Statistisk idioti
Fra : Rado

Dato : 30-10-08 20:18

Er jeg den eneste der synes at konklusioner baseret på statistiske
undersøgelser bliver mere og mere tåbelige?

OVERGANG TIL SOMMERTID DRÆBER

Færre mennesker dør af hjertetilfælde umiddelbart efter, vi er gået
over til normaltid og har fået en times ekstra søvn. Men den gavnlige
effekt forsvinder firefold, når vi går over til sommertid. Her dør
omkring fem procent flere end på normale uger.

Det viser en ny, stor svensk undersøgelse, der offentliggøres i New
England Journal of Medicine i dag.

- Ulemperne ved at miste en times søvn om foråret opvejes altså ikke
af fordelene ved at få en time ekstra om efteråret. Det er altså alene
det at skifte søvnrytme, der er skadeligt for kroppen, siger læge
Rickard Ljung, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

--
Rado
"The really valuable thing is the Intuition. The intellect

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 30-10-08 21:50

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det at skifte søvnrytme, der er skadeligt for kroppen, siger læge
> Rickard Ljung, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Hvad er der i vejen med dét?
Nogle mennesker er mere følsomme over for jetlag* end andre, og går og har
det skidt i nogle dage efter skift både fra og til sommertid.
Og at have det skidt er usundt, så simpelt er det.
Hvorfor synes du det er tåbeligt at undersøge disse ting?

*jetlag: skift i døgnrytme som følge af krydsning af tidszoner. Symptomerne
kan også udløses af at døgnrytmen bare skifter, som f.eks. til/fra
sommertid.

/Henrik

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 22:07

"Henrik Eriksen" <henrik_erik@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> *jetlag: skift i døgnrytme som følge af krydsning af tidszoner.
> Symptomerne kan også udløses af at døgnrytmen bare skifter, som f.eks.

At skifte en gamling fra een afdeling til en anden kan være en slags aktiv
dødshjælp, for kun i de indarbejdede rutiner leves videre

Måske den der tåler skift, har poential til at blomstre op ved det ny

Vi drømte om at min far ville blomstre op hvis min mor døde først. Men han
døde først og hun døde hurtigt når hun ikke havde noget at leve for.

En time pga sommertid lyder som en meget lille bagatel ? ? ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-08 00:55

Henrik Eriksen skrev:

> Nogle mennesker er mere følsomme over for jetlag* end andre

Jetlag - det er det rige mennesker får når de rejser langt væk.
Hvis det er almindelige mennesker der kommer ud for den slags,
hedder det skifteholdsarbejde. Det er velkendt at
skifteholdsarbejde er belastende.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 31-10-08 02:19

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Jetlag - det er det rige mennesker får når de rejser langt væk.
> Hvis det er almindelige mennesker der kommer ud for den slags,
> hedder det skifteholdsarbejde. Det er velkendt at
> skifteholdsarbejde er belastende.

Er det ikke trist at være så bitter og misundelig på andre ?

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Brian H

Dato : 31-10-08 16:49

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message

> Er det ikke trist at være så bitter og misundelig på andre ?

Er et ikke trist at være så bitter og ikke kunne se det morsomme i hvad
Bertel skriver?

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 01-11-08 17:56

On 2008-10-30, Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Jetlag - det er det rige mennesker får når de rejser langt væk.

Lever du i 50'erne?

Fra : Rado

Dato : 31-10-08 18:26

On Thu, 30 Oct 2008 21:50:03 +0100, "Henrik Eriksen"
<henrik_erik@hotmail.com> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Hvad er der i vejen med dét?

Det jeg finder absurd er den her tendens til at udpege en enkelt ting
som værende årsag eller medvirkendeårsag til en bestemt sygdom, man
hele tiden ser. Og så en måned efter ser man en ny undersøgelse der
giver en helt anden ting skylden, eller måske frikender det som den
forrige undersøgelse fastslog var skadeligt. Hvor mange ting har ikke
i tidens løb fået skylden for at øge risikoen for hjerteanfald eller
kræft?

Hvis man skulle tro alle de undersøgelser der er blevet lavet så er
der ikke ret meget man kan spise og ikke ret mange ting man kan
foretage sig uden at risikere at blive syg af det.

