"Tape udsender røntgenstråling" - 100
Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 25-10-08 08:26

Mon kuverter med "luk-let" også udsender røntgenstråler? - de udsender
et blåligt lys når de åbnes.

Hvem mon begynder at markedsføre deres klisterbånd som
røntgenklisterbånd. Eller måske et "clairvoiyant"-startsæt (klisterbånd,
røntgenfølsom film og fremkalder)?:

23. oktober 2008, Tape udsender røntgenstråling:
http://www.videnskab.dk/content/dk/naturvidenskab/tape_udsender_rontgenstraling
Citat: "...
Amerikanske forskere har netop afsløret en helt ny og meget overraskende
side ved ganske almindelig tape: Når man trækker det fri af rullen,
udsender det røntgenstråling. Og det i så rigelige mængder, at man kan
fremkalde et røntgenbillede med strålingen.
De eksperimenterende fysikere har endda fremstillet et flot
røntgenbillede af Carlos' finger
»Man får kun røntgen-stråling, når tapen trækkes i et lufttomt rum,«
beroliger Camara.
I den russiske litteratur fra 1950-80erne fandt amerikanerne flere
eksempler, der pegede i samme retning, men som var blevet overset i
vesten, eller slået hen som dårlig forskning.
...."

Streaming video: X-rays:
http://www.nature.com/nature/videoarchive/x-rays/

27 August 2008 Correlation between nanosecond X-ray flashes and
stick–slip friction in peeling tape:
http://www.nature.com/nature/journal/v455/n7216/full/nature07378.html
Citat: "...100-mW X-ray pulses...The limits on energies and flash widths
that can be achieved are beyond current theories of tribology..."

hilsen

Glenn

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 25-10-08 12:23

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> udsender det røntgenstråling. Og det i så rigelige mængder, at man kan
> fremkalde et røntgenbillede med strålingen.

Normalt laver man røntgenstråling ved at ramme et atom med
elektroner, de skyder så elektroner ud af atomet. Der er så
et "hul", og det kan fyldes ved at en anden elektron falder
ind i det. Energi forskellen udsendes som lys eller røntgen
stråling hvis det er en af de indre elektroner der blev
skud ud.

Limen på tape er en polymer, og når man trækker i tape så hiver
man polymerne fra hinanden og derved kan man også lykkes at hive
en elektron med, hvorfor der udsendes lys. Samme mekanisme.

Hvad jeg derimod tvivler på er at man kan trække elektroner ud
fra de indre skaller, som er dem der giver ophav til røntgen
stråling.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-10-08 12:46

"Carsten Svaneborg" <sslug@zqex.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad jeg derimod tvivler på er at man kan trække elektroner ud
> fra de indre skaller, som er dem der giver ophav til røntgen
> stråling.

Fortvivl ikke - tribologerne forstår det heller ikke

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-08 07:11

> [...]
>
> Hvad jeg derimod tvivler på er at man kan trække elektroner ud
> fra de indre skaller, som er dem der giver ophav til røntgen

Kloge kemikere siger til ikke-kemikere
KEMI ER OM KONCENTRATION for intet stof er giftigt i sig selv, det er når en
vis mængde pr liter er på afveje at ulykker kan ske

Mon ikke tape-X-ray typisk med een rulle tape er en milliontedel energi af
en normal lungerngtgenfotografering - som er en miliontedel af hvad kal til
for at give synlig rødme aff strålesyge een dag

Hvorfor har dagblade LØJET at der er noget ineressant ved tape-X-ray ?

HADER DE SANDE ERKENDELSER ?

Er de mere opmærksomhedssøgende og pedantiske end den værste SctHans tosse ?

Og de fortier det vigtige så de kan skabe en Hitler hvis de vil - og etik
har de ikke.

Fra : nelly.nordlunde@gmai~

Dato : 29-10-08 14:26

On 25 Okt., 12:22, Carsten Svaneborg <ss...@zqex.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad jeg derimod tvivler på er at man kan trække elektroner ud
> fra de indre skaller, som er dem der giver ophav til røntgen

Ræntgenstråling betinges ikke af elektronløsrivelse frs indre
orbitaler. De løsrevne elektroner, der falder tilbage giver blot
spidser i det dominerende kontinuerte bremsespektrum.
mvh
jhp