On-line på hoteller
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-10-08 15:39

Jeg tilbringer en del tid på hoteller rundt om i EU. Normalt slæber jeg
rundt med et 7 meters ethernet kabel og har som sådan ikke noget problem
med, at komme on-line.

Undertiden er jeg tvunget til også at medbringe en af firmaets windozer
og her oplevede jeg (på en betalingslinie), at jeg ikke kunne skifte
kablet til windozen medmindre jeg betalte for en ny opkobling.

Det var ikke lige det jeg havde mest lyst til og begyndte straks at
fantasere om at medbringe egen switch eller wifi - men blev dog straks
enig med mig selv om, at spørge her i gruppen før jeg åbnede checkheftet.

Har I en løsning så jeg kan nøjes med at betale for én adgang ?

Mvh / Bjarne

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-10-08 15:54

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> Har I en løsning så jeg kan nøjes med at betale for én adgang ?

Mon ikke du kan nøjes med at spoofe Windows-maskinens MAC på
Linux-dåsen?

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"And they were frightened, and called him the most wild thing of all."

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 27-10-08 08:11

Allan Willems Joergensen wrote:
> Mon ikke du kan nøjes med at spoofe Windows-maskinens MAC på
> Linux-dåsen?

Og hvordan er det nu lige man spoofer en MAC?

/Bjarne

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-10-08 15:55

Bjarne Jensen wrote:
> [...]
> kablet til windozen medmindre jeg betalte for en ny opkobling.
> Har I en løsning så jeg kan nøjes med at betale for én adgang ?

Bruger samme MAC-adresse i begge maskiner.

Mvh. Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-10-08 15:55

Bjarne Jensen wrote:

> Undertiden er jeg tvunget til også at medbringe en af firmaets windozer
> og her oplevede jeg (på en betalingslinie), at jeg ikke kunne skifte
> kablet til windozen medmindre jeg betalte for en ny opkobling.
[klip]
> Har I en løsning så jeg kan nøjes med at betale for én adgang ?

Måske kunne det hjælpe hvis de to boxe har samme MAC adresse? Hotellets
DHCP server mener sikkert at der er tale om en ny maskine, som der endnu
ikke er betalt for.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-08 16:04

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 27-10-08 08:21

Michael Rasmussen wrote:
> Hvordan man angiver eventuel logon i routeren, ved jeg ikke.

Jeg kender kun de billige som DHCP'er en IP når strømmen tændes.

> Et andet alternativ kunne være, at du konfigurere din ikke-windows til
> at agere router - aktiver forward packages samt configurer NAT i
> iptables/pf.

Kan det gøres med kun et ethernet stik på min laptop?

/Bjarne

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 18-11-08 01:25

Bjarne Jensen wrote:

> Jeg kender kun de billige som DHCP'er en IP når strømmen tændes.

> Kan det gøres med kun et ethernet stik på min laptop?

Nej, men en USB-netkort koster under 200 kroner.

/Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-10-08 16:50

Bjarne Jensen skrev:

> [...]
> enig med mig selv om, at spørge her i gruppen før jeg åbnede checkheftet.
>
> Har I en løsning så jeg kan nøjes med at betale for én adgang ?

Jeg har brugt en Apple Airport Express netop til dette formål flere
gange. Du skal dog bruge en Windows/Mac til at konfigurere den hjemmefra.

Den er specielt praktisk til dette da det bare er en enkelt dims uden
ledninger og strømforsyninger og den slags.

http://www.apple.com/dk/airportexpress/

Volumen er cirka som en fladmast husholdningsæske med tændstikker.

/Thorbjørn

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 27-10-08 08:25

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> Og hvordan er det nu lige man spoofer en MAC?

Det plejer ifconfig at være rimelig skrap til.

hw class address
Set the hardware address of this interface, if the
device driver supports this operation. The keyword must
be followed by the

--
/Wegge

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 27-10-08 08:25

On Mon, 27 Oct 2008 08:10:37 +0100
Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> Og hvordan er det nu lige man spoofer en MAC?

Er google nede ?

på flere forskellige måder.
her er en :

<code>
/bin/echo "${i} $(/sbin/ifconfig ${i} | grep HW | awk '{print $NF}')"
/sbin/ifconfig ${i} hw ether $(/bin/cat ${setfile})
</code>

hvor ${setfile} er navnet på en fil, der indeholder den ønskede
mac-adresse
og ${i} er en variabel, der er sat til det relevante interface-navn, f.
eks. wlan0

savefile kan bruges til at gå tilbage til den tidligere MAC således :

<code>
mac="$(grep ${i} ${savefile} | awk '{print $NF}')"
/sbin/ifconfig ${i} down ; /sbin/ifconfig ${i} hw ether ${mac}
</code>

man kan kun sætte MAC-adressen når interfacet ikke er oppe