Det eneste man opnår er at skræmme folk til at være bange for alle
mulige ting, og det er i sig selv ofte langt mere sygdomsfremkaldende
end disse ting i sig selv (hvis der overhovedet er hold i påstandene
om deres skadelighed). Noceboeffekten er ganske veldokumenteret, men
desværre ikke nær så kendt som placeboeffekten:

http://tinyurl.com/6epg6q
http://www.skepdic.com/nocebo.html
http://teacher.cgs.k12.va.us/mbland/nocebo.htm

Fra : Christen Fihl

Dato : 30-10-08 21:58

Statistik kan bruges til meget.
Moderne ord kunne være data-mining
http://da.wikipedia.org/wiki/Data_mining

Det gik jo helt ned ad bakke da i 50'erne der kom flere og flere
antenner på tagene.
Siden da fik flere og flere jo konstateret lungekræft.

Godt at det nu igen er ved at være umoderme med sådan noget på tagene

Christen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 31-10-08 12:39

Christen Fihl wrote:
> [...]
> Siden da fik flere og flere jo konstateret lungekræft.
>
> Godt at det nu igen er ved at være umoderme med sådan noget på tagene

Det får mig til at tænke på denne fra DST :
<http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/4800/statpil.pdf>

Mvh Jonas Jalling

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-10-08 17:34

"Brian H" <brian@something.com> writes:

> Er et ikke trist at være så bitter og ikke kunne se det morsomme i
> hvad Bertel skriver?

Nu kan man jo altså godt have ualmindeligt svært ved at se det
morsomme i dette tilfælde, uden at være bitter. Men du er åbenbart
både u-bitter og morsomheds-syner, så fortæl os lige hvad det sjove
er?

--
/Wegge

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 31-10-08 18:39

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> writes:

> [...]
> der giver en helt anden ting skylden, eller måske frikender det som
> den forrige undersøgelse fastslog var skadeligt.

Det du ser, er journalister, der ikke fatter en bønne af det de
skriver om, der fisker efter en overskrift der sælger aviser. Det har
intet med statistikken i sig selv at gøre, og formodentlig, heller
ikke ret meget med den bagvedliggende forskning.

Se bare på <http://spn.dk/andensport/svomning/article1500349.ece>

Det er trivielt at spotte fejlen i den artikel. Det er godt nok en
sportsjournalist der har skrevet den, men det er alligevel et eklatant
eksempel på hvor lidt føling journalister har med det de skriver om.

--
/Wegge

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 21-11-08 01:16

On 2008-10-31, Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
> sportsjournalist der har skrevet den, men det er alligevel et eklatant
> eksempel på hvor lidt føling journalister har med det de skriver om.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se fejlen i denne artikel. Så vidt jeg
kan se kommer journalisten på intet tidspunkt med egne konklusioner/
tolkninger, men citerer svømmelandstræneren direkte. Man må formode at
han ved hvad han snakker om ifm. svømning.

Et langt bedre eksempel er denne historie:

http://epn.dk/samfund/arbmarked/article1512962.ece

"Der er i dag større risiko for at blive udsat for vold på arbejdspladsen
end i værtshusmiljøet, viser ny rapport over kriminaliteten i Danmark."

Konklusionen er baseret på at der nu er flere der bliver udsat for vold
på deres arbejdsplads end på værtshuse. Man glemmer bare at vi tilbringer
langt mere tid på arbejdet end på bodegaen.

En klassiker er denne, som kommer hvert år:

http://jp.dk/arkiv/?id=1514747

"Det er langt farligere at køre på en landevej end at begive sig ud i
trafikken i København."

Her holder man antal trafikdræbte i et område op mod antallet af indbyggere.
I tidligere udgaver var Holmsland og Nørre Snede kommuner altid helt i
top. Holmsland bestod primært af sommerhusområder og Nørre Snede var
mødested for 3 befærdede hovedveje. Altså steder med megen udenbys trafik
ift. indbyggertallet. Modsat har København en stor befolkning, der ikke
bevæger sig særligt langt.

I dette tilfælde er det ikke så meget journalisten der vrøvler, men derimod
en interesseorganisation der er ude på at promovere sine særinteresser. Man
kunne så ønske at journalister var mere vågne og ikke bare agerede
mikrofonholdere.

Fra : Bo Warming

Dato : 22-11-08 04:24

Negeromskæring særlig AIDS-gavnlig
10000 ugandadrenge, Kenyanere og Sydafrikanere fik en tur med
cigar-guilotinen(rabinerhøvlen) og risiko for hivsmitte reduceredes 50-60%.

