billede fade effekt onmouseover
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 24-10-08 10:54

Hej

Jeg leder efter en løsning til at lave en fade effekt på nogle billeder.

Dvs. at billederne vises som værende halvgennemsigtige og når man
flytter musen hen over billedet skal det vises som originalt, via en
animation.

Nogen der har en god løsning som virker i alle browsere?

/Brian

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-10-08 15:40

Brian Bendtsen skrev:
> [...]
> animation.
>
> Nogen der har en god løsning som virker i alle browsere?

Du skal ændre på værdien af opacity-egenskaben.
Det kan du læse om her:
http://webdesign101.dk/showcase/opacity/index.php

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-10-08 17:17

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Du skal ændre på værdien af opacity-egenskaben.
> Det kan du læse om her:
> http://webdesign101.dk/showcase/opacity/index.php

Jeg har nu lavet en lille demo:
http://webdesign101.dk/x/opacity.html

OBS at der er endnu en opacity-egenskab,
khtml-opacity, men jeg husker ikke lige
syntaksen.

Og husker jeg ret kan Opera ikke tolke
noget af disse egenskabe.

Vil du have en skudsikker løsning laver
du to udgaver af grafikken, se for eksempel:

http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figur2225.html
eller
http://webdesign101.dk/rollover/lbr06.php

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-10-08 18:08

Jørgen Farum Jensen forklarede den 24-10-2008:

> Du skal ændre på værdien af opacity-egenskaben.
> Det kan du læse om her:
> http://webdesign101.dk/showcase/opacity/index.php

Opacity betyder faktisk _u_igennemsigtighed.
Derfor 1 = helt uigennemsigtig = ikke gennemsigtig
0 = slet ikke uigennemsigtig = helt gennemsigtig

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-10-08 19:12

Birger Sørensen skrev:

> Opacity betyder faktisk _u_igennemsigtighed.
> Derfor 1 = helt uigennemsigtig = ikke gennemsigtig
> 0 = slet ikke uigennemsigtig = helt gennemsigtig

Ja, og det er faktisk osse det jeg skriver
i artiklen, jeg benytter bare det komplementære
ord gennemskinnelighed...

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-10-08 23:28

Jørgen Farum Jensen:

> Ja, og det er faktisk osse det jeg skriver
> i artiklen, jeg benytter bare det komplementære
> ord gennemskinnelighed...

"Ordet betyder gennemskinnelighed" står der.
Opacity betyder så med dit komplimentære ordvalg, "ikke
gennemskinnelighed" - altså det diametralt modsatte.

Det er ikke for at være krakilsk

Den rigtige forståelse af ordet og begrebet, giver også en idé om,
hvorfor værdien der skal tildeles opacity, er modsat af hvad man
egentlig forventer.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-10-08 10:29

Birger Sørensen skrev:
> [...]
>
> Den rigtige forståelse af ordet og begrebet, giver også en idé om,
> hvorfor værdien der skal tildeles opacity, er modsat af hvad man

Du må gerne være krakilsk. Vi har her
endnu et eksempel på, at når man (det
vil sige mig) først har har besluttet
sig for at "sådan hedder den ting", tænker
man (jeg) ikke videre over det, før man
støder ind i en krakiler eller anden form
for kværulant der får én (mig) til
at gennemtænke sagen igen.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 31-10-08 14:55

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> sig for at "sådan hedder den ting", tænker
> man (jeg) ikke videre over det, før man
> støder ind i en krakiler eller anden form

Hej alle

Undskyld jeg vender tilbage så sent, men har haft en del andre projekter
at se til.

Det jeg skal lave er en serie af knapper hvor der fades fra fx. 0.5 til
1.0 ved mouseover i en glidende animation og omvendt ved mouseout

/Brian

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 31-10-08 17:28

Brian Bendtsen skrev:

> [...]
>
> Det jeg skal lave er en serie af knapper hvor der fades fra fx. 0.5 til
> 1.0 ved mouseover i en glidende animation og omvendt ved mouseout

Hej igen

Jeg var heldig ved en googling af finde følgende som løste mit problem:

http://www.frontendweb.com.au/Javascript.php

/Brian

Fra : Jesper Kristensen

Dato : 05-11-08 20:12

> Opacity betyder faktisk _u_igennemsigtighed.
> Derfor 1 = helt uigennemsigtig = ikke gennemsigtig
> 0 = slet ikke uigennemsigtig = helt gennemsigtig
>
> Birger

Opacity kan i dette tilfælde nok bedst oversættes til 'dækkeevne' eller
'dækningsgrad'. 100% opacity dækker helt.

Jesper

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-11-08 23:19

Følgende er skrevet af Jesper Kristensen:

> Opacity kan i dette tilfælde nok bedst oversættes til 'dækkeevne' eller
> 'dækningsgrad'. 100% opacity dækker helt.
>
> Jesper

Rigtigt ^^
Rart når andre kan finde de ord man ikke selv kan 8-o

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-08 00:10

Birger Sørensen skrev:

> Rigtigt ^^
> Rart når andre kan finde de ord man ikke selv kan 8-o

Det er jo det disse grupper er til - vi skal også lære
noget af hinanden

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-10-08 16:22

On Fri, 24 Oct 2008 18:16:37 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> Jeg har nu lavet en lille demo:
> http://webdesign101.dk/x/opacity.html
>
> OBS at der er endnu en opacity-egenskab,
> khtml-opacity, men jeg husker ikke lige
> syntaksen.

khtml-opacity er efter sigende ikke tilgængelig mere. Det stoppede vidst
ved version 3.3 med en opdatering af kde. Så vidt jeg kan læse,
understøtter Konqueror fra v. 3.5.6 opacity, og den har været tilgængelig
siden 2007.

> Og husker jeg ret kan Opera ikke tolke
> noget af disse egenskabe.

Jo, Opera har været med på opacity fra version 9 (juni 2006).

--
Mvh.
Ryan Kristensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-10-08 23:30

Ryan Kristensen skrev:

> khtml-opacity er efter sigende ikke tilgængelig mere.
> Det stoppede vidst ved version 3.3

Der kommer da også en masse fejl på
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwebdesign101.dk%2Fshowcase%2Fopacity%2Findex.php

--