Ubuntu installation på ThinkPad T21
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-11-08 17:31

Min nye installation fungerer fint, men hænger når X (eller hvad det nu
er for en) skal starte.

Jeg har fundet diverse gode råd på http://www.thinkwiki.org/ og det er
jo oplagt at der stadig er problemer grafikkortet på T21 o.l. Men der er
ikke nogen af tipsene der synes at virke på 8.10. Det nærmeste jeg
kommer er noget med Savage eller Vesa.

Eller også en rettelse i /etc/X11/xorg.conf af Defaultdepth og andre
småting. Så vidt jeg kan se er der bare ikke noget indhold i
xorg.conf... nu. Måske en følge af en fejl jeg lavede i første omgang.

Det er ved at være 10 år siden jeg sidst havde gang i noget
kommandoliniestyret, så det er et lidt kedeligt punkt installationen
svigter.

Jeg ville være glad hvis der skulle være en der ved hvad der skal til,
gerne skåret ud i newbiepap.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-11-08 20:26

Niels P Sønderskov skrev:
> [...]
> svigter.
>
> Jeg ville være glad hvis der skulle være en der ved hvad der skal til,

Hm, måske er jeg bare løbet ind i en uheldig version:

"This has been the most catastrophic upgrade I have ever encountered and
I have been using Ubuntu since 5.04. I am going to do a clean install of
8.04 and will not go near 8.10 again as it appears to have a VERY
serious flaw look at the poll Admittedly, many who have had a trouble
free upgrade will not come to the forum to vote but a lot of people are
having trouble with this upgrade."

Skriver således en bruger på ubuntuforums.org

Jeg er lige ved at være færdig med en ny installation af 8.10, men hvis
det stadig ikke virker vil jeg nok følge hans eksempel.

--
Niels

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-11-08 21:19

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
>
> Jeg er lige ved at være færdig med en ny installation af 8.10, men hvis
> det stadig ikke virker vil jeg nok følge hans eksempel.

Jeg har opdateret IBM R61 og min Athlon 64 desktop PC,
og de kører nu begge 8.10.

Men der var med begge problem med grafik / X opsætning, men
det var jo også en ny Xorg version.

I begge tilfælde var dog problemet brug af proprietær grafikdriver
fra hhv. ATI og Nvidia som jeg havde glemt at slå fra.

Men med den nye Xorg så kan man blot omdøbe/fjerne /etc/X11/xorg.conf
og så prøver X at starte med noget brugbart standard indstillinger.
Ellers er der nu en fejl-manager der spørger om opsætning af X hvis
det fejler.

Networkmanageren er i 8.10 bedre end 8.04, for både 7.10 og 8.04 har ikke
fungeret godt for mig med trådløst. (skulle altid hjælpes i gang efter boot)
Dog kan 8.10 ikke klare static IP, så jeg har slået Networkmanager fra og
bruger std. /etc/network/interfaces....

Til mit behov ser 8.10 nu ud til at fungere fint, efter lidt brug af håndsving og skub....

Jeg kender dog også en anden bruger der har problemer med USB webcam og cheese i 8.10
men hvor det virker i 8.04, så han nøjes med 8.04 og venter til 9.04.....

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-11-08 22:50

Frank Damgaard skrev:

> [...]
> men hvor det virker i 8.04, så han nøjes med 8.04 og venter til 9.04.....

Ok, en stor del af mine problemer består jo i at jeg ikke ligefrem er
nogen ørn til at manøvrere i det tegnbaserede interface, så jeg er lidt
lost hvis jeg kun får en kommandolinie på skærmen. Hvis det svigter med
8.04 også kan jeg jo vende tilbage til dit forslag om at fjerne
xorg.conf. Foreløbig stopper 8.04 installationen, som ellers kommer op
med grafik på skærmen, så snart filsystemet skal detekteres. Så nu
prøver jeg den alternative.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-11-08 12:43

Niels P Sønderskov skrev:

> [...]
> xorg.conf. Foreløbig stopper 8.04 installationen, som ellers kommer op
> med grafik på skærmen, så snart filsystemet skal detekteres. Så nu

I fjerde omgang lykkedes det med en alternativ (tekstbaseret) 8.04 der
nu kører med kablet net. Så skal vi bare have det til at virke med det
trådløse kort og have dæmpet støjen fra blæseren så man kan høre hvad
man selv tænker.

--
Niels

Fra : Michael Rasmussen