Erfaring overgår videnskab=Ordsprog:Overgå~
Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 07:45

Erfaring overgår videnskab. (Ordsprog)

Vis< Fools ask questions that wise men cannot answer. Proverb

Vis< It may be so, there is no arguing against facts and
experiments. Isaac Newton 1642 - 1727

Vis< It's true that by blundering about, we stumbled on gold, but
the fact remains that we were looking for gold. Francis Crick 1916 - 2004

Vis< Science is organized knowledge. Herbert Spencer 1820 - 1903

vis< The unexamined life is not worth living. Socrates 469 - 399
BC

vis< There is something fascinating about science. One gets such
wholesale returns of conjecture out of such a trifling investment of fact.
Mark Twain

vis<a "All science is either physics or stamp collecting"Ernest
Rutherford

vis<a Sandheden er relativ, ligesom moralen: Der er
ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. Nietszche

vis<a Al sandhed er enkel er det ikke en dobbelt løgn?
Nietzsche(The truth is rarely pure and never simple. Oscar Wilde

vis<a Always listen to experts. They will explain what can't be done
Then do it. Anonymous

vis<a Den største verdenklogskab består i at kende prisen på
tingene. Francois de La Rochefoucauld

vis<a Den vise søger visdommen, tossen har fundet den. Georg
Christoph Lictenberg

Vis<a Der er kun én ting, jeg er sikker på, og det er at der er meget
lidt, man kan være sikker på. W. Somerset Maugham (1874-1965)

Vis<a Følg ham der søger sandheden. Flygt længst muligt væk fra ham,
der tror han har fundet den. Han tager fejl! Han er blot oldt op med at
søge. Kung Fu Tse , beundret af samuraier som Zen-vis

Vis<a Frihed er fornuftens karakter. Georg Wilhelm Friedrich
Hegel

Vis<a Gennem videnskaben kommer mennesket verdens virkelige væsen
nærmere. Friedrich Nietzsche

vis<a Hav mod til at betjene dig af din egen forstand(sempere aude).
Immanuel Kant(Horats)

Vis<a Hver gang der fremkommer noget betydningfuldt nyt, spørger
mængden, hvad nytte det er til, og ikke med urette; for den kan kun blive
klar over en tings værdi gennem dens nytte.Goethe

Vis<a Hvorfor lærer du ikke af mine fejl? At lære af sine egne tager
det halve liv. Shelagh Delaney

Vis<a Hypoteser er vuggeviser, som læreen luller sine elever i søvn
med; den tænkende, nøjagtige iagtager lærer mere og mere at kende sin
begrænsning; han ser, at jo mere vor viden breder sig, des flere problemer
dukker der op. Goethe

Vis<a If names are not correct, language will not be in accordance
to the truth of things.Confucius

Vis<a In the mountains of truth you never climb in vain Nietzsche

Vis<a Intet kommer af intet. Shakespeare

vis<a Many demands "new thinking". Here is a new thought: let us use
the best of the old thoughts. Mikael Rode

vis<a Måtte Prometeus først bilde sig ind at have stjålet lyset og
gøre bod derfor - for til sidst at opdage, at han havde skabt lyset, da han
længtes efter lys og at ikke blot mennesker, men også gud var et værk i hans
hænder og leret i hans hænder? Alt kun billeddannerens billeder? Ligesom
indbildningen, tyveriet, Kaukasus, gribben og hele den erkendelses tragiske
Prometeus?" Nietzsche. (Den muntre videnskab 1883)Do you really believe that
sciences would have ever originated and grown if The way had not been
prepared by magicians, alchemists, astrologers, and witches whose promises
and pretensions first had to create a thirst, a hunger, a taste for hidden
and forbidden powers? Indeed, infinetely more had to be promised than could
ever be fulfilled in order that anything at all might be fulfilled in The
realms of knowledge.Nietzsche

Vis<a Mennesket må holde fast ved tro at det ubegribelige er
begribeligt: ellers ville man ikke forske. Goethe

