Problemer med Zyxel router
Fra : Preben Holm

Dato : 04-11-08 22:21

Hej

Jeg har i længere tid haft problemer med en internetforbindelse.
Desværre har det vist sig at det umiddelbart er routeren der giver
problemer.
Når jeg kommunikerer over en SSH forbindelse kan jeg trække 10/10mbit
gennem routeren, men når jeg f.eks. anvender HTTP/FTP så falder ydelsen
til det halve i download og til 5kB/s i upload. Det er næsten lig
ingenting, og derfor antager jeg at der er en kæmpe fejl i routeren.
Nogen der kender til dette?

Umiddelbart står løsningen på en udskiftning. Jeg har pt. en Zyxel, men
har efterhånden mistet tilliden til dem - hvad skal jeg vælge.

Jeg vil gerne have noget der lugter af en smule prof. selvom det er SOHO
udstyr - derfor har jeg været tilhænger af Zyxel.

Nu er det desværre sådan at jeg efterhånden har mistet tilliden til
Zyxel. De har givet mig problemer i 4 produkter ud af 4. De to af dem
har problemer med at servicere SIP-telefonløsninger, selvom de er
udstyret med SIP ALG.

Den ene af de to sidste har givet problemer med at web-interface't
forsvandt efter en firmware opdatering - og alle andre interfaces var
utilgængelige ligeledes. Nu har jeg problemer med at få forbindelse
gennem routeren.

Jeg er ikke imponeret over Zyxel, selvom jeg godt kan lide ideen med at
have mulighed for konfiguration via web+telnet+ftp - og altså ikke kun web.
Jeg har kigget lidt på SMC, men jeg aner ikke om dette vil være et godt
valg?

Nogle ideer eller andre løsninger på problemet? Og hvis ikke, hvad ville
I så vælge af ny router?

Hilsen

Preben

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-11-08 22:30

Preben Holm wrote:

> Jeg vil gerne have noget der lugter af en smule prof. selvom det er SOHO
> udstyr - derfor har jeg været tilhænger af Zyxel.

Zyxel har aldrig været prof. De har ikke engang været tæt på.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen M. Jørgensen

Dato : 06-11-08 10:30

Efter mange tanker skrev Jesper Poulsen:

> Zyxel har aldrig været prof. De har ikke engang været tæt på.

Interessant og dokumenteret udtalelse..?
Vi har adskellige ZyWall kørende, og de er bundstabile. Stabil ydelse,
stabile VPN-tuneller. I sammenligning med vores Sonic firewalls/routere
er de fuldt på højde.

Jørgen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-11-08 12:54

Jørgen M. Jørgensen wrote:

> Interessant og dokumenteret udtalelse..?

Mange års erfaringer med Zyxels skrammel, øh, jeg mener "produkter".

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-11-08 22:31

On Tue, 04 Nov 2008 22:21:23 +0100, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

> [...]
> til det halve i download og til 5kB/s i upload. Det er næsten lig
> ingenting, og derfor antager jeg at der er en kæmpe fejl i routeren.

Har du prøvet at slå routerens firewall fra?

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Preben Holm

Dato : 04-11-08 22:35

> Har du prøvet at slå routerens firewall fra?

Den har aldrig været slået til? Jeg vil lige tage et screenshot og lægge
op et sted... vender tilbage

Fra : Preben Holm

Dato : 04-11-08 22:45

Preben Holm skrev:

> Den har aldrig været slået til? Jeg vil lige tage et screenshot og lægge
> op et sted... vender tilbage

Okay... Først og fremmet modellen er P335-WT (det havde jeg vist lige
glemt).

Her er indstillingerne:
Security, firewall, general
------------------------------------
[ ] Enable firewall
[ ] Bypass Triangle Route

Max NAT/Firewall Session Per User: 256

Packet Direction
LAN to WAN               Log Blocked
WAN to LAN               Log Forwarded

Security, firewall, services
------------------------------------
[ ] Enable Services Blocking

Day to Block
[*] Everyday

Time of Day to Block (24 Hour format)
[*] All day

Security, content filter, filter
------------------------------------
Intet er hakket af

Security, content filter, schedule
------------------------------------
Day to block
[*] Everyday

Time of day to block
[*] All day

Så vidt jeg kan se burde der ikke være nogen problemer med ovenstående
konfiguration!

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Svend

Dato : 06-11-08 10:40

Preben Holm wrote:

> Okay... Først og fremmet modellen er P335-WT (det havde jeg vist lige
> glemt).

335 er en langsom boks der max kan klare 10 mbit. Har du siden du fik
den opgraderet firmware på den ? i givet fald kan det god betale sig at
resette til factory defaults.

--
Svend

Fra : Rander

Dato : 06-11-08 22:39

Svend skrev noget i denne stil, den 06-11-2008 10:40:
> 335 er en langsom boks der max kan klare 10 mbit. Har du siden du fik
> den opgraderet firmware på den ? i givet fald kan det god betale sig at
> resette til factory defaults.

Den kan nu godt trække 25 - man skal bare huske at slå loggen i den fra,
eller ligger den og roder omkring 15-16 mbit...

http://bamsepetting.dk

Mennesket, som er enestående ved at have evnen til at lære af andres
erfaringer,
er også bemærkelsesværdigt ved sin manglende tilbøjelighed til at gøre
det. (Douglas Adams)

Fra : Svend

Dato : 07-11-08 10:21

Rander wrote:

> Den kan nu godt trække 25 - man skal bare huske at slå loggen i den fra,
> eller ligger den og roder omkring 15-16 mbit...

ok, det var nyt for mig, det er lang tid siden jeg havde den under neglene.

--
Svend