| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Land Rover Discovery II luftaffjedring Fra : René Løweneck | 
  Dato :  27-10-08 21:27 |  
  |  
 
            Hej !
 Min Disco vil falde ned i højre side bagi. Det kan ske både når jeg kører og 
 når bilen holder stille. Det har været et problem sommeren over og det har 
 ikke været muligt at finde fejlen.
 Selv tror jeg, at det er et elektrisk problem. For i går (Søndag) kørte jeg 
 en tur ud på stranden og over (igennem - 75-90 cm) en å. På vej hjem, hang 
 hun med halen, denne gang dog i begge sider. Og her i morges, da jeg kørte 
 på arbejde, kunne hun hæve sig lidt igen. På den første halvdel af turen, 
 var det dog ikke fuld højde (nærlyset lyste rimeligt højt), den sidste 
 halvdel tilsyneladene i fuld højde.
 Det sidste synes jeg især understøtter min teori om en elektrisk fejl, men 
 hvor ?
 Har nogen herinde oplevet det samme og fundet fejlen ? Any ideas anyone ?
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Løweneck
 http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Mogens (27-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mogens | 
  Dato :  27-10-08 21:40 |  
  |  
 
            "René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4906240d$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Har nogen herinde oplevet det samme og fundet fejlen ? Any ideas anyone ?
 Nettet fortæller, at man kan udlæse fejlkoder på din bil - prøv det.
 Desuden dette:
 http://en.allexperts.com/q/Land-Rover-Repair-1470/2000-Discovery-II-Air.htm
Leaks are a major problem with LR air suspensions.  They can form almost 
 anywhere and can lead to bigger problems, like burning out the air 
 compressor. Some owners have replace this suspension with a more traditional 
 shock and coil suspension 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           René Løweneck (27-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Løweneck | 
  Dato :  27-10-08 22:27 |  
  |  
 
            Hej Mogens !
 > Nettet fortæller, at man kan udlæse fejlkoder på din bil - prøv det.
 Jeps. Sorry, jeg glemte at nævne dette. Det er prøvet og der er monteret en 
 ny kompressor og der er lavet nogle ledninger, der var smeltet omkring en 
 dårlig stelforbindelse. Denne stelforbindelse er typisk en fejlkilde på 
 denne model. Men altså en rep./udskiftning til 15K og den har stået på 
 værksted det bedste af et par måneder over et par gange. Computeren kunne 
 ikke engang se nogen fejl, når den faldt ned. Og ABS fejl triggered "The 
 three amigos" i forbindelse med en kort lyd fra kompressoren. (Det lød 
 faktisk som om den slog en skid   ))
 Resultat: det samme som før den kom på værksted. Bare er jeg blevet +15K 
 fattigere og har ikke kunnet deltage i off road arrangementer i år   ((
 > Desuden dette:
 >  http://en.allexperts.com/q/Land-Rover-Repair-1470/2000-Discovery-II-Air.htm
> Leaks are a major problem with LR air suspensions.  They can form almost 
 > anywhere and can lead to bigger problems, like burning out the air 
 > compressor. Some owners have replace this suspension with a more 
 > traditional shock and coil suspension
 Utætheder skulle også være undersøgt (går jeg da stærkt ud fra). Montering 
 af konventionelle fjedre i stedet for luftaffjedringen, ville have kostet 
 det halve (7-8K) og ville også efterfølgende kunne give computer problemer 
 ifølge Land Rover (den ville komme til at mangle input). Det ville også være 
 en nedgradering, da det er en ES model, der er født med luftaffjedring. Jeg 
 valgte altså den dyre løsning, uden at det har hjulpet   ((
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Løweneck
 http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (27-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  27-10-08 22:57 |  
  |   
            
 "René Løweneck"  skrev
 
 > Min Disco vil falde ned i højre side bagi. Det kan ske både når jeg kører 
 > og når bilen holder stille. Det har været et problem sommeren over og det 
 > har ikke været muligt at finde fejlen.
 
 Det første man må kigge på er hvordan højden bliver styret, er det en arm 
 der sender luft til begge sider som de fleste bussser gør vil den blot holde 
 en gennemsnithøjde.
 Når armen har den korrekte højde tror den alt er i orden, at den ene side 
 hænger fordi den ikke kan holde luft, bliver opvejet at den anden side er så 
 meget højere.
 
 Så hvad styrer højden?
 Er der en føler på hvert hjul, en føler for og en føler bag, eller måske to 
 for og en bag.
 
 Luftaffjedring på busser er som sagt bare en ventil, en ren mekanisk ting, 
 ventilen sidder på bagakslen og armen på karrossen, stillingen på armen 
 bestemmer om luft skal lukkes ind eller ud.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           René Løweneck (28-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Løweneck | 
  Dato :  28-10-08 04:36 |  
  |  
 
