 +0100, "tp" <skodskod@yahoo.com> said:

> [...]
> Told har en bagatelgrænse hvor du slipper, og moms hørte jeg ikke noget
> til, porto var ikke ret forskellig fra europa, så jeg gjorde en super

Bagatelgrænsen er meget meget lav, så jeg gætter på at din pakke ganske
enkelt ikke blev åbnet af tolden?

Told på elektronik er vist i øvrigt 0% (er den i hvert fald fra Hong
Kong), men der er derimod en del told på diverse motordele og lignende.

Moms skal man vist altid betale.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Jørgen

Dato : 26-10-08 14:13

"Søren" <a.and@andeby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> chancen størst? Hvordan ville I f.eks. søge efter en bestemt stump til et
> bestemt mærke? Hvordan med betaling og fragt? o.s.v. o.s.v.

Hej Søren
Jeg har udelukkende brugt de to "eBay's" i hhv. Tyskland og England. Det er
imidlertid en fordel at bruge en eBay der ligger indenfor EU for at undgå
told.
Om du bruger den tyske (www.ebay.de) eller den engelske (www.ebay.co.uk)
afhænger tildels af hvor mange af din MC-model der kører i hhv. Tyskland og
England og måske også lidt af hvor velbevandret du er i enten engelsk og
tysk.
Desuden skal du også være opmærksom på, at fragtomkostningerne i Englander
ofte er væsentlig større end i Tyskland (og det er dig der skal betale
fragten!).

Det første du skal gøre er at få dig en konto hos eBay
(Mitgliedskonto/account). Når du først har oprettet dig som bruger et sted
og fået en User ID/Mitgliedsname og et Password, kan den bruges på begge
eBay's. Uden er konto kan du ikke byde på varer på eBay.

Når du skal kigge på de varer der udbydes skal du være opmærksom på
hvorledes du skriver dit søgeord.
Jeg kører på en Honda CX 500 fra 1981 og har købt flere reservedele på eBay.
Men hvis jeg f.eks. på tyske eBay - under "Auto & Motorrad: Teile" - skriver
CX500 som søgeord, så får jeg 1.086 hits. Skriver jeg derimod CX 500 (med
mellemrum mellem CX og 500) så får jeg 1.154 hits. Det kan betale sig at
søge flere gange med forskellige måder at skrive søgeordet. Men flere end
1000 annoncer at kigge igennem kan godt ta' sin tid, så hvis du ved at du
f.eks udelukkende er interesseret i kaburatorer, så gi'r søgeordet "CX500
Vergasser" kun de 23 annoncer at gennemse, hvor der udbydes kaburatorer
og/eller dele til disse.

Når/hvis du finder en vare du kunne tænke dig at købe, klikker du på teksten
eller billedet og læser & ser mere om varen i den detaillerede beskrivelse
(hvornår auktionen slutter, hvor mange bud der p.t. er, evt.
fragtomkostninger, betalingsmåder, m.m.).
Er du stadig interesseret lægger du annoncen i "din egen eBay", dvs. du
klikker på hhv. "Dieses Angebot in Mein eBay beobachten" eller "watch this
item". Hvis der er flere dage til auktionen slutter vil eBay sende dig en
e-mail når det er ved at være tid til at gi' de sidste bud.
Efter min erfaring er det ikke klogt at byde alt for tidligt. Vent til få
minutter inden auktionen slutter. Indsæt så det maksimumbeløb, som du
forinden skal ha' besluttet dig for i værste fald at ville betale for varen.
eBay vil så automatisk byde varen op for dig i små trin, lige indtil du
vinder auktionen - eller an anden løber med varer fordi han var villig til
at betale mere for den end dig.
La' være at ærgre dig over tabte auktioner - du havde jo defineret hvad du
maksimalt ville gi' for tingene og når du taber, så var det udelukkende
fordi prisen blev højere end den værdi varen ville have haft for dig. Prøv
igen senere - der kommer hele tiden nye varer på auktion

Det er ofte klogt at maile til sælgeren inden du byder og spørge hvad
forsendelsesomkostningerne til Danmark vil blive (hvis det ikke forinden er
nævnt i vareannoncen).

Mht. betaling er det klogt at gøre som "tp" skriver i sit svar til dig
(PayPal eller en "dummy" konto i eik-bank).