I EB er der i dag stor forargelse over at nogle ikke vil overføre disse
resultater til hvide.Racisme antydes tsk tsk.

At det ville være vanvid at tro på samme store nedgang i HIV hos hvide,
rummer ikke bio-racisme eller anden kobling mellem hudfarve og menneskeværd.

Selvfølgelig er omskæring i de afrikanske lande yderst sjælden og vedrører
kun højtuddannede, der er socialt indvævet i fremmede rige grupper af jødisk
eller kristten herkomst. Eller vedrører muslimer, som dog er sjældne i
nævnte 3 lande. Muslimer har også selvkontrol til at undgå hivrisiko. De er
u-promiskuøse eller rige dvs selvtillidsprægede dvs immun-overlegne.
'
Selvfølgelig er de nævnte monotheister kondombrugere eller har
ernæringstilstand, så immunforsvaret er i top og de ikke får HIV.
Dette er ¨årsag til sundheden, ikke at forhud betyder en skid fra eller til
vedr hivforebyggelsen.
Dette svarer til, at cigaretter ikke betyder noget for cancerforebyggelse,
selvom statistikken angiver at de selvhadende rygere er dårlige til at
modstå cancer.
Selvhadende negre er tilsvarende dårlige til at modstå hiv.

Man har forlængst indset blandt KLOGE læger at der ikke er
infektionsforebyggelsesfordele eller andre sundhedsfordele ved at omskære ,
udover at de sjældne phimose-sammenvoksninger og de sjældne candida og andre
overfladiske infektioner under forhuden bliver umulige.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-10-08 19:50

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev
> Er jeg den eneste der synes at konklusioner baseret på statistiske
> undersøgelser bliver mere og mere tåbelige?

Nej, journalistik er efterhånden af så ringe beskaffenhed, at uddannelsen
burde nedlægges, sammen med diverse lynstatistik-firmaer og uvederhæftig
helbredsforskning.

> [...]
> det at skifte søvnrytme, der er skadeligt for kroppen, siger læge
> Rickard Ljung, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Der er et par ting der straks springer i øjnene. Dels er det vel de færreste
der har så præcis døgnrytme, at 60 minutter kan vælte deres helbred. Dels er
mange i den gruppe der undersøges, ældre, der næppe står op efter et
vækkeur. Sammenlagt skærer det ud i pap, at den undersøgelse er totalt
værdiløs eller direkte uholdbar.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-08 11:14

Preben Riis Sørensen skrev:

> Der er et par ting der straks springer i øjnene. Dels er det vel de færreste
> der har så præcis døgnrytme, at 60 minutter kan vælte deres helbred.

Hvem taler om helbred? Mange kører på arbejde, og når de
pludselig bliver nødt til at køre på et tidspunkt hvor de normalt
sover, så er de mindre agtpågivende, og så stiger risikoen for
uheld og dødsfald.

--
Bertel

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 01-11-08 17:56

On 2008-11-01, Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Hvem taler om helbred?

I det den oprindelige avisartikel, som var citeret i det du skar væk,
fremgår det tydeligt at statistiken handler om hjertetilfælde.

Fra : Kim Jensen

Dato : 01-11-08 16:29

Rado wrote:
> Er jeg den eneste der synes at konklusioner baseret på statistiske
> undersøgelser bliver mere og mere tåbelige?
> OVERGANG TIL SOMMERTID DRÆBER

Og ikke nok med det; sommertiden er også med til at tørre kloden ud

http://failblog.org/2008/10/28/science-fail-2/

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-11-08 07:16

Jesper Lauridsen <rorschak@sorrystofanet.dk> writes:

> [...]
> konklusioner/ tolkninger, men citerer svømmelandstræneren
> direkte. Man må formode at han ved hvad han snakker om

Eksempelvis svømmede Jeanette ikke 4 sekunder hurtigere til OL, end
hun gjorde i en ganske almindelig svømmedragt 3 måneder
tidligere. Forbedringen var fra 55.84 til 54.04. Og det er almindelig
forbedring af formkurven.

Det man med rimelighed kan forvente at hente på sådan en hi-tech
svømmedragt på 100 meter er 0,4s.

--
/Wegge