MS Windows
briani 27239
Installere XP på bærbar m. defekt c
Fra : Simon

Dato : 01-11-08 10:20

Hej gruppe

Når cd-drevet ikke kan læse nogen af mine to XP-inst.cd'ere (klikker bare)
og jeg har rodet med usb(*) i nogen timer uden held - hvad kan jeg så
gøre?? Kan man tilslutte ext. cd-drev - hvis jeg havde et - eller kan man
ikke boote fra sådan et? Andre forslag?

Computer er Asus M2400N. Prøver at udskifte org. HD med ny Seagate
Momentus 160 GB; prøvet med både en og to partitioner.

Tak.

*) Inst. fra usb vha. USB_Multiboot_10.cmd med input fra disse
vejledninger: http://kortlink.dk/5xem og http://kortlink.dk/5xen . Virker
langt hen ad vejen, men på første reboot standser den med en besked om at
der mangler en hal.dll; jf. http://kortlink.dk/5xep hvor der bl.a. står
noget om DDO på nye diske - det ved jeg ikke nok til at kunne forstå!

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-11-08 11:32

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og jeg har rodet med usb(*) i nogen timer uden held - hvad kan jeg så
> gøre?? Kan man tilslutte ext. cd-drev - hvis jeg havde et - eller kan man

PXE !
Det går i princippet ud på at du sætter en pxe server op, fodret med xp
cd'en, så sætter du din bærbare til at boote over netværket, istedet fra
cddrevet.
Du må google lidt selv, er sikker på der er masser af tutorials

Fra : Simon

Dato : 01-11-08 11:38

Sune Storgaard wrote:
> PXE ! Du må google lidt selv, er sikker på der er masser af tutorials

Tak; ad den vej læste jeg dette:
"if not even that is possible, then have a local techie remove the HDD
from the laptop and move it to another laptop (or a desktop with relevant
cable adapters) and perform a "standard" CD install, shutdown the box when
you get the red line announcing that the PC will reboot in a few seconds,
replace the HDD in the original laptop and proceed."

?? - ka det virkelig lade sig gøre, for det er da uhørt simpelt??

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-08 16:59

> [...]
> replace the HDD in the original laptop and proceed."
>
> ?? - ka det virkelig lade sig gøre, for det er da uhørt simpelt??

Du skal nok få systemet til at køre som anvist
... og hvis blot _netkortet_ kommer til live efter 'standard installationen',
så må du kunne hente andre nødvendige hardware-driver ind via nettet...

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Simon

Dato : 02-11-08 08:48

Villy57 wrote:

> Du skal nok få systemet til at køre som anvist

Nej desværre, det kører ikke - får kun sort skærm og ingen boot. Øv!

Fra : Ulrik Smed

Dato : 02-11-08 20:12

Simon wrote:

> Nej desværre, det kører ikke - får kun sort skærm og ingen boot. Øv!

Sæt disk i USB box og start computeradministration og gå til diskhåndtering.
Slet partitioner, brug evt. "clean" i diskpart hvis partitioner ikke kan
slettes. Brug derefter "Initialiser disk" i diskhåndtering.
Lav NTFS partition, 2G mindre end diskstørrelse.
Lav FAT partition, 2G.
Sæt FAT aktiv og "sys" den på en maskine bootet med DOS floppy.
Sørg for smartdrv kører ved boot (kan undværes, men WINNT.exe-kopiering
bliver langsom).
Kopier i386 mappe fra XP-CD til FAT.
Rename evt. filer med ugyldige tegn (cyclad-z.inf, cyclom-y.inf osv). ("-"
og "~" bliver til "_")
Flyt disk til target maskine, boot FAT og start WINNT.EXE i i386 mappe.
Sluk når den vil genstarte, flyt disk til USB box og sæt NTFS aktiv.
Kopier $WIN_NT$.~BT mappe fra FAT til NTFS.
Kopier NTLDR, NTDETECT.COM og BOOT.INI fra FAT til NTFS.
Flyt disk til target maskine og start.
Når installationen er færdig slettes sidste linie i boot.ini.
Slet $WIN_NT$.~BT mappe fra NTFS.
Slet FAT partition.

Filer at rename:
cyclad-z.inf
cyclom-y.inf
headsp-1.wmz
minipl-1.wmz
utopia-1.wav
utopia-2.wav
utopia-3.wav
utopia-4.wav
sv-262e1.png
sv-262e3.png
sv-262e4.png

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 01-11-08 11:34

Simon skrev den 01-11-2008:
> [...]
> hal.dll; jf. http://kortlink.dk/5xep hvor der bl.a. står noget om DDO på nye
> diske - det ved jeg ikke nok til at kunne forstå!

Du kan normalt (hvis bundkortet understøtter det) sagtens boote fra et
ekst. CD-drev, og installere herfra.
Jørgen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 01-11-08 23:01

Simon wrote:
> [...]
> så gøre?? Kan man tilslutte ext. cd-drev - hvis jeg havde et - eller kan
> man ikke boote fra sådan et? Andre forslag?

Hvis du er i nærheden af Odense, kan du godt låne et slim-line
CD/DVD-drev af mig til at installere med, hvis jeg får til benzinen.
Det tager ikke ret lang tid at skifte drevet.

Har du forresten prøve at rense linsen, det kan være den bare er dækket
af skidt/støv?

Fra : Simon

Dato : 02-11-08 08:42

Jens C. Hansen wrote:
> nærheden af Odense, kan du godt låne et slim-line CD/DVD-drev

Tak, men Århus. .. Er sådan drev standardiseret så maget at de kan bruges
mellem mærker --- Tja, http://kortlink.dk/5xg9 alle billederne ligner da
godt nok til forveksling det drev jeg sidder med.. :)
- så tager jeg da bare dét fra den pc jeg sidder med her?!
<skrue skrue> .. doh, det booter heller ikke? Er genkendt af bios og står
som 1st boot device, men stadig sort skærm? hvofo?

> Har du forresten prøve at rense linsen,

Ja, vatpind og propanol..

Fra : Simon

Dato : 02-11-08 13:29

Simon wrote:
> [erstatnings-cd-drev] booter heller ikke? Er genkendt af bios og

Rettelse: Ikke genkendt; drevet slottede godt nok i, men ved nærmere
eftersyn var stikkene forskellige så pc kunne faktisk *ikke* se drevet. Må
se om jeg kan finde et tilsvarende (Toshiba SD R2312)...