            Hej Alex !
 > Det første man må kigge på er hvordan højden bliver styret, er det en arm 
 > der sender luft til begge sider som de fleste bussser gør vil den blot 
 > holde en gennemsnithøjde.
 > Når armen har den korrekte højde tror den alt er i orden, at den ene side 
 > hænger fordi den ikke kan holde luft, bliver opvejet at den anden side er 
 > så meget højere.
 > Så hvad styrer højden?
 > Er der en føler på hvert hjul, en føler for og en føler bag, eller måske 
 > to for og en bag.
 Nu er det en hybrid, der kun har luftaffjedring bagi, men der sidder en 
 føler arm ved hvert baghjul, som sender signaler til  en styre komputer. 
 Storebror Range Rover (og den nye Disco3) har vist luftaffjedring på alle 
 hjul. Styre komputeren har iøvrigt også været omskiftet, med samme resultat.
 Men det nærmer sig, hvad jeg tror det er. Nemlig en kortslutning et eller 
 andet sted på styre ledningerne (højre-venstre) til komputeren.
 Jeg vil dog stadig gerne have den ombygget til luftaffjedring på alle hjul, 
 på trods af de problemer jeg har nu   )) (det må da kunne laves)
 > Luftaffjedring på busser er som sagt bare en ventil, en ren mekanisk ting, 
 > ventilen sidder på bagakslen og armen på karrossen, stillingen på armen 
 > bestemmer om luft skal lukkes ind eller ud.
 Busserne har vist også en styre komputer. De kan i hvertfald stå længe om 
 "danse" lidt op og ned foran og bagi og til højre og venstre (især 
 Volvo'erne)   ))
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Løweneck
 http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            alexbo (28-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  28-10-08 09:27 |  
  |   
            
 "René Løweneck"  skrev
 
 > Nu er det en hybrid, der kun har luftaffjedring bagi, men der sidder en 
 > føler arm ved hvert baghjul, som sender signaler til  en styre komputer. 
 > Storebror Range Rover (og den nye Disco3) har vist luftaffjedring på alle 
 > hjul. Styre komputeren har iøvrigt også været omskiftet, med samme 
 > resultat.
 > Men det nærmer sig, hvad jeg tror det er. Nemlig en kortslutning et eller 
 > andet sted på styre ledningerne (højre-venstre) til komputeren.
 
 Nu er det svært at vide hvad værkstedet har prøvet, men en enkel form for 
 fejlfinding ville være at tage følerarmen af og bevæge den manuelt, så skal 
 man kunne få bilen til at danse i den side.
 Kan man ikke det, så bytter man side virker, evt træk en ny prøveledning fra 
 arm til komputern, et eller andet sted er der to ventiler der lukker luften 
 ind og ud, dem kan man bytte, evt bare bytte tilslutninger.
 
 Med to følere og to luftventiler har man den mulighed at prøve det hele 
 dobbelt, bruge den ene til at kontrollere den anden.
 På det tidpunkt hvor problemet kun var den ene side, så bytte tilslutninger, 
 uanset om problemet skifter side eller ej har man skåret fejlmulighederne 
 ned til det halve.
 
 Det kan være en sej kamp at finde fejl i et luftsystem, men det skal i hvert 
 fald gøres systematisk, tilfældige gætterier og udskiftninger kan lykkedes 
 men så er det baseret på heldet og ikke fejlfinding.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             René Løweneck (28-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Løweneck | 
  Dato :  28-10-08 16:59 |  
  |  
 
            Hej Alex !
 > Nu er det svært at vide hvad værkstedet har prøvet, men en enkel form for 
 > fejlfinding ville være at tage følerarmen af og bevæge den manuelt, så 
 > skal man kunne få bilen til at danse i den side.
 > Kan man ikke det, så bytter man side virker, evt træk en ny prøveledning 
 > fra arm til komputern, et eller andet sted er der to ventiler der lukker 
 > luften ind og ud, dem kan man bytte, evt bare bytte tilslutninger.
 Det lyder fornuft og logisk. Det tror jeg, at jeg vil prøve. Værkstedet er 
 iøvrigt et aut. et af slagsen. Så jow jow   )
 > Med to følere og to luftventiler har man den mulighed at prøve det hele 
 > dobbelt, bruge den ene til at kontrollere den anden.
 > På det tidpunkt hvor problemet kun var den ene side, så bytte 
 > tilslutninger, uanset om problemet skifter side eller ej har man skåret 
 > fejlmulighederne ned til det halve.
 >
 > Det kan være en sej kamp at finde fejl i et luftsystem, men det skal i 
 > hvert fald gøres systematisk, tilfældige gætterier og udskiftninger kan 
 > lykkedes men så er det baseret på heldet og ikke fejlfinding.
 Jamen jeg må bare igang. Tusinde tak for inputtet   )
 -- 
 Med venlig hilsen
 René Løweneck
 http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              alexbo (28-10-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  28-10-08 19:04 |  
  |   
            
"René Løweneck"  skrev
 > Jamen jeg må bare igang. Tusinde tak for inputtet   )
 Selv tak, det er både det bedste og billigste at gå i gang selv.
 Man kan nå meget langt med en række forsøg og lidt omtanke.
 Sæbevand i en blomsterforstøver er god til at finde utætheder, luft der
 siver er stort set lydløst og umærkeligt, spray på alt der indeholder luft.
 Måske siver luften bare ud, og kompresseren undlader at starte p.g.a. et
 dårligt relæ.
 Der er en "fælde" du skal tage højde for hvis du bytter side, hvis venstre
 side synker lidt vil venstre føler sende luft i højre bælg, og derved
 forværre skævheden, det vil umiddelbart se forkert ud, men er jo bare en
 naturlig reaktion.
 Jeg formoder der er tale om en elektrisk drevet kompressor, måske med
 lufttank, der kan køre selv uden motoren i gang, så du høre om den starter
 når du arbejder med følerne.
 Jeg kan forstå at der generelle problemer med affjedringen, og så har et
 uat. værksted selvfølgelig adgang til info andre ikke har, men ellers er
 deres erfaring med luftsystemer formentlig ikke ret stor.
 mvh
 Alex Christensen
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |