Statistik over mc ulykker
Fra : kc

Dato : 24-10-08 15:57

Jeg har ikke set om dette link er blevet vist i gruppen før, men ellers er
det her igen.

http://www.vejsektoren.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=291746

KC

Fra : Newt Bridges

Dato : 24-10-08 20:35

On 2008-10-24 16:57:14 +0200, "kc" <sibm@SLETofir.dk> said:

> Jeg har ikke set om dette link er blevet vist i gruppen før, men ellers er
> det her igen.
>
> http://www.vejsektoren.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=291746

Jeg mener der er blevet linket til den før, men det er nu interessant læsning.

Desværre synes jeg at rapporten er lidt af et makværk, men den
indeholder da en del spændende oplysninger.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-10-08 10:06

Newt Bridges skrev:

> Jeg mener der er blevet linket til den før, men det er nu interessant
> læsning.
>
> Desværre synes jeg at rapporten er lidt af et makværk, men den
> indeholder da en del spændende oplysninger.

Nåå

Jeg syntes nu den er meget sober, kun enkelte delkonklusioner, drejer i
en for mig overraskende retning - men det skyldes nok at jeg, alt andet
lige som motorcyklist gerne så de positive af resultaterne særligt
fremhævt..

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Newt Bridges

Dato : 25-10-08 16:25

On 2008-10-25 11:06:05 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> said:
> [...]
> en for mig overraskende retning - men det skyldes nok at jeg, alt andet
> lige som motorcyklist gerne så de positive af resultaterne særligt

Der var flere steder i rapporten hvor jeg tænkte "hmmm, prøver han
bevidst at vildlede her?"

Dog var der også et sjovt indslag:

"5% af de alvorlige motorcykelulykker er eneulykker, hvor motorcyklen
vælter på kørebanen. Denne ulykkestype forekommer så godt som aldrig
for biler. "

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-10-08 17:16

Newt Bridges skrev:

> Der var flere steder i rapporten hvor jeg tænkte "hmmm, prøver han
> bevidst at vildlede her?"

Nu er vildledning et meget upænt ord at anvende. Men der hvor vi som
motorcyklister kunne bryste os af at være "ikke så uansvarlige som
andre" (formuleret i mangel på at kunne komme i tanke om en bedre
formulering) der holder rapporten fast i det "ikke så positive", men det
er vel også rapportens opgave, at pege på det "ikke så heldige" i
modsætning til "at rose os" -

> Dog var der også et sjovt indslag:
>
> "5% af de alvorlige motorcykelulykker er eneulykker, hvor motorcyklen
> vælter på kørebanen. Denne ulykkestype forekommer så godt som aldrig for
> biler. "

Hvilket jo er interessant, for em motorcykel kan i praksis heller ikke
"bare vælte" på kørebanen, med mindre den holder stille eller bevæger
sig ganske langsomt.

Mest overraskende for mig var, at "myten" om at det især er i foråret vi
bliver slået ihjel, ikke holder stik - det et relativt jævnt over hele
sæsonen, og endog med en stigende tendens frem mod august...
der gik hoved argumentet for min "der er MC på vejen igen" kampange lidt
fløjten....

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-10-08 22:50

On Sat, 25 Oct 2008 18:16:02 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

> [...]
>formulering) der holder rapporten fast i det "ikke så positive", men det
>er vel også rapportens opgave, at pege på det "ikke så heldige" i

Jeg vil gå så langt som at mene at denne raport er en af de mest
seriøse jeg har set - Sober, og så tæt på saglig man kan forvente at
komme.
Når det så er sagt er der ingen tvivl om at rapportens konklusion er
tæt op ad den holdning den institution der har bestilt den har til
problemstillingen.
Der er ikke plads til roser til MC folket idet rapporten skal anvendes
i en anden sags tjeneste - Og det er ikke at fremme MC folkets velfærd

En hver rapport indeholdende statistisk materiale vil kunne benyttes
til manipulation - Denne rapport er ingen undtagelse.
Det ved både de der har skrevet den og de politikkere der modtager den
og senere benytter den som varm luft til at drive det politiske
tågehorn.
Der er kun een fejl i projektet set fra politikkernes side.
Vi, det dumme stemmekvæg, har for længst gennemskuet forløbet, og er i
stand til at rette de sidste manipulationer i en rapport således at
den, for os, er troværdig.

Go'e gamle Sir Winston Churchhill havde fat i den rigtige ende af
problemstillingen omkring statistikker med denne udtalelse:
"Tro aldrig på en statistik med mindre du selv har været med til at
forfalske den".

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-10-08 10:08

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele sæsonen, og endog med en stigende tendens frem mod august...
> der gik hoved argumentet for min "der er MC på vejen igen" kampange

Hej Kløve.

Du skulle prøve vejene omkring Hald Sø/ Dollerup Bakker nu.
Der behøver man ikke andre trafikkanter for at få skrammer i sit ego
eller MC'en. Masser af sving og nedfaldne blade. Der hvor der ikke er
blade, har bønderne (Ikke politisk korrekt, men bønder er de sgu) kørt
med kæmpe-traktorer med ditto vogne, og svinet det hele til med
jord/mudder. Jo der er også mange der kommer galt ad sted sent på
sæsonen. Den ofte lavthængende sol, hjælper jo heller ikke.
Næ, der er nye ting der hører til hver årstid, og ved forårsstart er vi
MC'ister nok selv bare lidt mere agtpågivende, så det ikke går værre
der, end det faktisk gør.
--
Michael D

Fra : Ivar

Dato : 26-10-08 14:21

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> kæmpe-traktorer med ditto vogne, og svinet det hele til med jord/mudder. Jo
> der er også mange der kommer galt ad sted sent på sæsonen.

Hvis du ser på tabel 33, kan du se, at der er få ulykker hvor vejen
er glat pga: sneglat, isglat og glat af andre årsager. Det er kun 0,9%,
hvor det hos bilerne er 7%.
Hvis der ikke fantes de problemer du beskriver, ville det altså betyde
under 1% for ulykkesstatistikken. De problemer du beskriver er
rimeligt irriterende, men altså stort set uden betydning for antallet
af ulykker.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Ivar

Dato : 25-10-08 18:09

Newt Bridges skrev:

> Der var flere steder i rapporten hvor jeg tænkte "hmmm, prøver han bevidst at
> vildlede her?"

Fx hvor?

Ivar Magnusson

Fra : Newt Bridges

Dato : 26-10-08 17:33

On 2008-10-25 19:09:07 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> said:

> Fx hvor?

Der bliver ét sted belyst at antallet af indregistrerede motorcykler er
steget meget markant de seneste 15 år, men i resten af rapporten ses
der helt bort fra dette. Hvis man tog hensyn til dette, og samtidigt
antog at mængden af kørte kilometer per motorcykel er konstant[1], så
kunne man konkludere at antallet af motorcykelulykker per kørt
kilometer/motorcyklist har været stærkt faldende de seneste mange år,
dog med en lille stigning de sidste par år. Forfatteren kommer kun ind
på det i 2.4, hvor han skriver:

"Hvis motorcyklerne kører lige så mange kilometer om året nu som
tidligere, er kurven udtryk for en markant reduktion af risikoen ved at
køre en given tur. Det kan dog ikke udelukkes, at der er sket en
ændring, så det er ikke givet, at risikoen er reduceret så meget som
vist på figuren. "

Det lyder somom "Øh, fuck, her har vi noget der ikke passer med det den
bestilte rapport helst skulle vise, så vi må lige udvande statistikken".

I samme afsnit skriver han:

"Ud fra denne opgørelse er risikoen ved motorcykelkørsel omkring 20
gange så høj pr. kørt km, som for bilkørsel. Opgørelsen findes i et
internt, ikke publiceret notat, er ikke autoritativ og har flere
potentielle fejlkilder, men vurderes alligevel at være nærmere
sandheden end de aktuelle officielle tal. "

Jeg kan også skrive: "Det er halvt så farligt at køre MC som det er at
køre bil. Det fremgår af et internt notat som I ikke må se, som måske
har lidt fejlkilder. Men det er helt sikkert mere præcist end hvad DST
siger."