Vis<a Problemet med facts er, at der er så mange af dem. Ukendt

Vis<a Rather than love, than money, than fame, give me truth.
Thoreau

Vis<a Sandhed vinder, løgn forsvinder. (Ordsprog)

Vis<a Sandheden er for skomagere og skræddere. Vorherre, som kender
sandheden i forvejen, har derimod en svaghed for maskeraden. Karen
Blixen

Vis<a Selv det sværste kan siges nemt. Men det er svært. Selv det
nemmeste kan siges svært. Og det er nemt. Carl Erik Soya

vis<a Teknik er den kunst at anvende mindst mulig teknik. Piet
Hein

vis<a The only good is knowledge and the only evil is
ignorance.Socrates

Vis<a The truth is rarely pure and never simple. Modern life would be
very tedious if it was either, and modern literature would be an
impossibility. Oscar Wilde

vis<a The universe is full of magical things patiently waiting for
our wits to grow sharper. Eden Phillpots

vis<a The wisdom of the wise, and the experience of ages, may be
preserved by quotations.-Isaac Disraeli

Vis<a There are no such thing af applied science, only applications
of science. Louis Pasteur 1822-95(som var en selvbedrager og altid
drev målforskning, aldrig grundforskning.)

Vis<a Vi ser ikke tingene som de er, men som vi er. Anais
Nin

vis<a Vinen er stærk, kongen er stærkere, kvinderne endnu stærkere;
men allerstærkest er sandheden. Martin Luther

vis<a? Hvis du forlanger et klog svar, må du også spørge fornuftigt.
Johann Wolfgang von Goethe

vis<a0 There are no facts, only interpretations.
Friedrich Nietzsche

Vis<aa "Tror I virkelig at videnskaben var opstået og havde vokset sig
stærk, hvis ikke troldmændene, alkymisterne, astrologerne og heksene var
gået forud som de, der først måtte skabe tørst, sult og mod på de lønlige
forbudte magter med deres forjættelser og foregøglinger.

vis<aa En grænse for høresans. Man hører kun de spørgsmål, som man er
i stand til at finde et svar på. Nietzsche

vis<aa Lad sandheden åbenbares, om så livet skal gå under. Nietzsche

Vis<aa Videnskabsmænd bekendtgør aldrig deres fejltagelser. De bliver
låst ned i skuffer og skabe. Dr. Sydney Brenner

Vis<aa0 You know, Tolstoy, like myself, wasn't taken in by superstitions
like science and medicine. George Bernard Shaw

Vis<aaaa Da videnskaben skilte sig fra religionen, blev den fri. At den
idag inficérer sig med politiske dogmer er et tilbageskridt på to hundrede
år. Palle Lauring

vis<abio What is a weed? A plant whose virtues have not been discovered.
Ralph Waldo Emerson, Fortune of the Republic,1878

vis<ahm Vogt dig for folk, der ikke taler, og hunde, der ikke gør.
Jacob Cats

vis<aii Intet kan drive et menneske til vanvid som en vedholdende
medfødt tilbøjelighed til at fodre det sande frem for det behagelige.
William Hazlitt

Vis<ake Den, der ikke tror på mirakler, er ikke realist. Men den, der
bygger på mirakler, er en tåbe. Rolf Bigler

vis<akemi Ingenting går til spilde, ingenting skabes, alt forvandles.
Antoine-Laurent de Lavoisier

Vis<amath De matematiske formler og sætninger betyder for matermatikeren
samme glæde som digterens vers for andre. Rich. Petersen

Vis<amath Matematik er tallenes gramatik. Hans Lohberger

Vis<amath Matematikken handler udelukkende om begrebernes forhold til
hinanden uden hensyn til deres forhold erfaringen. Albert
Einstein

vis<au Alt det, der er dødt som faktum, lever som lærdom.
Victor Hugo

vis<ax Hvad skal vi med ny viden?.Edison Benjamin Franklin og
elektrofysiker FaradayHvad skal vi med et nyfødt barn?"

