Forbinde to computere
Fra : Carsten Nielsen

Dato : 27-10-08 22:17

Hej..

Jeg har købt ny pc og vil gerne have flyttet mine filer fra den gamle
over på den nye. Jeg har købt et såkaldt crossoverkabel og forbundet
de to maskiner, men hvad gør jeg så nu??

Jeg er efterhånden ved at være ret træt af projektet, efter at have
rodet med netværk og delinger og hist op og kom herned i to timer. Har
som sagt brugt to timer på at rode i indstillinger og kigge i Windows
hjælpefiler, men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke!! Hvad
skal man gøre - og jeg er ret grøn ud i det her..!

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 22:31

Carsten Nielsen (slet VWT41) wrote:
> [...]

Du skal osse ha' dem sat op til at snakke sammen. Prøv at læse her:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Mvh Ebbe

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-11-08 18:15

Ebbe (7000):

<snip>

> Du skal osse ha' dem sat op til at snakke sammen. Prøv at læse
> her: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Nu har jeg aldrig haft brug for det, men man ved jo ikke. Virker det
kun med IPX/SPX?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:09

Axel Hammerschmidt wrote:

> Nu har jeg aldrig haft brug for det, men man ved jo ikke. Virker det
> kun med IPX/SPX?

Ja, det virker kun med IPX/SPX når det er det man sætter op iflg. den
guide. Skal man have noget lign. kræver det at man sætter TCP/IP op til
at sidde på samme subnet (dvs. bag en router eller uden DHCP).

Jesper Poulsen

Fra : Towli

Dato : 27-10-08 22:35

på Pc1 - Vælg "kør" i startmenu'en og skriv "cmd".
I det vindue /den dos-box der så kommer frem skriver du "ipconfig".
Ip adressen som der kommer frem her, kan du f.eks. skrive i en explorer ovre
på Pc2 - der hvor du normalt ville skrive f.eks. ww.dr.dk (sådan her
:\\192.168.100.2) .
Så burde du få adgang til de resourcer du har delt på Pc1 (højreklik på
drevet og vælg deling og sikkerhed for at dele det) - Det kræver naturligvis
at de begge er på samme subnet.
Hvis det ikke virker skriv igen..

/T

Fra : Towli

Dato : 27-10-08 22:41

Det slår mig åsse at du sandsnyligvis ikke har en ip-adresse hvis du kører
x-et kabel mellem 2 maskiner (og ikke selv har indtastet en). -Ebbe's
fremgangsmåde er nok bedre i så fald...

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 27-10-08 23:03

Hej igen..

Af ren og skær arrigskab, glemte jeg at skrive at begge maskine
kører Vista home premium..!!

Det link som Ebbe har smidt gælder vist kun XP...

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 27-10-08 23:31

On 27 Oct 2008 21:16:32 GMT, Carsten Nielsen <carsten77@VWT41mail.dk>
(slet VWT41) wrote:
>Jeg har købt ny pc og vil gerne have flyttet mine filer fra den gamle
>over på den nye. Jeg har købt et såkaldt crossoverkabel og forbundet
>de to maskiner, men hvad gør jeg så nu??

Du bruger det program, som hører til kablet.
Det hedder typisk sådan noget som USBlink eller PClink.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:10

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Du bruger det program, som hører til kablet.
> Det hedder typisk sådan noget som USBlink eller PClink.

Til et krydset kabel???

Jesper Poulsen

Fra : Brian Kals

Dato : 27-10-08 23:42

"Carsten Nielsen (slet VWT41)" <carsten77@VWT41mail.dk> skrev i en
meddelelse news:12251426050.745820129087395@dtext.news.tele.dk...
> Hej..
>
> Jeg har købt ny pc og vil gerne have flyttet mine filer fra den gamle
> over på den nye. Jeg har købt et såkaldt crossoverkabel og forbundet
> de to maskiner, men hvad gør jeg så nu??

Sætter den gamle HD over i den nye og flytter filerne over.
Nemmere kan det vel ikke gøres?

Er i gang med netop det

Mvh
Brian.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 27-10-08 23:57

Hej..
Der var ingen software med til kablet..
Og den gamle maskine er stationær, den nye bærbar, så tricket
med harddiskene duer heller ikke...

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : jos

Dato : 28-10-08 10:38

Carsten Nielsen wrote:
> Hej..
> Der var ingen software med til kablet..
det er der aldrig til et crossoverkabel. Iøvrigt heller ikke til et
almindeligt ligeudkabel!!
- dumt forslag!

> Og den gamle maskine er stationær, den nye bærbar, så tricket
> med harddiskene duer heller ikke...

det kræver at begge pcer er sat op med faste forskellige ipadresser på samme
subnet, hvilket kræver lidt viden.
Hvis din gamle PC var forbundet til internet, og din internettilslutning har
flere porte (typisk 3 eller 4) kan du formodentligt bare forbinde begge
maskiner til hver sin port med et almindeligt ligeudkabel.
ellers grib fat i nærmeste teenager

finn

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 28-10-08 13:06

On Tue, 28 Oct 2008 10:38:11 +0100, "jos" <jos@her.dk> wrote:
>det er der aldrig til et crossoverkabel. Iøvrigt heller ikke til et
>almindeligt ligeudkabel!!
> - dumt forslag!
Nej, ikke hvis der var ment et USB crossoverkabel.
Hvis nu spørgeren havde udtrykt sig på ordentlig Dansk og skrevet
'krydset netkabel' så var han ikke blevet misforstået.

