blande katte- og hundefoder?
Fra : Spilopmager

Dato : 27-10-08 10:42

Hej NG.

Vores familie har fået en han-puddelhvalp på 10 uger. Er novice i
hundeverdenen, så jeg vil komme med en masse spørgsmål det næste stykke tid!

Vi har en 2 år gl. kat som altid har haft sin mad stående fremme. Hvalpen
har fået sit eget sted i køkkenet med sit hvalpefoder. Men hvalpen vil
hellere spise kattens mad! Så hvad gør vi?
Begge spiser tørfoder. Kan vi evt. blande katte- og hundefoder i de to
skåle??

/Spilopmager

Fra : Winther

Dato : 27-10-08 11:10

Spilopmager wrote:
> [...]
> hvalpefoder. Men hvalpen vil hellere spise kattens mad! Så
> hvad gør vi? Begge spiser tørfoder. Kan vi evt. blande katte- og

Katte kan ikke tåle hundemad. Sæt kattens skål så højt, at hunden ikke kan
nå. Katten kan jo sagtens springe op på noget hvor maden står.

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 27-10-08 12:01

Efter mange tanker skrev Winther:

> [...]
>

> --
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Nogenlunde samme svar ville jeg give, da vi selv havde samme spørgsmål
for et år siden.
Vi fik dog at vide at hunden ikke så godt tåler kattemad, noget med
indholdet af salt og vitaminer er meget forskelligt i de 2 slags mad.
Du kan godt opdrage hunden til at ikke røre kattemaden (afh. af hvor
glubsk en race det er) men det nemmeste er at sætte kattemaden højt nok
til at hunden ikke kan nå det.
Husk at give begge dyr noget ordenligt foder, ikke det billige fra
Føtex, Netto osv.
Kai

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-10-08 13:38

"Fister Løgsovs" skrev

> Du kan godt opdrage hunden til at ikke røre kattemaden (afh. af hvor
> glubsk en race det er) men det nemmeste er at sætte kattemaden højt nok
> til at hunden ikke kan nå det.

En beagle kan sagtens hoppe op på et spisebord (hvis de finder ud af at de
kan)
Vi har et par bure hvor hundene uden problemer hopper op på toppen - ca
samme højde som spisebordet
De skiftes til at sove på toppen af buret

Jeg vil tro det nemmeste (i længden) er lære hunden hvad den må spise/ikke
spise
Alternativt ikke have mad stående fremme hele tiden

- Peter

Fra : ager

Dato : 27-10-08 14:01

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg vil tro det nemmeste (i længden) er lære hunden hvad den må spise/ikke
> spise

Jeg har valgt at placere kattenes mad på en høj hylde i deres klatretræ, så
er den ikke længere..
at lære en hund ikke at spise kattenes mad, der oven i købet står fremme,
kræver godt nok en meget velopdragen hund, med selvdiciplin!
selv om mine godt ved hvad de må og ikke må, er det ingen garanti for hvad
de kan finde på når jeg er ude af syne, specielt hvad angår mad. Feks en
efterladt mad på sofabordet, min tæve kunne aldrig finde på at snuppe noget
når jeg er der, men jeg ville vædde på, at hun ville æde den, hvis hun fik
muligheden og jeg ikke så det.

kattefoder er ekstremt proteinholdigt, meget mere end hvad der er godt for
hunde, har set hunde udvikle allergier, pga. adgang til kattefoder, så det
er nok ikke det smarteste i længden.

Mvh. Marie

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 27-10-08 14:27

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunde, har set hunde udvikle allergier, pga. adgang til kattefoder, så det

Enig, og desuden indeholder et ordentligt kattefoder stoffet "taurin", som
er en nødvendighed af hensyn til kattens hjerte, det gør hundefoderet ikke.

mvh Anelise

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-10-08 14:43

"ager" skrev

> selv om mine godt ved hvad de må og ikke må, er det ingen garanti for hvad
> de kan finde på når jeg er ude af syne

Netop derfor har vi ikke noget stående fremme (når vi ikke er der) der kan
friste så hundene "lærer" at hoppe op på spisebordet :)

- Peter

Fra : Hm

Dato : 27-10-08 16:07

Op med det kattemad så hunden ikke mulighed for at nå det, selvfølgelig kan
en hund lære ikke at røre det, men en lille ny hvalp syntes jeg ikke der er
grund til at starte med det.
Der er så meget andet (mere logisk), som hunden skal lære, at den ikke må,
så start med det, så kan man jo altid kople kattemad på senere hvis man
absolut syntes.

Min 3 årige schæfertæve og jeg var hos min datter, hvor de lige havde fået
kat, min tæve røg også lige i kattemaden, hendes plejer jo at stå på gulvet,
Hun fik lige at vide, at det måtte hun ikke røre, og så lod hun være med
det, ja, nogen gange er det jo let
Bare det var lige så let at opføre sig ordentlig når der kommer gæster, det
kan hun stadig ikke efter 3 års ihærdig træning

Hanne

Fra : ager

Dato : 27-10-08 17:21

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i meddelelsen
> Bare det var lige så let at opføre sig ordentlig når der kommer gæster,
> det kan hun stadig ikke efter 3 års ihærdig træning

ROFL..

godt det ikke bare er her at de problemer er..(-;
er jeg meget ihærdig, kan det godt lykkes at holde de 3 i skak, men det
kræver dræberblikket og øjne i nakken..GG

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 27-10-08 18:22

ager, skrev:
> selv om mine godt ved hvad de må og ikke må, er det ingen garanti for
> hvad de kan finde på når jeg er ude af syne, specielt hvad angår mad.

Nemlig
Man kan også friste sine hunde over evne.

Mht kattetørkost får mine gerne den sidste rest der er tilbage
i skålen, det er de ikke døde eller har fået allergi af endnu.
Katten har fodringsplads ovenpå vaskemaskinen på toilettet hvor der
er aflukket til med en haspe så kun katten kan komme ind når jeg ikke er hjemme.
Jeg glemte haspen den anden dag, og der lå kattens tømte madskål da også
pænt på gulvet da jeg kom hjem

/Jens

Fra : ager

Dato : 27-10-08 21:24

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hjemme.
> Jeg glemte haspen den anden dag, og der lå kattens tømte madskål da også

næ nej, selvfølgelig ligger de sig ikke til at ralle og udånde fordi de æder
lidt af det, men i længden er det ikke heldigt.

Emma flæsker såmænd marsvinefoder hvis hun kan komme af med det..
rædselsfuldt madøre!.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 27-10-08 21:51

ager, skrev:

> næ nej, selvfølgelig ligger de sig ikke til at ralle og udånde fordi
> de æder lidt af det, men i længden er det ikke heldigt.

Det er også godt at kaste ud på græsplænen, de er nemlig ikke
sådan lige at finde de der små kattetørkugler
Jeg vil tro det beløber sig til at de hver æder max ½ kg om året,
nok ikke værre end de flæskesvær og småkager de redder sig i ny og næ,
husk på at hele Barfideen bla bygger på at de skal æde varieret

> Emma flæsker såmænd marsvinefoder hvis hun kan komme af med det..
> rædselsfuldt madøre!.

Rigtige hunde er madjunkier

/Jens (hvis hunde ligger og venter på deres godnatben)