I afsnit 4 indledes der med, at man vil undersøge karakteristika for
motorcyklisterne i ulykker med "alvorligt tilskadekomne eller dræbte".
Lige derefter vises så en graf der kun indeholder dræbte, mens der i
resten af afsnittet kun omtales ulykker med alvorligt tilskadekomne +
dræbte. Man skal således være ret "vågen" når man læser rapporten, og
jeg undrer mig lidt over at den pågældende graf ikke indeholde begge
dele - måske fordi udviklingen ville være mindre markant, hvis den
gjorde?

Så i mine øjne virker det somom rapporten er blevet bestilt til at
levere et bestemt billede. Den er dog interessant læsning, sålænge man
holder tungen lige i munden og nøgternt afvejer de ting han skriver da
man så kan "gennemskue" en del af tingene og stadigvæk få noget ud af
den.

[1] Forfatteren af notatet angiver detaljeret, at man reelt ingen idé
har om hvor mange kilometer der bliver kørt, så jeg kan godt tillade
mig at sige at tallet er uændret.

--
Newt Bridges
Forge ahead! To the hilt!

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-10-08 18:01

On Sun, 26 Oct 2008 16:32:30 GMT, Newt Bridges
<nospam@invalid.invalid> wrote:

Hej.

>[1] Forfatteren af notatet angiver detaljeret, at man reelt ingen idé
>har om hvor mange kilometer der bliver kørt, så jeg kan godt tillade
>mig at sige at tallet er uændret.

Jeg er lidt forundret over at antallet af kørte Km skulle være ukendt.
For et par år siden blev der lavet en større undersøgelse om hvor
meget vi kørte pr år, så tallet burde være tilgængeligt for rapportens
fædre.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-08 18:28

On Sun, 26 Oct 2008 18:00:46 +0100, Steen Gruby wrote:

Hej Steen

> [...]
> For et par år siden blev der lavet en større undersøgelse om hvor
> meget vi kørte pr år, så tallet burde være tilgængeligt for rapportens

Mon det er DMC undersøgelsen Du tænker på ? Men, haverikommisionen har
valgt ikke at tale med DMC, eller andre interesseorganisationer, (hvilket
på sin vis er ok), så dén information er ikke "tilgængelig"

I øvrigt betyder det IMHO heller ikke noget. Man behøver blot at se på
brugtmarkedets opgivne Km. tal for at se, at det er ganske få der "bruger"
deres mc :-/ Kilometertallet "redder" os ikke.

Orla Pedersen, sølle 12.000 Km. i år :-|
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
26-10-08

Fra : flopper

Dato : 25-10-08 18:46

"kc" <sibm@SLETofir.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har ikke set om dette link er blevet vist i gruppen før, men ellers er
> det her igen.
>
> http://www.vejsektoren.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=291746

Jeg har godt nok kun skimmet rapporten, så det kan være jeg har overset
noget, men jeg synes jeg savner noget om hvem der har fået skylden for
uheldene. Ikke for at kunne uddele skideballer eller bare brokke mig over
andre trafikanter i almindelighed, men det må da være interessant, hvis man
skal afgøre hvor der skal sættes ind med kampagner.

--

Flopper

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-10-08 10:11

"flopper" <odalhan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> brokke mig over andre trafikanter i almindelighed, men det må da være
> interessant, hvis man skal afgøre hvor der skal sættes ind med

Tror du ikke det komplicerer tingene?
Det er da lettere at stille skilte med "Ta' 10 af farten" ud men 50
meters mellemrum.
;-(
--
Michael D

Fra : flopper

Dato : 26-10-08 13:29

> Tror du ikke det komplicerer tingene?
> Det er da lettere at stille skilte med "Ta' 10 af farten" ud men 50 meters
> [...]
Jo du har ret undskyld jeg komplicerer sagen med et ønske om at evt.
handlinger fra politisk hold skal hae til formål at mindske problemet,
fremfor at give indtryk af at der gøres noget.

--

Flopper

Fra : Søren

Dato : 26-10-08 12:12

"flopper" <odalhan@hotmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> andre trafikanter i almindelighed, men det må da være interessant, hvis
> man skal afgøre hvor der skal sættes ind med kampagner.

