før folkeregister
Fra : anne larsen

Dato : 24-10-08 13:51

Hej

Er der nogen der ved hvordan man gjorde i Svendborg Amt,inden folkeregistret
blev taget i brug.Hvordan noterede man folk hvor de rejste hen og boede.
Jeg tænker omkring 1880 og fremad.

Venlig hilsen
Anne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-08 15:43

On Fri, 24 Oct 2008 14:51:01 +0200, anne larsen wrote:

> Er der nogen der ved hvordan man gjorde i Svendborg Amt,inden folkeregistret
> blev taget i brug.Hvordan noterede man folk hvor de rejste hen og boede.
> Jeg tænker omkring 1880 og fremad.

Indtil 1870 (eller var det 1875?) førtes bagerst i kirkebogen såkaldte til-
og afgangslister. Desuden findes for en del sogne tyendeprotokoller. I
begge tilfælde er registeret langt fra dækkende for hele befolkningen; der
registreres fortrinsvist tyende og husmandsfamilier.

Alt dette kan findes på de respektive landsdelsarkiver.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : anne larsen

Dato : 24-10-08 17:54

Jamen det skal være efter 1880.
Er der ikke noget ligende Politiets registerblade i Kbh.?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-10-08 18:38

On Fri, 24 Oct 2008 18:53:35 +0200, anne larsen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen det skal være efter 1880.
> Er der ikke noget ligende Politiets registerblade i Kbh.?

Uha, Kbh. ligger på alle måder så uendeligt langt væk fra hvor jeg bor, så
det har jeg ingen anelse om
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Finn

Dato : 24-10-08 19:36

Ved Lov af 18.5.1875 bestemtes det, at det tilsyn med tjenestefolk der
flyttede til eller fra Kirkesognet, og som i henhold til danske Lov af 1683
var blevet udøvet af præsten (3-19-8), på landet skulle overgå til
sognefogeden; med virkning fra 1.7.1875 skulle sognefogeden føre
tyendeprotokoller [til afløsning for kirkebøgernes til- og afgangslister].
Denne pligt bortfaldt i henhold til lov af 6.5.1921 om medhjælp, men nogle
steder vedblev sognefogederne at føre tyndeprotokoller til indførelsen af
kommunale folkeregistre i 1924.

Så du skal søge i tyendeprotokoller, men desværre er ikke mange af dem
bevaret.

Mvh Finn,4220

Fra : Martin Henriksen

Dato : 24-10-08 19:48

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvordan man gjorde i Svendborg Amt,inden
> folkeregistret blev taget i brug.Hvordan noterede man folk hvor de rejste

Hej Anne

Det kan (måske) findes på Daisy.
Jeg prøvede Sallinge Herredsfoged (arkivskaber) og fik dette resultat:

Arkivskaber(e): Fåborg byfoged
Sallinge herredsfoged
Arkivserie: Pasprotokol 1786-1919
Eksemplar: Original, papir m.m.
Indhold beskrives med: Udstedelsesdato (Udstedelsesår, Udstedelsesmåned,
Udstedelsesdag)
Antal fysiske enheder: 14

Nr. Indhold fra Indhold til
1 1786 1805 gå til bestilling
2 1802 1808 gå til bestilling
3 1811 1813 gå til bestilling
4 1815 1817 gå til bestilling
5 1817 1823 gå til bestilling
6 1818 1819 gå til bestilling
7 1819 1837 gå til bestilling
8 1837 1844 gå til bestilling
9 1844 1854 gå til bestilling
10 1855 1861 gå til bestilling
11 1862 1871 gå til bestilling
12 1871 1879 gå til bestilling
13 1880 1891 gå til bestilling
13 1880 1891 gå til bestilling
14 1892 1919 gå til bestilling
14 1892 1919 gå til bestilling

Så du skal lige vide hvor personen flyttede fra.
www.daisy.dk

Martin Henriksen
Albertslund

www.h58.dk
Gamle forordninger og beskrivelser ca. 1660 - 1880.

Fra : baertel

Dato : 25-10-08 16:19

Lige det rigtige link til daisy: http://daisy.sa.dk/default.asp

mvh
Leif B

Fra : anne larsen

Dato : 25-10-08 17:30

"baertel" <baertel.@.hlaug.dk> skrev i en meddelelse
> Lige det rigtige link til daisy: http://daisy.sa.dk/default.asp
>
> mvh

>Hej

Ja, jeg må prøve mig frem.Det er min tipoldemor der bliver enke i 1880,46 år
gammel.Så forsvandt hun. Jeg ikke finde hende mere i Svendborg.

Tak for hjælpen alle sammen.

Venlig hilsen
Anne