qmail-dril: deferral?
Fra : Rander

Dato : 25-07-01 04:39

Jeg har ved hjælp at "Life with qmail" får qmail installeret på min RH 7.1.
Men den driller! Når jeg giver komamndoen

[root@linux log]# echo to: rander | /var/qmail/bin/qmail-inject

for at teste installationen når mailen ikke frem. Følgende havner i
/var/log/qmail/current:

@400000003b5e2eb7153a595c new msg 187044
@400000003b5e2eb7153ac6bc info msg 187044: bytes 213 from
<rander@linux.rander.dk> qp 3131 uid 0
@400000003b5e2eb715825324 starting delivery 1: msg 187044 to local
rander@linux.rander.dk
@400000003b5e2eb71582b4cc status: local 1/10 remote 0/20
@400000003b5e2eb71b2009d4 delivery 1: deferral:
Uh-oh:_home_directory_is_writable._(#4.7.0)/
@400000003b5e2eb71b20734c status: local 0/10 remote 0/20

"rander" er oprettet som bruger på systemet.

Som jeg opfatter det brokker den sig over at home (~?) er skrivbart? Det
virker jo umiddelbart logisk at det er det, eftersom den vel skal skrive i
det?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Når nogen dør, bliver de lagt ned i jorden, og så siger præsten:
"Af jord er du kommet, og der skal du blive".
Så tømmer han en spand jord i hovedet på dig. (Hans Petter, 9 år)

Fra : Alex Holst

Dato : 25-07-01 05:06

Rander <ldNOSPAM@rander.dk> wrote:
> [...]
> virker jo umiddelbart logisk at det er det, eftersom den vel skal skrive i

Spoergsmaalet er, hvem er ~ writeable for? Jeg gaetter paa "Others" hvilket
ikke er meningen. Hvad siger ls -ld /home/rander?

Fra : Rander

Dato : 25-07-01 15:03

Wed, 25 Jul 2001 06:05:43 +0200 brugte Alex Holst 17 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

>Spoergsmaalet er, hvem er ~ writeable for? Jeg gaetter paa "Others" hvilket
>ikke er meningen. Hvad siger ls -ld /home/rander?

Den siger
drwxrwxrwx 20 rander ftp 4096 Jul 25 15:35 /home/rander

- eller rettere "sagde"! Jeg har prøvet at rette den (chmod 755, chown
rander.rander), og nu får jeg istedet en ny fejlmelding:

@400000003b5ecbad3a396734 delivery 95: deferral:
Temporary_error_on_maildir_delivery._(#4.3.0)/

Er der ikke et sted hvor man kan slå op hvad fejlmeddelelserne betyder? Jeg
har kigget, men har ikke kunne finde noget...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Jeg har kørt bil i 40 år, da jeg pludselig
faldt i søvn bag rattet. (Skadesanmeldelse)

Fra : Claus Alboege

Dato : 25-07-01 15:31

Rander> Wed, 25 Jul 2001 06:05:43 +0200 brugte Alex Holst 17 linier på at
Rander> fortælle dette til dk.edb.system.unix:

Rander> Den siger drwxrwxrwx 20 rander ftp 4096 Jul 25 15:35 /home/rander

Rander> - eller rettere "sagde"! Jeg har prøvet at rette den (chmod 755, chown
Rander> rander.rander), og nu får jeg istedet en ny fejlmelding:

Rander> @400000003b5ecbad3a396734 delivery 95: deferral:
Rander> Temporary_error_on_maildir_delivery._(#4.3.0)/

Det kan betyde flere ting:
Dit /home filsystem fuld? (eller rander er over quota)
Hvordan lavede du /home/rander/Maildir/? - du huskede at bruge
maildirmake, ikke?
Hvordan er rettighederne for dit Maildir (og dets subdirs)?

Rander> Er der ikke et sted hvor man kan slå op hvad fejlmeddelelserne
Rander> betyder? Jeg har kigget, men har ikke kunne finde noget...

http://www.google.com/ er din ven.
http://www.google.com/search?q=Temporary_error_on_maildir_delivery

--
Mvh Claus Albøge

"Don't summarize. Don't abbreviate. Don't interpret."
      -- D. J. Bernstein

Fra : Rander

Dato : 25-07-01 15:55

25 Jul 2001 16:30:32 +0200 brugte Claus Alboege 39 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

[...]
> Rander> @400000003b5ecbad3a396734 delivery 95: deferral:
> Rander> Temporary_error_on_maildir_delivery._(#4.3.0)/
>Det kan betyde flere ting:
>Dit /home filsystem fuld? (eller rander er over quota)

3 giga fri, og der er ingen quota på...

>Hvordan lavede du /home/rander/Maildir/? - du huskede at bruge
>maildirmake, ikke?

Nej, for den kunne jeg ikke finde! Jeg har nu fundet ud af at den stadig lå
i src, så den har jeg brugt nu - ny fejl:

delivery 127: deferral: Unable_to_chdir_to_maildir._(#4.2.1)/

>Hvordan er rettighederne for dit Maildir (og dets subdirs)?

Ehm... Forkerte, tilsyneladende...

Mente bare at hvis man gjorde hele dynen som root, så var der ingen
problemer - men Maildir og subdirs var så ejet af root, og så går den
ikke...

Tak for hjælpen!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Den svage kan aldrig tilgive. Tilgivelse er den stærkes kendetegn. (Mahatma Gandhi)

Fra : Claus Alboege

Dato : 25-07-01 16:10

Rander> 25 Jul 2001 16:30:32 +0200 brugte Claus Alboege 39 linier på at
Rander> fortælle dette til dk.edb.system.unix:

Rander> [...]
Rander> @400000003b5ecbad3a396734 delivery 95: deferral: Rander>

Rander> 3 giga fri, og der er ingen quota på...

Rander> Nej, for den kunne jeg ikke finde! Jeg har nu fundet ud af at den
Rander> stadig lå i src, så den har jeg brugt nu - ny fejl:

/var/qmail/bin/maildirmake ?

Rander> delivery 127: deferral: Unable_to_chdir_to_maildir._(#4.2.1)/

Rander> Ehm... Forkerte, tilsyneladende...

Rander> Mente bare at hvis man gjorde hele dynen som root, så var der ingen
Rander> problemer - men Maildir og subdirs var så ejet af root, og så går den
Rander> ikke...

Nej, det går ikke.

Tag lige og læs /var/qmail/doc/PIC* (specielt local2local)
Så vil du kunne se at det er brugeren rander, der skriver mailen til
/home/rander/Maildir/new/<dinmail>, og så går det jo ikke at randers
Maildir er ejet af root.

Fra : Rander

Dato : 25-07-01 18:20

25 Jul 2001 17:10:07 +0200 brugte Claus Alboege 42 linier på at fortælle
dette til dk.edb.system.unix:

Jeps! Men det funker nu!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Det er typisk Gud at være god. (Jenny, 6 år)