kobbertråd og mos
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-11-08 18:02

hej alle i vidende mennesker.
I en anden gruppe er jeg stødt på følgende indlæg:

"I forbindelse med at vi er ved at få lagt nyt tag, har jeg hørt tale
om, at man kan lægge en kobbertråd i tagets længde på begge sider af
rygningen. Når det så regner, vil der blive udskildt kobberioner fra
tråden, der gør, at der ikke gror mos på taget."

Det er et velkendt 'rygte', men er der hold i teorien? Hvad er evt. kemien
bag, og er der miljømæssige hensyn at tage?

Takker på forhånd for jeres tid

Carsten

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Christen Fihl

Dato : 05-11-08 18:09

Vel det samme som at fjerne mos i græsplænen med blåsten/kobbersulfat
Det vil nok lave farvede striber på taget (røde).

Jernvitriol fjerner vist også mos. Men ved ikke om kan kan sætte en
jerntråd op istedet (farven bliver nok også bare rustrød

Christen

Fra : Bo Warming

Dato : 06-11-08 03:44

"Christen Fihl" <look_at_HSPascal.fihl.net@nospam.plz> skrev i meddelelsen
> Vel det samme som at fjerne mos i græsplænen med blåsten/kobbersulfat
CuSO4
letopløselig
> Det vil nok lave farvede striber på taget (røde).
>
> Jernvitrio
FeSO4
letopløselig

l fjerner vist også mos. Men ved ikke om kan kan sætte en
> jerntråd op istedet (farven bliver nok også bare rustrød

CuCO3-OH = ir = tungtopløseligt grønt dobbeltsalt og aldrig sammen med mos

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-11-08 18:18

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message

> Det er et velkendt 'rygte', men er der hold i teorien? Hvad er evt. kemien
> bag, og er der miljømæssige hensyn at tage?

Jeg har været med til at montere sådan en dobbelt kobbertråd for ½ år siden.
Indtil videre har det ikke fået det gamle mos til at falde af, men vi håber
det sker med tiden.

Fra : /Peter

Dato : 05-11-08 20:06

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg har været med til at montere sådan en dobbelt kobbertråd for ½ år
> siden. Indtil videre har det ikke fået det gamle mos til at falde af,
> men vi håber det sker med tiden.

Nææh, og jeg venter stadig på nisserne

Fra : /Peter

Dato : 05-11-08 20:09

"/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i en meddelelse
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Nææh, og jeg venter stadig på nisserne

.... prøv at læs især det sidste indlæg:
http://www.vibrugerikke.dk/

det ser ikke ud til dvirkningen er dokumenteret.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 05-11-08 21:10

> "/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i en meddelelse

> ... prøv at læs især det sidste indlæg:
> http://www.vibrugerikke.dk/
>
> det ser ikke ud til dvirkningen er dokumenteret.

Det ser sådan ud.
http://carlofchristensen.dk/?linkUid=28

Og her snakker vi altså om stråtage.
Og tækkemanden siger det virker. Og så passer det nok
Men en tråd eller to kan ikke afgive nok ioner.
Men på lang sigt er kobberrygning billigere fordi det
holder i hele hele tagets levetid.
Normal levetid for en mønning, som det hedder, er ca. 4 år.
Jeg havde desværre ikke råd til at få det på i første omgang.
Man bliver ved at markedsføre det så der må jo være nogen virkning.

--
MVH.
Finni

Fra : /Peter

Dato : 05-11-08 21:20

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "/Peter" <qwery@qwert.qw> skrev i en meddelelse

> Det ser sådan ud.
> http://carlofchristensen.dk/?linkUid=28

Det ligner bestemt heller ikke et par koppertråde...
som var efterspurgt.
Det ligne en større og noget dyrere løsning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-08 21:46

F.Syndergaard skrev:

> Man bliver ved at markedsføre det så der må jo være nogen virkning.

Er der nogensinde nogen der har set et gammelt kobbertag med mos
på?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 05-11-08 22:01

Hej Bertel

> Er der nogensinde nogen der har set et gammelt kobbertag med mos
> på?

Ved du forøvrigt hvor gammelt det var som man lige har skiftet på
Frelser kirken ?