Tænk dig godt om inden du handler. Der er normalt ingen returret. Skriv til
sælger og spørg om alt muligt hvis du er i tvivl (husk, der findes ikke
dumme spørgsmål, kun dumme svar .
Og så udforsk alle de muligheder der ligger i "eBay-universet" og god
fornøjelse.

Med venlig hilsen
Jørgen Gerdorf
Honda CX500B
May the multitude of wheels in your head always control the two wheels
between your legs.

Fra : Armand

Dato : 26-10-08 14:52

Jørgen skrev:

> Desuden skal du også være opmærksom på, at fragtomkostningerne i Englander
> ofte er væsentlig større end i Tyskland (og det er dig der skal betale
> fragten!).

Det er sjovt, for fruen køber meget tøj gennem Ebay og dér er det
generelt billigere at få sendt fra UK :-/

> [...]
> og fået en User ID/Mitgliedsname og et Password, kan den bruges på begge
> eBay's. Uden er konto kan du ikke byde på varer på eBay.

Og eftersom at det er uden betydning på hvilket sprog hhv. hvor man har
tilmeldt sig, kan man frit vælge det sprog man bedst forstår når man
skal oprette sig som bruger!

> [...]
> fordi prisen blev højere end den værdi varen ville have haft for dig. Prøv
> igen senere - der kommer hele tiden nye varer på auktion

Og efterfølgende er der ovenikøbet én mindre til at byde prisen op på
næste tilsvarende emne!

> [...]
> dumme spørgsmål, kun dumme svar .
> Og så udforsk alle de muligheder der ligger i "eBay-universet"

Prøv evt at byde med på nogle små praktiske ting med lave
forsendelses-omkostninger og kom i rutine derigennem!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-10-08 17:35

Armand skrev:

> Det er sjovt, for fruen køber meget tøj gennem Ebay og dér er det
> generelt billigere at få sendt fra UK :-/

Hver gang jeg har købt i UK er jeg blevet overrasket over fragten er
utilstædelig høj (og jeg har altid sikret mig at kende prisen inden bud!)

DE fragt har ofte (ikke altid) været "billig"

> Og eftersom at det er uden betydning på hvilket sprog hhv. hvor man har
> tilmeldt sig, kan man frit vælge det sprog man bedst forstår når man
> skal oprette sig som bruger!

Jeg har nu oplevet at byde på "tyske sager" via .co.uk, og vinde, men
ikke være registreret som "vinder" (noget af en skuffelse!)

Så jeg byder altid via den "lokale" når jeg køber i hhv fastlands europa
(.de) - og UK (.co.uk)

Det er samme log on, så jeg "kikker" via UK og byder via DE

+1

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-08 16:27

Jeg bruger næsten dem alle, dvs .co.uk, .de , .com, .es, .com.au osv..
Deres worldwide search er ret mangelfuld, man finder ofte flere ting ved at
gå til de enkelte landes ebay.
Som andre skriver så kommer det meget an på hvad du søger mht hvor du skal
søge, jeg bruger oftes ebay.de men til min DRZ400 er det mest ebay.com, da
der er MANGE flere drz'ere i staterne..

Jeg bruger oftes paypal, men det er ikke en 100% sikkerhed !!

Til tyskland er det oftes betaling til konto, og er ikke blevet snydt af en
tysker endnu ;)

Mvh
Morten

Fra : Søren

Dato : 28-10-08 09:29

Mange tak for alle de gode råd. Jeg vil forsøge mig så småt. Mit største
problem er det tyske sprog, men med lidt hjælp fra googel translation, går
det vel.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-08 21:52

> Mange tak for alle de gode råd. Jeg vil forsøge mig så småt. Mit største
> problem er det tyske sprog, men med lidt hjælp fra googel translation, går
> det vel.

Ja eller altavistas babelfish, som er opkøbt af yahoo:
http://dk.babelfish.yahoo.com/

Fra : Grunnet

Dato : 05-11-08 19:01

> [...]
> chancen størst? Hvordan ville I f.eks. søge efter en bestemt stump til et
> bestemt mærke? Hvordan med betaling og fragt? o.s.v. o.s.v.

Prøv også at læse Jens Jacob Bagers fortræffelige e-bay guide
http://www.pmc.dk/ebay.htm

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Søren Larsen

Dato : 06-11-08 21:27

"Grunnet" <neets@slet-disse-ord-besked.com> skrev i meddelelsen

> Prøv også at læse Jens Jacob Bagers fortræffelige e-bay guide
> [...]

Super, tak for den.

/Søren