Netværk giver underlige begrænsninger
Fra : martin bjerre

Dato : 01-11-08 08:38

Hej

Jeg håber her er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig med et underligt
problem.
På jobbet har vi et lille netværk med 4 computere der alle har WAN adgang
gennem en router leveret af TDC (der står intet navn eller nummer på den).
Alle maskiner kører XP. Alt fungerer umiddelbart, men på 2 af maskinerne
kommer der periodisk en pop-up med "der er i øjeblikket ikke adgang til
internettet- forsøg igen eller arbejd offline" trykker man på "forsøg igen"
kører det igen. Det er forsøgt at bytte kabler og tilkoble maskinerne andre
porte i routeren uden held, problemet følger maskinerne.
På en 3. maskine har vi tilkoblet en flasher der skal opdateres via nettet,
og denne opdatering kan ikke gennemføres. Tilkobler jeg flasheren herhjemme
kan jeg sagtens opdatere den, og det kan også lade sig gøre på den ene af de
maskiner der ind imellem er "offline". problemet er at samtidigt med at den
opdaterer firmwaren opdaterer den også softwaren, så derfor skal flasheren
opdateres på den maskine hvor den skal anvendes. Jeg har haft pågældende
maskine med hjemme for at forsøge, men her fungerer det heller ikke.
Softwaren er selvfølgelig forsøgt afinst. og geninst.
Jeg synes jeg har forsøgt alt, frakoblet firewall, antivirus osv. Jeg kan
ikke kontrollere at port 81 er åbnet i routeren, men da flasheren kan
opdateres fra en af de andre maskiner på samme router, tror jeg ikke
problemet ligger der. Alle problemerne er opstået indenfor 2-3 dage, så
derfor hælder jeg mest til en opdatering til XP der driller, men afinst. af
de seneste opdateringer har ikke hjulpet.

Er der nogen der har et godt bud ?

Mvh
Martin Bjerre

Fra : kjeld09

Dato : 01-11-08 04:43

On 1 Nov., 08:37, "martin bjerre" <martin.bjerre-
giderikkes...@get2net.dk> wrote:
> [...]
> derfor hælder jeg mest til en opdatering til XP der driller, men afinst.. af
> de seneste opdateringer har ikke hjulpet.

Hej Martin

Det tyder på at der er KUN to tilgængelige IP-adresser. For at få
flere SKAL der en Router med swits på til at give dine PCer en local
IP-adresse. Ved den metode er der kun brug for en IP-adresse ind.
Routeren tilslutes til WAN port og alle PCer til Lan port på router.

Jeg håber det vil hjælpe lidt på dit problem.

m v h
Kjeld

Fra : martin bjerre

Dato : 01-11-08 16:18

"kjeld09" <kjeldnoergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

God ide, men det er nu ikke tilfældet. Alle maskinerne får tildelt en IP af
routeren, og selv om jeg frakobler alle maskiner, på nær en, er problemet
stadig på den ene maskine.

Martin

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 01-11-08 17:10

martin bjerre wrote:
> God ide, men det er nu ikke tilfældet. Alle maskinerne får tildelt en
> IP af routeren, og selv om jeg frakobler alle maskiner, på nær en, er
> problemet stadig på den ene maskine.

Kan noget strømstyring evt drille?

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 17:01

martin bjerre wrote:

> God ide, men det er nu ikke tilfældet. Alle maskinerne får tildelt en IP
> af routeren, og selv om jeg frakobler alle maskiner, på nær en, er
> problemet stadig på den ene maskine.

Er du sikker på at de får tildelt private IP adresser som 192.168.x.x
eller 10.x.x.x fra routeren?

--
Jesper Lund

Fra : martin bjerre

Dato : 01-11-08 17:20

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Er du sikker på at de får tildelt private IP adresser som 192.168.x.x
> eller 10.x.x.x fra routeren?
>
> --
> Jesper Lund

Ja, alle maskiner har fået en privat IP af routeren.
Begge problemer er optrådt inden for ganske få dage, og har nu drillet i
snart 1 måned.
Jeg fik ikke skrevet at TDC har været og kigge på linien, uden at kunne
finde fejl. Teknikeren kunne godt se der var et problem, så han skiftede
routeren, men alt var stadig det samme. Han besluttede så at det ikke var et
problem der lå hos TDC.
Det der undrer mig specielt er at fejlen med "ingen forbindelse" som regel
først kommer efter maskinerne har stået ubrugt (men tændt) i 20-30 min. Jeg
har kontrolleret at XP ikke har lov til at slukke netkortet for at spare
strøm.
Problemet med den svigtende forbindelse er til at leve med, det er meget
værre med flasheren der ikke kan opdateres fra den maskine den skal bruges
på.

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-08 17:55

martin bjerre:

<snip>

> [...]
> som regel først kommer efter maskinerne har stået ubrugt (men
> tændt) i 20-30 min. Jeg har kontrolleret at XP ikke har lov til at

Du har ikke prøvet at udskifte netkortene?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-11-08 17:42

martin bjerre wrote:

> [...]
> finde fejl. Teknikeren kunne godt se der var et problem, så han skiftede
> routeren, men alt var stadig det samme. Han besluttede så at det ikke

Mit bud ville også være at problemet er på LAN siden af routeren, ikke
WAN siden (selve internetforbindelsen).

> [...]
> regel først kommer efter maskinerne har stået ubrugt (men tændt) i 20-30
> min. Jeg har kontrolleret at XP ikke har lov til at slukke netkortet for

Kan XP maskinerne pinge routeren når internetforbindelsen er røget? En
mulighed kunne være at DHCP renew fejler. Prøv eventuelt at konfigurere
maskinerne med statiske IP adresser.

--
Jesper Lund

Fra : kjeld09

Dato : 01-11-08 13:18

On 1 Nov., 16:17, "martin bjerre" <martin.bjerre-
> [...]
> routeren, og selv om jeg frakobler alle maskiner, på nær en, er problemet

Hej Martin

Det er meget vigtigt at du kontrolere om all maskiner har NETMASKE der
ser sådan ud. 255.255.255.0 såkaldt klase C netværk.
Det kunne tænkes at når der er brugt WAN (Wide area netværk) at der
kan være en der ser sådan ud 255.255.0.0 klase B netværk.
Netmasken er en del netkort opsætningen og selv on den er sat DHCP.

m v h
Kjeld

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:03

martin bjerre wrote:

> På jobbet har vi et lille netværk med 4 computere der alle har WAN adgang
> gennem en router leveret af TDC (der står intet navn eller nummer på den).

Er du sikker på at der er tale om en router?

Kunne det tænkes at der kun er tale om et modem?

Jesper Poulsen