Problem med kopiering til SD-kort (Ubuntu ~
Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-10-08 11:33

Jeg har et lidt mystisk problem. Jeg har en Nokia 6300 mobil med et mikro
SD-kort, som jeg både kan synkronisere med Evolution og kopiere filer til
og fra, via et almindeligt usb-kabel. Dvs, jeg kan ikke kopiere wav- og
mp3-filer. Når jeg forsøger, får jeg at vide at

"Der opstod en fejl under kopiering af filen ind i gphoto2://
[usb:002,004]/Musikfiler."

Under punktet 'Vis flere detaljer' står der

"Fejl under skrivning af fil: -108: Ingen sådan fil eller mappe findes"

- men der er ingen problemer med at kopiere alle andre filer! Store,
små, korte og lange navne, med og uden mellemrum. Ingen problemer. Og jeg
får samme resultat uanset hvilken mappe jeg kopierer til. Og uanset om
det er til SD-kortet eller til selve telefonens hukommelse.

PÃ¥ min kones computer, med Windows 2000, kan de samme mp3-filer uden
problemer kopieres til kortet. Og de kan afspilles på telefonen. Det er
altså ikke mp3-filerne der i sig selv er problemet. Jeg kan godt nok ikke
regne ude hvorfor Ubuntu brokker sig. Nogen der har et bud?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Kent Friis

Dato : 27-10-08 19:07

Den 27 Oct 2008 10:32:57 GMT skrev Thomas Jensen:
> [...]
> får samme resultat uanset hvilken mappe jeg kopierer til. Og uanset om
> det er til SD-kortet eller til selve telefonens hukommelse.

Sidder kortet i telefonen når du gør det, eller en kortlæser? Hvis
det er telefonen, tror jeg det er den der ikke vil tage imod
filerne - måske noget DRM-noget, eller telefonen har en begrænsning
fordi den ikke kan afspille mp3 og wav?

> [...]
> altså ikke mp3-filerne der i sig selv er problemet. Jeg kan godt nok ikke
> regne ude hvorfor Ubuntu brokker sig. Nogen der har et bud?

Og du er sikker på der ikke ligger en driver på Windows-maskinen der
skjult konverterer filerne til et format telefonen kan afspille?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-08 15:56

Den Mon, 27 Oct 2008 18:06:45 +0000 skrev Kent Friis:

> Og du er sikker på der ikke ligger en driver på Windows-maskinen der
> skjult konverterer filerne til et format telefonen kan afspille?

Okay, det havde jeg da slet ikke tænkt på! Der installeres ihvertfald en
'Nokia Connectivity Cable Driver' sammen med PC Suite, så det er da ikke
umuligt. Men en hurtig test viser at filerne ikke konverteres eller ændres
- cmp returnerer 0 når jeg sammenligner originalen og den fil der er
kopieret til telefonen.

Men nu har jeg kigget i manualen til telefonen:

"Ophavsretligt beskyttelse kan forhindre, at billeder, musik (herunder
ringetoner) og andet indhold kopieres, ændres, overføres eller
videresendes"...

Interessant formulering... Beskyttelsen kan forhindre filer kopieres
m.m., men der står ikke at det kun er hvis filerne er ophavsretligt
beskyttet...

Det ER iøvrigt lykkedes mig at lægge musik over på telefonen! Hvis jeg
konverterer wav-filer til .m4a med "faac -w", kan se lægges på telefonen
og afspilles. Uden -w bliver det til aac-filer, og de kan også kopieres
til telefonen, men ikke afspilles. Men nu har jeg jo en større samling
mp3-filer jeg gerne ville kunne bruge, så jeg håber på at finde en
løsning.

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Kent Friis

Dato : 28-10-08 19:38

Den 28 Oct 2008 14:56:28 GMT skrev Thomas Jensen:

> "Ophavsretligt beskyttelse kan forhindre, at billeder, musik (herunder
> ringetoner) og andet indhold kopieres, ændres, overføres eller
> videresendes"...

Det er tydeligvis en fordanskning af "DRM".

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 28-10-08 16:50

Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> "Der opstod en fejl under kopiering af filen ind i gphoto2://
> [usb:002,004]/Musikfiler."

Jeg har ikke lige et USB-kabel ved hånden, men jeg mener at du kan vælge
hvilken "USB tilstand" telefonen skal være i, jeg har i hvert fald uden
problemer kopieret MP3-filer over via USB-kabel og jeg mener bestemt at
den der bare legede USB "lagerenhed"

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother!" said Pooh as he found that he had herpes.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-10-08 19:53

Den Tue, 28 Oct 2008 15:49:31 +0000 skrev Allan Willems Joergensen:

> [...]
> hvilken "USB tilstand" telefonen skal være i, jeg har i hvert fald uden
> problemer kopieret MP3-filer over via USB-kabel og jeg mener bestemt at

Du må meget gerne tjekke hvilken tilstand du bruger under Linux. Mine
erfaringer er:

I Nokia-tilstand bliver den ikke opfattet som et datamedie under Ubuntu
8.10. Til gengæld kan man synkronisere via opensync/multisync.

I "Udskriv. & medier"-tilstand bliver den auto-mounted som et datamedie i
Ubuntu 8.10. Men jeg kan som sagt ikke kopiere mp3-filer til kortet. I
Windows 2000 virker denne tilstand ikke - der spørges efter en driver,
som ikke findes på cd'en.

I "Datalager"-tilstand sker der ikke noget i Ubuntu, andet end den står
og "overfører data"...

thomas@zepto$ dmesg | tail
[28021.082389] sd 6:0:0:0: [sdc] Sense Key : No Sense [current]
[28021.082407] sd 6:0:0:0: [sdc] Add. Sense: No additional sense
information
[28021.089423] sd 6:0:0:0: [sdc] Sense Key : No Sense [current]
[28021.089440] sd 6:0:0:0: [sdc] Add. Sense: No additional sense
information
[28021.096389] sd 6:0:0:0: [sdc] Sense Key : No Sense [current]
[28021.096406] sd 6:0:0:0: [sdc] Add. Sense: No additional sense
information
[28021.103386] sd 6:0:0:0: [sdc] Sense Key : No Sense [current]
[28021.103404] sd 6:0:0:0: [sdc] Add. Sense: No additional sense
information
[28021.110313] sd 6:0:0:0: [sdc] Sense Key : No Sense [current]
[28021.110331] sd 6:0:0:0: [sdc] Add. Sense: No additional sense
information
thomas@zepto$

Under Windows 2000 opfører den sig delvist som et datalager, men man har
kun adgang til telefonens hukommelse, ikke SD-kortet.

--
Thomas Jensen, Horsens