VPN eller ej
Fra : Hans Peter Østergaar~

Dato : 27-10-08 16:56

Hej gruppe

Jeg ansvaret for en W 2003 server. Serveren anvendes dels til mails og
dels til data.

På grund af et specielt opsæt omkring e-mail anvendes adgang via
fjernskrivebordet til at læse mails i Outlook 2003 på serveren.

Nu vil jeg gerne at nogle brugere får adgang til serveren via en
VPN-linie, enten via mobildata eller deres private netværk. Formålet
er at sikre at firmaet altid kun har 1 version af dataene på
server/klient.

Fordelen ved VPN:
Arbejder lokalt - gemmer centralt.
Arbejdsrutine ens på arbejde og hjemmefra.
Lokalt installerede programmer og printere er ens.

Ulempe ved VPN:
Hvis VPN-forbindelse går ned mister man forbindelse til serveren og
det er nødvendigt at gemme dokumentet lokalt. Brugeren er dog ikke i
tvivl om at forbindelse er gået ned.

Spørgsmål:
1. Vores EDB-leverandør siger det ikke kan lade sig gøre at anvende
fjernskrivebord og VPN samtidig - er det korrekt?

2. EDB-leverandøren siger lav sikkerhed ved VPN - jeg siger det værste
vrøvl jeg har hørt - hvem har ret?

3. Kan nogen komme med en god grund og en anden måde at gemme data
på?

mvh
Hans Peter

Fra : jos

Dato : 27-10-08 19:13

Hans Peter Østergaard Mikkelsen (slet OX52P) wrote:
> [...]
>
> På grund af et specielt opsæt omkring e-mail anvendes adgang via
> fjernskrivebordet til at læse mails i Outlook 2003 på serveren.
udmærket
> [...]
> VPN-linie, enten via mobildata eller deres private netværk. Formålet
> er at sikre at firmaet altid kun har 1 version af dataene på
også fint
Der er almindelig uenighed om det i dette tilfælde er nødvendigt med VPN af
sikkerhedsmæssige årsager. Jeg har aldrig set eller hørt om hack via RPC,
som i sig selv er krypteret -selvfølgeligt under anvendelse af ordentligt
passwd.
Har selv anendt RTP uden VPN i 6 år på adskillige konti,

> Fordelen ved VPN:
> Arbejder lokalt - gemmer centralt.
> Arbejdsrutine ens på arbejde og hjemmefra.
> Lokalt installerede programmer og printere er ens.
enig
> Ulempe ved VPN:
> Hvis VPN-forbindelse går ned mister man forbindelse til serveren og
> det er nødvendigt at gemme dokumentet lokalt. Brugeren er dog ikke i
> tvivl om at forbindelse er gået ned.
Hvis du arbejder på den centrale server og forbindelsen ryger, har du jo
ikke noget at gemme lokalt
Vær opmærksom på at vi indtil nu har talt fjernskrivebord=terminalopkobling.
sagen er markant anderledes hvis vi taler"netværksopkobling" hvor dine
applikationer ligger lokalt og data centralt - så er VPN et must!

> Spørgsmål:
> 1. Vores EDB-leverandør siger det ikke kan lade sig gøre at anvende
> fjernskrivebord og VPN samtidig - er det korrekt?
umiddelbart vrøvl, - men igen kan ting udtrykkes/forstås forskelligt

> 2. EDB-leverandøren siger lav sikkerhed ved VPN - jeg siger det værste
> vrøvl jeg har hørt - hvem har ret?
Det har du!
> 3. Kan nogen komme med en god grund og en anden måde at gemme data
> på?
Der er mange metoder, afhængig af sin situation.
Kan du klare dig med terminalopkobling, så gå efter det - simpelt og sikkert
- ikke mindst hvis du yderligere kan sikre punkt-punktforbindelse i dine
firewalls.

finn

Fra : N_B_DK

Dato : 28-10-08 08:18

<hpmikkel@OX52Ppost10.tele.dk> wrote in message

> Spørgsmål:
> 1. Vores EDB-leverandør siger det ikke kan lade sig gøre at anvende
> fjernskrivebord og VPN samtidig - er det korrekt?

Skift leverandør!

> 2. EDB-leverandøren siger lav sikkerhed ved VPN - jeg siger det værste
> vrøvl jeg har hørt - hvem har ret?

SKIFT leverandør!!

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Thø

Dato : 28-10-08 19:58

Hans Peter Østergaard Mikkelsen (slet OX52P) wrote:

> Spørgsmål:
> 1. Vores EDB-leverandør siger det ikke kan lade sig gøre at anvende
> fjernskrivebord og VPN samtidig - er det korrekt?

Helt forkert - VPN er blot en krypteret forbindelse der snyder PC'en til
at tro at den er på LAN... Og fjernskrivebord virker fint på LAN...

> 2. EDB-leverandøren siger lav sikkerhed ved VPN - jeg siger det værste
> vrøvl jeg har hørt - hvem har ret?

Der har været eksempler på VPN-løsninger med dårlig sikkerhed... Men
generelt har moderne VPN-løsninger en meget god sikkerhed - I hvert fald
bedre end RDP/fjernskrivebord...

--
Thø