En billing NAS løsning
Fra : kjeld09

Dato : 01-11-08 09:58

Hej

Jeg har brugt freeNAS. Og selv på en Compaq ipaq 500 MHz, henter jeg
film til media player unden hak.

/home/kjeld/Hentet/freenas1.local - FreeNAS webGUI.html

Dette er et eks, på en anden maskine.
Den sætes op på den måde at den kan startes unden at tastatur er
tilsluttet. (instilling i Bios).
Så kan lukkes ned med din brovser, ftp adgang virker bedst med
firefox.
Det er bedst at bruge et uformateret file system på en NAS (UTF) er
universal for alle systemer.

m v h
Kjeld

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-08 17:42

kjeld09:

> Hej
>
> Jeg har brugt freeNAS. Og selv på en Compaq ipaq 500 MHz, henter
> jeg film til media player unden hak.

Det kræver heller ikke så meget, 10 - 12 Mbit er vel nok.

<snip>

> [...]
> tilsluttet. (instilling i Bios).
> Så kan lukkes ned med din brovser, ftp adgang virker bedst med

Med en ikke alt for gammel BIOS kan computeren indstilles til at gå
i dvale ved et kort - under 4 sekunder - tryk på afbryderknappen.

Bruger man så Windows, f.eks XP Pro kan man i kontrolpanelet
Strømstyring -> Avanceret sætte "Når jeg trykker på afbryderknappen
på min computer" til "Luk computeren".

Så lukker Windows pænt ned ved det korte tryk på afbryderen.

Der må findes noget tilsvarende i Freenas.

> Det er bedst at bruge et uformateret file system på en NAS (UTF)
> er universal for alle systemer.

Kan du så "se" disken i Netværksteder?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : kjeld09

Dato : 01-11-08 13:07

On 1 Nov., 17:42, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> på min computer" til "Luk computeren".
>
> Så lukker Windows pænt ned ved det korte tryk på afbryderen.
>
> Der må findes noget tilsvarende i Freenas.

Ja jeg kan se alle diske på netværk.
Jeg har ikke prøvet om et let tyk på power knappen vil lukke ned, men
det kunne jeg godt forstille mig at den gør, det er det næste jeg skal
prøve.
Hvis Bios er sat til dvale så vil den drosle ned og så er den
mullighed at lukke ned med brovseren, den kan vel også starte den igen
hvis der er Wake on Lan.
Fil formatet UTF er lig med det der er på en CD/DVD så vidt jeg ved
og det gør alt synlig på alle systemer.
m v h
Kjeld

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-11-08 01:26

kjeld09:

<snip>

<snip>

> Fil formatet UTF er lig med det der er på en CD/DVD så vidt jeg
> ved og det gør alt synlig på alle systemer.

Hmm! Det ku' være du kunne hjælpe ham her:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/27962/77/

Han kunne ikke få Freenas til at virke på sin "DIY NAS Smackdown".

--
2GB RAM should be enough for anyone.