Netværk i stikkontakten
Fra : Snedker

Dato : 24-10-08 09:04

Jeg så Lidl havde noget Targa-sæt-netværk-i-stikkontakten (husets el-
installation) til salg. Nogen der ved, om det er noget, der du'r til
noget?

Jeg tænker her dels på teknologien generelt, men også det specifikke
Targa-produkt? Og om der måske var nogle andre tilsvarende produkter,
som fungerer godt/bedre?

Mvh
Morten Snedker

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-10-08 16:38

"Snedker" <Morten.Snedker@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Jeg så Lidl havde noget Targa-sæt-netværk-i-stikkontakten (husets el-
>installation) til salg. Nogen der ved, om det er noget, der du'r til
>noget?

Det er efter min mening et undervurderet kapitel i netværk på svært
tilgængelige steder, og hvor trådløst er en dårlig løsning.

>Jeg tænker her dels på teknologien generelt, men også det specifikke
>Targa-produkt? Og om der måske var nogle andre tilsvarende produkter,
>som fungerer godt/bedre?

Har gode erfaringer med zyxels pla400 & pla401, nem installation, 200mbit
(selvom de færreste får glæde af det), har ikke oplevet ustabilitet, nedsat
hastighed eller andet bøvl.

I starten da de produkter kom frem, blev det betragtet som haraldnyborg
teknologi, og der var da også en del produkter der ikke virkede helt
optimalt, men produkterne er modnet.

Kender dog intet til targa's produkter i den sammenhæng.

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 24-10-08 19:49

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i meddelelsen
> [...]
> optimalt, men produkterne er modnet.
>
> Kender dog intet til targa's produkter i den sammenhæng.

Ja og det giver støj

Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-10-08 10:11

Kim Schmidt Wind wrote:

> Ja og det giver støj

Hvor er du henne?

Hvis du klippede alt det væk der er irrelevant for de 5 ord, så var det
lettere at finde mening med dem.

Jesper Poulsen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 25-10-08 21:14

"Kim Schmidt Wind" <oz1juxXXX@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Ja og det giver støj
>
> Kim

Nemlig...

PLC er fandens gave til verden. Støjer som en i helvede og burde forbydes
ved lov

/Finn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-10-08 12:24

On Fri, 24 Oct 2008 17:38:12 +0200, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> Det er efter min mening et undervurderet kapitel i netværk på svært
> tilgængelige steder, og hvor trådløst er en dårlig løsning.

Det er efter min mening og erfaring en overvurderet løsning uden for
laboratoriet og ude i virkelighedens verden. Det lyder nemt og godt,
men der er masser af situationer, hvor det ikke er det i praksis.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Sune Storgaard

Dato : 26-10-08 14:28

> Det er efter min mening og erfaring en overvurderet løsning uden for
> laboratoriet og ude i virkelighedens verden. Det lyder nemt og godt,
> men der er masser af situationer, hvor det ikke er det i praksis.

Sådan er det også med kablet og trådløst, så er tricket jo lige det med at
vælge den rigtige løsning i til et specifikt prolem :)

Jeg vil da til enhver tid foretrække traditionelt kablet netværk, men i
praksis er der bare situationer hvor det kan være en fornuftig løsning.

Skal man betale en entreprenør til at grave noget ned i jorden, eller hyre
en elektriker til a trække nye kabler rundt i et hus, så ved du det
lynhurtigt dræbe et husholdsnings budget, bare for at sønnike kan spille
counterstrike . .

Nu kender jeg ikke de nærmere omstændigheder omkrings OP's situation, så
svært at vurdere om det er den ideelle løsning.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-10-08 22:26

On 2008-10-24 17:38:12 +0200, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> said:

> Det er efter min mening et undervurderet kapitel i netværk på svært
> tilgængelige steder, og hvor trådløst er en dårlig løsning.

Det netværkstrafik som du sender ud i el-nettet er næppe krypteret, så
det vil formentlig kunne opsnappes af dine naboer...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Rander

Dato : 25-10-08 23:31

Niels Riis Ebbesen skrev noget i denne stil, den 25-10-2008 23:26:
> Det netværkstrafik som du sender ud i el-nettet er næppe krypteret, så
> det vil formentlig kunne opsnappes af dine naboer...

Den gang at teknikken kom frem var der da også noget med at begge
"ender" skulle sidde på samme sikringsgruppe for at det fungerede - men
det er man måske kommet ud over?

http://bamsepetting.dk

Læg din hånd på en varm kogeplade i et minut, og det vil føles som en time.
Sid med en flot pige i en time, og det vil føles som et minut. Det er
relativitet. (Albert Einstein)

Fra : Jens G

Dato : 26-10-08 08:01

On Sun, 26 Oct 2008 00:30:30 +0200, Rander <ldNOSPAM@rander.dk> wrote:

>Den gang at teknikken kom frem var der da også noget med at begge
>"ender" skulle sidde på samme sikringsgruppe for at det fungerede - men
>det er man måske kommet ud over?

De skal jo ihvertfald nok sidde på samme fase, og dermed vil de også
være på samme sikringsgruppe.

Og til NRE: Der kan krypteres:
http://www.pcworld.dk/art/3941?page=1

"Datatransmissionen er nemlig beskyttet mod nysgerrige øjne med 56-bit
DES-kryptering i hardware, og selv om det absolut ikke er en høj
krypteringsgrad, er det nok til at holde størstedelen af eventuelle
hackere i skak. Under alle omstændigheder er det bedre end trådløst
netværk med en standard WEP-opsætning."

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 26-10-08 14:20

> Det netværkstrafik som du sender ud i el-nettet er næppe krypteret, så det
> vil formentlig kunne opsnappes af dine naboer...

Det produkt jeg foreslog benytter 128bit aes kryptering, så nej, selvom
trafikken kom ud på det offentlige el net.

Fra : Snedker

Dato : 25-10-08 04:55

On 24 Okt., 17:38, "Sune Storgaard" <nos...@strueradsl.invaliDK>
wrote:
> "Snedker" <Morten.Sned...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:71841982-7e9b-4ea2-9950-5fb012f54e56@p59g2000hsd.googlegroups.com...

> Har gode erfaringer med zyxels pla400 & pla401, nem installation, 200mbit

Hej Sune,

Tak for dit input. Kan du hjælpe med at kaste lidt lys over forskelle
på 400 og 401 - er det blot et spørgsmål om en en version, der er
nyere end den anden, eller ligger der andet i det?

Mvh
Morten Snedker

Fra : Sune Storgaard

Dato : 26-10-08 14:33

>Tak for dit input. Kan du hjælpe med at kaste lidt lys over forskelle
>på 400 og 401 - er det blot et spørgsmål om en en version, der er
>nyere end den anden, eller ligger der andet i det?

401 er nyere, men kan ikke lige umiddelbart se nogen revolutionerende
forskel på de 2.
http://zyxel.dk/web/product_category.php?PC1indexflag=20050804090200

Begge fåes i sådan nogle "kits" med 2 stk .