grub-config i ubuntu 8.10
Fra : Leonard

Dato : 03-11-08 02:09

Jeg vil gerne ændre på hvad der startes default i grub, men kan ikke
finde et værktøj til at konfigurere grub med i ubuntu 8.10

Hvor og hvordan?

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 03-11-08 10:25

"Leonard" <> skrev i meddelelsen

> Jeg vil gerne ændre på hvad der startes default i grub, men kan ikke
> finde et værktøj til at konfigurere grub med i ubuntu 8.10
>
> Hvor og hvordan?

Virker sudo gedit /boot/grub/menu.lst ikke mere?

mvh
Henning

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 03-11-08 11:22

> Virker sudo gedit /boot/grub/menu.lst ikke mere?
>
> mvh
> Henning

Må jeg så her fra sidelinien spørge hvad det er man skal ændre i
menu.lst for at få Grub til f.eks at boot noget andet som default ??

--
Mvh Brian (6430)
---

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-11-08 11:31

Brian Alexandersen wrote:

> Må jeg så her fra sidelinien spørge hvad det er man skal ændre i
> menu.lst for at få Grub til f.eks at boot noget andet som default ??

Default værdíen i menu-lst skal ændres.
timeout 20
color black/cyan yellow/cyan
gfxmenu (hd0,4)/boot/gfxmenu
default 0

title linux
kernel (hd0,4)/boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=linux root=/dev/hda5
resume=/dev/hda6 splash=silent vga=788
initrd (hd0,4)/boot/initrd.img

..
..
..
default = 0 er første OS i menuen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Brian Alexandersen

Dato : 03-11-08 11:42

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
> default 0
>
> title linux
> kernel (hd0,4)/boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=linux root=/dev/hda5

Tak for info.

--
Mvh Brian (6430)
---

Fra : Leonard

Dato : 03-11-08 04:10

On 3 Nov., 10:25, Henning Præstegaard <onkelhenn...@not.vallid> wrote:

> Virker sudo gedit /boot/grub/menu.lst ikke mere?

Jo, men det var ikke den metode jeg før har brugt og jeg kendte den
ikke.
Tak for hintet.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-11-08 13:12

Leonard wrote:

> Jo, men det var ikke den metode jeg før har brugt og jeg kendte den
> ikke.
> Tak for hintet.
Der er kun en metode til ændre menu.lst: nemlig at editere med en
teksteditor; f.eks. gedit eller vi.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:16

Leonard wrote:

> Hvor og hvordan?

Startup-manager er et ret snedigt værktøj, hvis man ikke er til det
store editor-rytteri

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 03-11-08 13:12

Fra : Per Thomsen

Dato : 05-11-08 15:02

Leonard skrev:
> Jeg vil gerne ændre på hvad der startes default i grub, men kan ikke
> finde et værktøj til at konfigurere grub med i ubuntu 8.10
>
> Hvor og hvordan?

Startupmanager

Per