vis<ø The scientific man is a further development of the artistic
man. Nietzsche

Fra : Rado

Dato : 29-10-08 19:48

On Wed, 29 Oct 2008 07:44:53 +0100, "Bo Warming" <warmingbo@gmail.com>
wrote:

>vis<a Sandheden er relativ, ligesom moralen: Der er
>ingen kendsgerninger, kun fortolkninger. Nietszche

Relativ sandhed er relativt sand, absolut sandhed er absolut sand.
Men de fleste er så dybt indfiltret i relativitet at de ikke formår at
se det absolutte fundament som relativiteten nødvendigvis må hvile på.

>vis<a Always listen to experts. They will explain what can't be done
>Then do it. Anonymous

Anonymous afsløret:

and why. Then do it. - Robert Heinlein

>Vis<a Følg ham der søger sandheden. Flygt længst muligt væk fra ham,
>der tror han har fundet den. Han tager fejl! Han er blot oldt op med at
>søge. Kung Fu Tse , beundret af samuraier som Zen-vis

Hvis man alligevel ikke kan finde sandheden, hvad mening er der så i
at søge den?

--
Rado
"The really valuable thing is the Intuition. The intellect

Fra : Bo Warming

Dato : 29-10-08 19:55

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Relativ sandhed er relativt sand, absolut sandhed er absolut sand.
> Men de fleste er så dybt indfiltret i relativitet at de ikke formår at
> se det absolutte fundament som relativiteten nødvendigvis må hvile på.

Alt flyder, sagde Heraklit , og fortsatte at "Du kan ikke bade i den samme
flod to gange"

Einstein er ikke relativ i den betydning Nietzsche og Glistrup står for
(klog)
moral-relativisme
USA-krigen 1861-65 var undgået hvis det havde været indset at slaveejere
ville frigive når tiden var moden og hvis nordstatsbedragere var tvunget til
at spille med åbne kort.

> Hvis man alligevel ikke kan finde sandheden, hvad mening er der så i
> at søge den?

Lykken er at være på vej, sagde Goethe og Strindberg m fl - vi søger JAGTEN
og ikke BYTTET

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-10-08 20:21

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Lykken er at være på vej, sagde Goethe og Strindberg m fl - vi søger
> JAGTEN og ikke BYTTET

Neti neti
Sanskrit

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 04:35

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen

> Neti neti
> Sanskrit

Hutelihop
Fodboldsspeakersprog

Hulahop
Josephine Baker

Kan sanskrit gøres meningsfuld for os uden oldindisk sprogtræning ?
? ? ?

Fra : Rado

Dato : 30-10-08 20:39

On Wed, 29 Oct 2008 19:55:06 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Alt flyder, sagde Heraklit , og fortsatte at "Du kan ikke bade i den samme
>flod to gange"

Hvis alt er relativt må det også gælde denne påstand, dvs. den kan
ikke være absolut sand.

Hemmeligheden er at forstå både det relative og det absolutte og det
logiske forhold mellem de to. Kun ad den vej kan paradokserne løses.

>Lykken er at være på vej, sagde Goethe og Strindberg m fl - vi søger JAGTEN
>og ikke BYTTET

Forventningens glæde er den største ja. Men hvis vi tror/ved vi ikke
kan fange byttet forsvinder motivationen.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-08 22:00

> [...]
>
> Hemmeligheden er at forstå både det relative og det absolutte og det
> logiske forhold mellem de to. Kun ad den vej kan paradokserne løses.

Desværre famler vi alle i blinde om hvad helt aktuelt er relativt og
absolut - det meste af tiden.

> Forventningens glæde er den største ja. Men hvis vi tror/ved vi ikke
> kan fange byttet forsvinder motivationen.