Hvad med denne:
En tese om motorcykelulykker er, at motorcyklerne ofte overses i trafikken.
For at undersøge dette nærmere ud fra ulykkesdata, er der set nærmere på,
hvor mange af de flerpartsulykker, der er sket med motorcykler, der er sket
ved at modparten (person-/varebilen) ikke har overholdt en ubetinget
vigepligt for motorcyklen. Det har vist sig at dreje sig om hele 29% af alle
flerpartsulykker med motorcykler.

eller denne:

Figuren viser, at modparternes andel af vigepligtsforsyndelser er langt
højere i motorcykelulykker end i andre ulykker. Desuden viser figuren klart,
at overholdelse af vigepligt især er et problem for ældre bilister.

Af de 18-64-årige, der involveres i flerpartsulykker i bil eller varevogn,
er det 9-10 %, der overtræder en ubetinget vigepligt. Denne andel stiger til
25 % for de 65-74-årige, og til 36 % for de over 74-årige.

For modparter til motorcykler ses en tilsvarende stigning, blot er niveauet
højere. Af de 18-64-årige førere af bil eller varevogn, der kolliderer med
en motorcykel, er det 27 %, der overtræder en ubetinget vigepligt. Denne
andel stiger til 45 % for de ca. 70-årige, og til 55 % for de over 74-årige.

Af trafikkens forskellige udfordringer er det at overholde en ubetinget
vigepligt altså klart en af dem, der især volder de ældre trafikanter
problemer. Det handler ikke kun om at erkende, at der er vigepligt - for i
så fald ville der ikke være forskel på, om modparten var en motorcykel eller
en bil - men i høj grad også at få øje på køretøjet og/eller vurdere dets
hastighed.

/Søren

Fra : flopper

Dato : 26-10-08 13:33

"Søren" <a.and@andeby.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så fald ville der ikke være forskel på, om modparten var en motorcykel
> eller en bil - men i høj grad også at få øje på køretøjet og/eller vurdere

Som skrevet: jeg har kun skimmet-..., men der skal altså nærlæses. OK jeg
går igang.

--

Flopper

Fra : Armand

Dato : 26-10-08 14:30

Søren skrev:

> [...]
> i så fald ville der ikke være forskel på, om modparten var en motorcykel
> eller en bil - men i høj grad også at få øje på køretøjet og/eller

Er modkørende venstresvingende ikke indbefattet som havende vigepligt?
Jeg synes ikke at ovenstående beskriver andet end
"sidevejs-vigepligthavende" ligesom at de 29% umiddelbart lyder lavt (á
uden mod- kørende/krydsende?) i mine øren :-/

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 26-10-08 14:35

flopper skrev:

> Jeg har godt nok kun skimmet rapporten, så det kan være jeg har overset
> noget, men jeg synes jeg savner noget om hvem der har fået skylden for
> uheldene.

Det er i bund og grund ligegyldigt for en uheldsstatistik.
Den er lavet for at finde ud af hvad årsagerne til ulykkerne er,
ikke hvad den juridiske konklusion er. I en opsummering af de
forskellige uheldstyper, fremgår det selvfølgeligt indirekte
hvem der er skyld i dem. Fx er der vel ikke tvivl om hvem
der har skylden i eneulykker.

Ivar Magnusson

Fra : flopper

Dato : 26-10-08 14:49

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> forskellige uheldstyper, fremgår det selvfølgeligt indirekte
> hvem der er skyld i dem. Fx er der vel ikke tvivl om hvem

Okay jeg udtrykker mig dårligt. Det er naturligvis ikke den juridiske skyld
jeg efterlyser, så jeg skulle nok have skrevet: hvad årsagen til uheldene
har været. Der er imo en væsentlig nuanceforskel ( okay den får jeg nok også
på puklen for) på hvilke situationer uheldene sker i, og hvem der har
behandlet denne situation uheldigt.

--

Flopper

Fra : flopper

Dato : 26-10-08 14:50

> [...]
> jeg nok også på puklen for) på hvilke situationer uheldene sker i, og hvem
> der har behandlet denne situation uheldigt.

Og naturligvis hvordan man har behandlet situationen uheldigt