Installation af Ubuntu på en MSI Wind
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 01-11-08 23:21

Hejsa

Hvis der er nogen der ejer en MSI Wind har jeg netop færdiggjort en Dansk guide til installation og konfiguration af Ubuntu på sådan en. Den kan dog også bruges til andre computere, så skal man bare se bort fra hardware konfigurations delen.

Den kan ses her: http://www.ebz.dk/ubuntuwind/

Martin Kaltoft

Fra : jk

Dato : 02-11-08 21:30

On Sat, 01 Nov 2008 23:20:59 +0100, Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvis der er nogen der ejer en MSI Wind har jeg netop færdiggjort en Dansk guide til installation og konfiguration af Ubuntu på sådan en. Den kan dog også bruges til andre computere, så skal man bare se bort fra hardware konfigurations delen.

Mange tak !
Jeg vil studere det nøje for min 1000h asus.
Er der nogen grund til at du ikke bruger 8.10. Der går rygter om, at
den supporterer netbook hardware rigtig godt (automatisk).

mvh
John

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 02-11-08 22:09

> Mange tak !
> Jeg vil studere det nøje for min 1000h asus.
> Er der nogen grund til at du ikke bruger 8.10. Der går rygter om, at
> den supporterer netbook hardware rigtig godt (automatisk).

Ja, 8.10 udkom i torsdags, og jeg installerede ubuntu på min bærbare, samt
skrev det meste af guiden i sidste weekend, derfor

Jeg agter dog at opgradere til 8.10 snart, og der skulle det trådløse
netkort ganske rigtigt være understøttet out of the box.

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 08-11-08 13:48

> [...]
>
> Jeg agter dog at opgradere til 8.10 snart, og der skulle det trådløse
> netkort ganske rigtigt være understøttet out of the box.

.... Og nu har jeg netop opdateret artiklen med opgraderingen fra 8.04 til
8.10 hvor det trådløse netværk ganske rigtigt virker out of the box.

Der er også en række andre forbedringer, suspend/resume virker og er let at
indstille til at virke ved at lukke låget på wind'en. justering af
lyd/lysstyrke fra tastaturet virker også som det skal nu...

Jeg har skrevet lidt om det nederst på http://www.ebz.dk/ubuntuwind/

Martin Kaltoft

Fra : Steen BJ

Dato : 03-11-08 14:26

> [...]

> guide til installation og konfiguration af Ubuntu på sådan en. Den kan dog
> også bruges til andre computere, så skal man bare se bort fra hardware

Fino - jeg kunne godt tænke mig at putte Ubuntu på en HP Mini.
Hidtil har jeg haft lidt kvaler med, at maskinen ikke har kunnet "se"
hverken usb-stick eller ekstern cd-drev
Maskinen har pg Suse
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : jk

Dato : 03-11-08 15:16

On Mon, 3 Nov 2008 14:25:51 +0100, isteen@gmail.rygeloven.com (Steen
BJ) wrote:

>Fino - jeg kunne godt tænke mig at putte Ubuntu på en HP Mini.
>Hidtil har jeg haft lidt kvaler med, at maskinen ikke har kunnet "se"
>hverken usb-stick eller ekstern cd-drev
>Maskinen har pg Suse

Der er lidt om 8.10 på version2:

http://www.version2.dk/artikel/8945

Man bør vente på en distro til eee, f.eks.

mvh

John

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 03-11-08 20:27

> Fino - jeg kunne godt tænke mig at putte Ubuntu på en HP Mini.
> Hidtil har jeg haft lidt kvaler med, at maskinen ikke har kunnet "se"
> hverken usb-stick eller ekstern cd-drev
> Maskinen har pg Suse

Nu har jeg absolut ingen erfaring med hps mini note, men er der ikke en
mulighed i biosen for at boote fra usb? Evt en boot menu, eller en mulighed
for at få usb enheder genkendt som harddiske?

Martin Kaltoft

Fra : Steen BJ

Dato : 03-11-08 22:44

> Nu har jeg absolut ingen erfaring med hps mini note, men er der ikke en
> mulighed i biosen for at boote fra usb? Evt en boot menu, eller en mulighed
> for at få usb enheder genkendt som harddiske?

Jeg har ikke forsøgt at gøre en usb-stick "bootable", da jeg ikke har
tjek på den slags, men jeg har prøvet med et almindeligt usb-drev (og et
usb-stick med Ubuntu-filerne), og via bios kunne jeg ikke vælge at boote
fra usb
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 04-11-08 18:57

> [...]
> tjek på den slags, men jeg har prøvet med et almindeligt usb-drev (og et
> usb-stick med Ubuntu-filerne), og via bios kunne jeg ikke vælge at boote

Du kan lave en usb stick bootable ved at bruge unetbootin og vælge og lave
en ubuntu netinstall, som du kan se i guiden. Gør du ikke det kan du ikke
boote fra den, det er ikke nok at kopiere filerne over...

Martin Kaltoft

Fra : Steen BJ

Dato : 05-11-08 13:11

> Du kan lave en usb stick bootable ved at bruge unetbootin og vælge og lave
> en ubuntu netinstall, som du kan se i guiden. Gør du ikke det kan du ikke
> boote fra den, det er ikke nok at kopiere filerne over...

Fint, jeg kigger på det
--
http://isteen.wordpress.com