Patch-kabler under 2 meter
Fra : Nicolai

Dato : 02-11-08 22:30

Hvad kan der være af problemer ved at smide patch-kabler på mindre end 2
meter mellem 2 switche? Det har jeg for nyligt hørt på et kursus fra en
leverandør af video-systemer...?

Fra : Arne Keller

Dato : 02-11-08 22:51

Nicolai wrote:
> Hvad kan der være af problemer ved at smide patch-kabler på mindre end 2
> meter mellem 2 switche? Det har jeg for nyligt hørt på et kursus fra en
> leverandør af video-systemer...?

Mig bekendt er der ingen minimumslængde på et patchkabel, jeg ser nu og
da kabler ned til 30 cm anvendt.

Ren teknisk burde der ikke være noget problem da der her egentlig er
tale om en channel uden konnektorer (ende konnektorerne tilhører
udstyret ifølge kabling standarderne)

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Nicolai

Dato : 02-11-08 22:56

> Mig bekendt er der ingen minimumslængde på et patchkabel, jeg ser nu og da
> kabler ned til 30 cm anvendt.

Det undrede også mig kraftigt?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-11-08 07:57

On Sun, 02 Nov 2008 22:51:25 +0100, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> Mig bekendt er der ingen minimumslængde på et patchkabel, jeg ser nu og
> da kabler ned til 30 cm anvendt.

Jeg kender heller ikke til noget teoretisk eller standardiseret
minimum, men jeg har faktisk flere gange i praksis oplevet problemer
med korte, billige kabler. (Skift til et ordentligt kabel[1], og så
virkede det).

-A
[1] Systimax, as it happens.
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : jos

Dato : 03-11-08 11:26

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> minimum, men jeg har faktisk flere gange i praksis oplevet problemer
> med korte, billige kabler. (Skift til et ordentligt kabel[1], og så

Er det ikke bare en overlevering fra dengang man brugte coax/twinax?
- jeg mener der var noget med at der skulle være mere end end en ½
bølgelængde!

finn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:06

jos wrote:

> Er det ikke bare en overlevering fra dengang man brugte coax/twinax?

Der var en minimumslængde på Token Ring som følge af token-længden.

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-11-08 12:36

On Mon, 3 Nov 2008 11:26:19 +0100, "jos" <jos@her.dk> wrote:

> Er det ikke bare en overlevering fra dengang man brugte coax/twinax?

Nej. Jeg skrev jo netop, at jeg faktisk har oplevet problemer med det
i praksis.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-11-08 18:54

Asbjorn Hojmark wrote:

> Nej. Jeg skrev jo netop, at jeg faktisk har oplevet problemer med det
> i praksis.

Nej, du skrev korte, billige kabler. Det er nok snarere 'billige' som
gør udslaget.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-11-08 21:11

On Mon, 3 Nov 2008 18:53:35 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Nej, du skrev korte, billige kabler. Det er nok snarere 'billige' som
> gør udslaget.

Hvis man kan opleve problemet i praksis, er det ingen 'overlevering' i
min danskbog.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-11-08 16:11

jos wrote:

> Er det ikke bare en overlevering fra dengang man brugte coax/twinax?
> - jeg mener der var noget med at der skulle være mere end end en ½
> bølgelængde!

Multiplum af en ½ bølgelængde - it was, da det var baseret på en slags
stående bølger.

Men der var dét man kaldte Thick-lan, og ikke de tynde strenge (Thin-lan)
der blev trukket rundt i kontorlandskabet.
SVJV var der ikke samme specifikke krav til den samlede kabellængde på
thin-lan.

Men i forhold til dit spørgsmål, så kan der være en idé i ikke at købe for
korte patchkabler (jeg går ud fra vi snakker ethertwist), da lidt for mange
omrokeringer, over tid, i et krydsfelt kan give uoverskueligt 'rod'.

Stig Johansen

Fra : Arne Keller

Dato : 03-11-08 18:06

Stig Johansen wrote:
> [...]
> korte patchkabler (jeg går ud fra vi snakker ethertwist), da lidt for mange
> omrokeringer, over tid, i et krydsfelt kan give uoverskueligt 'rod'.

For lange kan give det samme problem, rodet bliver bare større

Det rigtige svar i den sammenhæng er vist, sørg for at have patchkabler
til rådighed i forskellige længder tilpasset behovet i det enkelte
krydsfelt.
Sørg også for at have tilstrækkelig med patchkabel holdere både
vertikalt og horisontalt i deine krydsfelter.

En anden meget god regel er: lav aldrig noget midlertidigt på dit
netværk, det ender altid med at blive permanent og et problem.
Ovenstående gælder ikke kun for kabling

Fra : Nicolai

Dato : 03-11-08 18:28

> En anden meget god regel er: lav aldrig noget midlertidigt på dit netværk,
> det ender altid med at blive permanent og et problem.
> Ovenstående gælder ikke kun for kabling

Hehe hørt ;)