--
Mvh Max

Fra : /Peter

Dato : 06-11-08 07:44

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4911fd8e$0$56780>>>> Jeg har været med til at montere sådan en dobbelt
kobbertråd for ½ år

> Det ser sådan ud.
> http://carlofchristensen.dk/?linkUid=28

Hvor er dokumentationen på at det modvirker og forebygger mos?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 05-11-08 21:46

"/Peter" <qwery@qwert.qw> wrote in message

> Nææh, og jeg venter stadig på nisserne

Var det et dårligt forsøg på at være morsom?

Nogen havde skaffet aflagte luftledninger fra el-forsyningen og nu er de
monteret på taget. Ret kraftige ledninger, så hvis det overhovedet virker,
så skulle chancen være her. Men det kan da godt være, at det tager flere år.
Og så?

Fra : /Peter

Dato : 06-11-08 07:42

> [...]
> så skulle chancen være her. Men det kan da godt være, at det tager flere

Taget kan jo nå at skulle udskiftes igen inden det virker...

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 05-11-08 21:58

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> writes:

> Det er et velkendt 'rygte', men er der hold i teorien? Hvad er
> evt. kemien bag, og er der miljømæssige hensyn at tage?

Min fars tag på svinestalden var forsynet med en 4-5 gevaldigt store
ventillationshætter i rygningen. De sad i en zinkinddækning, og i
modsætning til resten af taget, var der ikke mos på de første par
meter nedenfor dem. Ved siden af, var taget derimod noget nær en mose,
på grund af den ammoniak der var i luften.

SÃ¥ virkningen er der, i det mindste for Zn. Men der skal nok noget
mere end en enkelt kobbertråd til, hvis der skal frigives
tilstrækkeligt mange ioner til at de rent faktisk har en mosdræbende
effekt. Zn og Cu ligger iøvrigt ved siden af hinanden i det periodiske
system, og har forholdsvis sammenlignlige fysiske egenskaber, men om
det også betyder den samme effekt på mos, tør jeg ikke udtale mig
skråsikkert om.

--
/Wegge

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-11-08 22:09

Anders Wegge Keller wrote:

> [...]
> system, og har forholdsvis sammenlignlige fysiske egenskaber, men om
> det også betyder den samme effekt på mos, tør jeg ikke udtale mig

Zn er mindre stabilt end Cu.

Jeg har på jobbet for nylig undersøgt mulighederne for at benytte Cu-rør
og CuZn-loddemateriale i hedtvandskredsen til et kedelsystem hvor vandet
er tilsat korrosionshæmmende additiver og pH som følge deraf ligger på
9,5-9,8. Dette generer ikke Cu, mens Zn ikke tåler meget over 8,5.

Jeg vil mene at noget tilsvarende gør sig gældende i surt miljø.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 06-11-08 23:00

Carsten Finn Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Det er et velkendt 'rygte', men er der hold i teorien? Hvad er evt.
> kemien bag, og er der miljømæssige hensyn at tage?

Her i sensommeren har jeg været oppe på mit tag (cementtagsten) med spartel
og stålbørste og fjerne mos og alger.
Men under tagvinduerne med BLYinddækning var der mosfrit område ned til
tagrenden.

--
/tp

Fra : Christen Fihl

Dato : 06-11-08 23:40

> Men under tagvinduerne med BLYinddækning var der mosfrit område ned
> til tagrenden.

Kunne være fordi fuglene ikke kan skide der i fred og ro

Christen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-11-08 18:44

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er et velkendt 'rygte', men er der hold i teorien? Hvad er evt. kemien
> bag, og er der miljømæssige hensyn at tage?

Der er lidt delte meninger om det rette svar!
Der er en vis virkning af kobber (og zink) på et tag.
Virkningen beror på dannelsen af Cu++ og Zn++ ioner, der er
giftige for især laver men også mosser.
Men hvorfor bekæmper man mos og lav?
Hvis hensigten er at forlænge tagets levetid, så er arbejdet spildt.
Undersøgelser viser, at der ikke er nogen effekt. Den med at mos
holder taget fugtigt er en myte - viser undersøgelser.

Per A. Hansen