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 28-10-08 22:17

>Nej, ikke hvis der var ment et USB crossoverkabel.
>Hvis nu spørgeren havde udtrykt sig på ordentlig Dansk og
skrevet
>'krydset netkabel' så var han ikke blevet misforstået.

For det første skrev jeg at jeg er ret grøn ud i det her, så du
må da virkelig meget undskylde at jeg ikke har sat mig ind i
diverse tekniske termer indenfor kabler, men det har i hvert
fald ikke noget med usb at gøre, for der sidder almindelige
netværksstik i begge ender..
(Jeg går her ud fra at ordet netværksstik kan godkendes, så du
ikke kløjs i aftenkaffen pga. mig..??!!!)

Det er meget muligt at det på dansk hedder et krydset netkabel,
men når jeg går ind i en computerbutik og beder om et kabel til
at forbinde to computere med, og ekspedienten omtaler det som et
crossoverkabel, og når der står det samme på emballagen, ja så
går jeg altså ud fra at det er den rette benævnelse, men igen,
undskyld.

Hvis du så kunne komme med noget konstruktivt, i stedet for dit
negative, bedrevidende ævl, så var der i mine øjne en idé med
at du svarer på mit indlæg...!

Fortsat go´ dag.

Og tak til jer andre for jeres forslag. Problemet er løst...

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-08 07:15

Carsten Nielsen wrote:

Klip.....

> [...]

Jeg tror osse bare EHN forsøger at gøre sig morsom på din bekostning. Et
krydset USB-kabel er der vist ikke nogle her der har set, det ville være
yderst usundt at sætte mellem to computere

Mvh Ebbe

Fra : O. Skjold

Dato : 29-10-08 07:56

Ebbe (7000) skrev i

<klip>

> Jeg tror osse bare EHN forsøger at gøre sig morsom på din
> bekostning.

Hej Ebbe. Respekt for, at du gyder lidt olie på.

For mig at se forsøger EHN nu ikke at være morsom. Det er derimod
arrogance og tilmed noget værre sludder han kommer med.

Men godt at spørgeren har fået det til at virke, håber han også
en anden gang vil bruge gruppen her.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 29-10-08 20:49

On Wed, 29 Oct 2008 07:15:09 +0100, "Ebbe \(7000\)"
<es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote:
>Jeg tror osse bare EHN forsøger at gøre sig morsom på din bekostning. Et
>krydset USB-kabel er der vist ikke nogle her der har set, det ville være
>yderst usundt at sætte mellem to computere
Det bliver jeg nødt til at kommentere.

Et USB kabel til at forbinde to PC'er er en praktisk og almindelig
tingest som masser af firmaer leverer. Til overførsel af filer er det
langt lettere at installere og bruge end en TCP/IP forbindelse med
Ethernet kabel. Det kaldes USB link cable eller USB crossover cable.
Se her hvordan det ser ud http://www.linkusb.com/

Mit svar til Carsten Nielsen var alvorligt ment, men uheldigvis
misforstod jeg, hvad det var for en type kabel han talte om.
Derfor blev jeg provokeret af at jeg blev beskyldt for at komme med et
'dumt forslag'. Jeg beklager i den forbindelse at have brugt udtrykket
'ordentlig Dansk', det var ikke ment fornærmende.
Jeg vil have lov til at sige, at udtrykket 'crossoverkabel' hverken er
Dansk eller Engelsk. På Engelsk hedder det 'crossover cable' og på
Dansk 'krydset kabel'.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-08 07:34

Erik Helmer Nielsen wrote:
> [...]

Ikke desto mindre findes der ikke et usb-kabel der er krydset, de er "lige
igennem". I modsætning til et krydset netkabel, hvor man netop krydser nogle
af ledningerne.

Mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:14

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Et USB kabel til at forbinde to PC'er er en praktisk og almindelig
> tingest som masser af firmaer leverer. Til overførsel af filer er det

Det er nu en ret uddød tingest som computerforretninger ikke langer over
disken.

> Ethernet kabel. Det kaldes USB link cable eller USB crossover cable.

Hvor læser du USB andre steder end i dine egne indlæg?

Jesper Poulsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 03-11-08 17:04

On Mon, 03 Nov 2008 12:13:33 +0100, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Det er nu en ret uddød tingest som computerforretninger ikke langer over
>disken.
Du kan besøge Computercity, varenr. 39933

Nej, men jeg skrev også udtrykkelig:
"uheldigvis misforstod jeg, hvad det var for en type kabel..."

Skal vi så ikke slutte denne diskussion, som næppe kan interessere ret
mange.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 19:23

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Du kan besøge Computercity, varenr. 39933

Computercity?

Er det ikke den der popsmarte forretning uden seriøs faglig baggrund?

Jesper Poulsen

Fra : Christen Fihl

Dato : 01-11-08 22:21

Jeg har selv flere gange med success benyttet PCmover fra laplink
Denne flytter programmer, opsætning, andre filer etc over på ny frisk
maskine.

http://www.completeware.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=46

Hvis de ikke kan snakke samme over netværk, da kan man alternativt
benytte ekstern harddisk, brænde CD/DVD, memory stick,...

Christen