Handicap indvandring
Fra : scott

Dato : 25-07-01 01:56

Jeg er American gift med en dansker. Jeg håber at min dansk er forståeligt,
undskyld. Vi er begge døve. Jeg også har blevet syge med Perifere Neuropati
(rigtigt stavet?) og er kørestolbrugere nu. Vi også har tre børn.

Vi tænker os at vi skal flytte tild DK. Vi havde bestemte det før jeg blev
handicappet. Nu vil vi gerne vide om hvis jeg kan flytte til DK? Vi kunne
ikke finde noget om handicaqp på udlændingstyrelsens hjemmeside. Siden jeg kan
ikke arbejde hvordan kan jeg flytte? Jeg læser her også om forskellige ting at
I får fra kommune for hjælp. Hvis jeg flytter dertil skal jeg også få hjælp
eller skal jeg klare detr hele selv? Jeg får penge fra USA staten nu og når
jeg flytter ville det ikke stoppe. Men jeg tror det er ikke nok til at leve i
DK med.

Er der ingen i gruppen som kian hjælpe? Tak

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 25-07-01 19:53

scott skrev:

>Jeg er American gift med en dansker. Jeg håber at min dansk er forståeligt,

Dit danske er udmærket, velkommen i gruppen Scott.

>undskyld.

Du skal da ikke undskylde, at du gør dit bedste.

>Vi tænker os at vi skal flytte tild DK. Vi havde bestemte det før jeg blev
>handicappet. Nu vil vi gerne vide om hvis jeg kan flytte til DK? Vi kunne

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Jeg vil bare fortælle dig, at her
i Danmark er det meget varmt sommervejr, og mange holder sommerferie
lige nu, så hvis du ikke får svar lige med det samme, skal du ikke
fortvivle. Eksperterne kommer sikkert senere og hjælper dig.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : scott

Dato : 25-07-01 22:26

> [...]
>--
>Kaj Svenningsen (Behandl dig selv som du vil behandles af andre)

Mange tak. Ja, jeg har glemte somerferie. Jeg vil bare skrev igen da
somerferien er færdigt. Jeg læser denne nyhedsgruppe næsten hverdag så hvis
der er svaret så vil jeg se det. Hav det godt!
-------
Scott

Fra : Puk

Dato : 27-07-01 06:54

"scott" <dkf747@aol.comikke> skrev i en meddelelse

Hej Scott

> Jeg er American gift med en dansker. Jeg håber at min dansk er
forståeligt,

Dit dansk er fuldt forståeligt. Flot klaret, dansk er ikke helt
nemt at lære.

> [...]
DK? Vi kunne
> ikke finde noget om handicaqp på udlændingstyrelsens

Hvis du tænker på, hvordan du får opholdstilladelse, når du ikke
er arbejdsdygtig, så er der så vidt jeg ved et par andre veje.
Du skriver, at din kone er dansker. Er hun stadig dansk
statsborger eller har hun taget amerikansk statsborgerskab? Hvis
din kone stadig er dansk statsborger og i har været gift i 3 år
eller mere, så er det så vidt jeg ved ikke påkrævet, at du skal
være arbejdsdygtig eller at hun skal kunne forsørge dig helt og
aldeles.
Så vidt jeg ved er 3 års reglen oprettet for at undgå en masse
proforma ægteskaber, som udelukkende går ud på at folk vil til
Danmark og forsørges af staten. Derfor mener jeg også, at man
efter at have været gift med en dansk statsborger i 3 år og hvis
man ønsker at flytte til Danmark sammen, har samme rettigheder
som enhver anden dansk familie. Dermed også ret til diverse
forskellige slags understøttelse og tilskud fra staten. Sådan
var reglerne for 6 års tid siden, da jeg giftede mig med en
amerikaner, men de kan naturligvis være ændret siden. Jeg kan
dog godt forestille mig, at 3 års reglen måske er mere lempelig,
hvis man er handicappet.

Da jeg selv skulle flytte til USA med min mand (vi blev gift i
Danmark) kontaktede jeg den amerikanske ambassade her i Danmark
og de var til stor hjælp med hensyn til at forklare regler osv.
Du kan måske have gavn af at kontakte den danske ambassade
tættest på det sted du bor i USA.

> Er der ingen i gruppen som kian hjælpe? Tak

Som også Kaj er inde på, kommer der nok snart nogen hjem fra
sommerferie, som ved mere end jeg.

Mange hilsner
Puk

Fra : scott

Dato : 27-07-01 22:05

> [...]
>tættest på det sted du bor i USA.

>Som også Kaj er inde på, kommer der nok snart nogen hjem fra

Hej,

Mange tak for svaret. Vi er blevet gift i 1993 og nu har tre børn. Det 3 år
regler du har skrevet om, gælder det kun for dansker som bo fast i DK? Regler
jeg har set altid siger at den danske ægtefælle skal bo fast i Danmark. Det
er ikke meget skrevet om Dansker som har været gift i udland and nu vil gerne
kommer hjem sammen med famielien. ( Børnene har dansk pas og statsborgerskab.
Min kone er stadig Dansk statsborger, det er kun mig som er ikke dansk. )

Vi har skrevet til udlændingstyrelsen p.g.a at danske ambvassade her siger at
vi skal gør det.
-------
Scott