vsftpd vil ikke starte med ssl
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-08 17:16

Jeg har problemer med vsftpd+ssl på Debian lenny (alt opdateret i dag).

Når jeg forsøger at starte vsftpd via '/etc/init.d/vsftpd start' skriver
den godt nok 'Starting FTP server: vsftpd.', men det sker bare ikke.

Der er ingen vsftpd daemon kørende og ej heller nogen fejlmeddelelser i
logfilerne. Det gør det ret svært at fejlsøge.

Jeg kører vsftpd som standalone og den virker uden problemer når jeg
undlader ssl-delen.

Min /etc/vsftpd.conf indeholder dette:
listen=YES
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES
local_umask=022
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
chroot_local_user=YES
secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd
pam_service_name=vsftpd
listen_address=192.168.0.10
ssl_enable=YES
force_local_data_ssl=YES
force_local_logins_ssl=YES
ssl_tlsv1=YES
ssl_tlsv2=NO
ssl_tlsv3=YES
rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/vsftpd.pem

Hvad kan jeg gøre for, i det mindste, at få en fejlmeddelelse frem?

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : JSH

Dato : 30-10-08 02:33

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> ssl_tlsv3=YES
> rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/vsftpd.pem
>
> Hvad kan jeg gøre for, i det mindste, at få en fejlmeddelelse frem?

Tjek evt. med /var/log/vsftp***

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-10-08 09:32

Michael Rasmussen wrote:
> Jeg har problemer med vsftpd+ssl på Debian lenny (alt opdateret i dag).
>
> Når jeg forsøger at starte vsftpd via '/etc/init.d/vsftpd start' skriver
> den godt nok 'Starting FTP server: vsftpd.', men det sker bare ikke.

Hvad sker der hvis du sætter background til "no" i vsftpd.conf og så
starter /usr/sbin/vsftpd direkte?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-11-08 21:34

Mogens Kjaer skrev:

> Hvad sker der hvis du sætter background til "no" i vsftpd.conf og så
> starter /usr/sbin/vsftpd direkte?

Tusind tak, det var lige det der skulle til for at spotte fejlen. Med
background=NO fik jeg nemlig følgende fejl:

500 OOPS: bad bool value in config file for: ssl_enable

Det undrede mig meget, da linjen umiddelbart så korrekt ud. Problemet
viste sig at være et usynligt tegn der havde sneget sig ind bagved YES i
konfigurationensfilen. Hvordan det er sket ved jeg ikke, men måske er
det sket ved at klippe/klistrer linjen ind fra min browser.

Jeg havde slet ikke tænkt i de baner.

P.S.
Undskyld det sene svar. Jeg har været uden internet i den seneste uge
grundet overgang til en ny forbindelse.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 08-11-08 17:18

Michael Rasmussen wrote:
> Undskyld det sene svar. Jeg har været uden internet i den seneste uge
> grundet overgang til en ny forbindelse.

Av, det må have været hårdt

Mogens

--