MS Windows
briani 27239
Hdd ændr
Fra : Poul Skovning

Dato : 05-11-08 22:50

Er der en her som kan/vil fortælle mig om man kan og hvordan man gør i
XP Home
og kan man slippe for at miste nogen data når ens C: drev er blevet
for lille 30 mb tilbage, men der er 30 Gb ledig plads på D:
Nu er det " kun " Programmer der er på dette C:
det ville jeg gern have lidt hjælp til.

" Ik så god til Engelsk "

Poul

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 06-11-08 02:26

Den 05.11.2008 kl. 22:49 skrev Poul Skovning <psks@7oo2mmail.dk>:

> [...]
> for lille 30 mb tilbage, men der er 30 Gb ledig plads på D:
> Nu er det " kun " Programmer der er på dette C:

,,,,,,,,,,,
Hej Poul!

Der findes partitioneringsværktøjer der kan udvide partitioner, men de er
komplicerede og på engelsk. Så kunne du udvide c-drevet til at fylde hele
disken.
Den bedste løsning synes jeg er at du køber en udvendig harddisk på for
eksempel 500 megabyte eller i hvert fald på 250 megabyte. Så slutter du
den til din USB-port og så redder du data over på den.
Billeder, film, dokumenter, serienumre til dine programmer og så videre.
Derpå kan du slette din PC og reinstallere systemet efter at du under
installation sletter partitioner og laver et enkelt drev ud af det.

Endnu bedre skal du også her udskifte harddisken til en større først. Så
kan den lille harddisk fra PC-en gemmes med den originale installation,
især hvis det er en med særlig recoverypartition på.
Skal den ikke bruges, så kan man lave en lille ekstern harddisk ud af den
ved køb af et kabinet til den. Men kan det betale sig? Småt er ikke godt
når det drejer sig om harddiske i dag.

Jeg har selv en bestilling på en 250 GB harddisk som skal erstatte den 60
GB lille bitte harddisk jeg har i min MacBook.

At gå ind og købe "Partition magic" software er dyrere end at købe en ny
disk. Du skal til at opgradere Poul.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!

Fra : Anders

Dato : 06-11-08 06:38

"Jens "Lyrik" Bech" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
news.uj6bkxtxk4hork@jens-erik-bechs-macbook.local...

> [...]
> GB lille bitte harddisk jeg har i min MacBook.
>
> At gå ind og købe "Partition magic" software er dyrere end at købe en ny

Jeg tror ikke man kan få harddiske i megabyte idag, tror vi skal op i noget
gigabyte i stedet for...

Til Poul

Find ud af hvormeget de data du har fylder, og ud fra det, så køb en ekstra
harddisk og flyt data over på den.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-11-08 09:04

Anders skrev:

> Jeg tror ikke man kan få harddiske i megabyte idag, tror vi skal op i noget
> gigabyte i stedet for...

Ja, og alle andre kan nok fatte at det var en skrivefejl.

--
Niels

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 06-11-08 15:50

On 05 Nov 2008 21:49:51 GMT, Poul Skovning <psks@7OO2Mmail.dk> (slet
7OO2M) wrote:
>... kan man slippe for at miste nogen data når ens C: drev er blevet
>for lille 30 mb tilbage, men der er 30 Gb ledig plads på D:
Ja, men det haster!
>Nu er det " kun " Programmer der er på dette C:
Det vil sige du har alle dine data på drev D.
Filerne på et typisk Windows drev C bør ikke fylde mere end 3-4 GB,
men drevet skal være ca. dobbelt så stort for at fungere godt.

Den klassiske løsning er at bruge programmet 'Partion Manager'.
Det kan gøre dit D drev lidt mindre og dit C drev lidt større.
Programmet er dog ikke gratis.

Der findes en gratis kopi der hedder 'EASEUS Partion Manager'.
Det ligner til forveksling og fungerer på samme måde.
Det er på Engelsk, men ret let at bruge.
Det anbefales at tage en backup, f.eks. på DVD skiver, før programmet
bruges.

Erik Helmer Nielsen

Fra : emj

Dato : 06-11-08 16:55

slet 7OO2M skrev:

>Nu er det " kun " Programmer der er på dette C:

Kan du ikke bare slette nogle af de programmer, du har på drev C og så
installere dem igen på drev D?
Det synes jeg da er det mest nærliggende.

Du kan også frigøre en del plads på drev c, hvis du sletter alle dine
gendannelsespunkter. Hvis du aldrig har gjort det, så ligger der nogle
GB i at gøre det.

Hilsen emj

Fra : Poul Skovning

Dato : 06-11-08 22:59

emj <emj@> skrev:

> [...]
>på drev c, hvis du sletter alle dine
>gendannelsespunkter. Hvis du
>aldrig har gjort det, så ligger der nogle

Dette var jeg inde og se på i dag og skal se lidt nærmer på det.

Men tak for hjælpen til jer.

Poul