"Det er bedre at have elsket og tabt end aldrig at have elsket"
At bruge sine hjerneceller er bedre end total kedsomhed
Jeg tror vi savner et konkret eksempel,

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-08 06:08

Her lidt hjernespind fjernt fra handling
Men videnskabelig brainstorming der måske har større værdi end
historiebøgernes

Taber brystmænd?
Europa har mange små fjorde og ikke naturlige grænser om rigerne.
Kina og Japan derimod er uovervindelige, når samlede (Kina dominerer
regionen, Japan har stormfulde brede have på alle sider).

De to konfuzianske landes indbyggere er ret u-individualistiske - har en del
slavemoral, som gør industrisamfund velfungerende
Jeg tror , at de fladbrystede Fjernøst-damer i stenalderen satsede på, at
deres børn skulle være ydmyge med kort legemshøjde, ens sort hår, små skæve
øjne og gullig hud,
hvorimod Vesterlændinge-mænd er søger at vælge partnersker med store sexede
bryster
og Vestens mænd har hår i mange farver, stor ørne- eller romer- eller
kartoffel-næse, evt habsburgsk udstående underkæbe a la Superman og de er
undertiden kæmpehøje. Sprudlende visuel mangfoldighed
Disse sprudlende variationer svarer til, at vi opdeltes i mange små byer og
borg-adels-territorier og de små enheder var uovervindelige for Islam, som
Europa fik smidt ud (af Spanien 1492, af Balkan/Wien 1529, at Sicilien i
vikingetiden)
Vesten dyrker berømtheder som Jesus,Sokrates, Napoleon, Hitler, Cæsar - hvor
Fjernøsten ser sine ledere som et produkt af tidsånden. Konfutze samlede
tidens leveregler, men fandt ikke på noget nyt selv.
Vor sprudlende mangfoldighed gav os dampmaskinen og stålkanonerne, hvormed
vi lammetævede KinaKejserens mandarinstyre i Opiumskrigen , for at dømme
konfuzianismen til hundred års borger- og verdens-krig så Vestens lederskab
i regionen kunne cementeres.
Men Kina rejste sig pga Maos genialitet og Japans forarbejde og præsterer nu
pludselig et imponerende indusri-lederskab som overskygger alt på vor
klode.
Vi er smidt ud af regionen - fortjent.
Vor egen EU-region risikerer at blive overtaget af Islam, hvis ikke vi
sikrer os venskab med den knopskydning af EU, som USA er.
Så lad os håbe at USA-præsidentvalgets vinder vi være så glad for vort
røvslik, som Bush var
Thor Pedersen mente, at lav arbejdsløshed gav os mulighed for at købe
verden - er det snarere Kina, der køber vort overskud - eller Islam, der
ejer os?
Håber min pessimisme kan drejes til noget konsruktivt.
Anders Nyholm fra JP har skrevet en europakulturhistorisk positiv bog. Den
søger at give optimisme.
Steffen Heibergs europahistorie har også god sans for hvad de mange små
Europa-center kan og er gode til - og gør vore korstog til grim aggression
og ser positive aspekter ved Islams indtog i Spanien og Balkan!.
Enoch Powell , Storbritaniens "første advarer", deres Glistrup, så håb i, at
polikerne kan skabe myter, der kan gøre deres folk optimistiske.
Danmark bør ikke lyve sig til falske historiemyter, men bør gøre ungdommen
stolt af det, der er godt ved vor kultur.
Selvbebrejdelsernes tid bør være slut og vi bør hanke op i os selv beskytte
os mod indtrængende fjender med alle midler, fra elektroniskfodlænke til
udvisning,, fra konventionsbrud til ny alliance med Kina (som også har et
problem med interne muslim-fremmedlegemer)
Kina kan samarbejde med Rusland, der også har farlige muslim-parasitter i
sin mave.
At vi samarbejder med Kina og Rusland behøver ikke skade vort samarbejde med
USA. Ved at stå sammen med stormager, kan vi slippe for at overholde
skadelige konventioner.

"En statsmands største opgave er at tilbyde sit folk gode myter og redde det
fra skadelige.Enoch Powell