Hjælp til gaming-PC sammensætning
Fra : trespampost@gmail.co~

Dato : 01-11-08 08:42

Hej alle,

Jeg er ved at forsøge at hitte rede i PC-junglen, idet jeg går og
overvejer at købe ny computer - eller opgradere min antikke
nuværende.

Jeg er ikke totalt rookie på området, men interesserer mig ikke mere
for det, end at jeg kun sætter mig ind i alt, hvad der vedrører
requirements, kompatabilitet osv., når jeg faktisk har brug for det.
Da det er fire år siden, jeg købte min nuværende PC (som siden er
blevet opgraderet en del), er min viden således komplet forældet.

Jeg leder efter en sammensætning, der først og fremmest kan trække
grafik-tunge spil. Min nuværende (se specs nedenfor) kan faktisk køre
en del nyere spil (Fallout 3, Spore, Call of Duty 4 etc.), men den
kæmper for det, og den kan f.eks. ikke klare Mass Effect, Crysis og
Bionic Commando.

Jeg overvejer at nøjes med en opgradering af min nuværende, men
tvivler meget på, at det overhovedet er muligt ift. de standarder man
bruger. Men dér kommer jeg netop til kort, for jeg har ikke styr på,
hvad der er ukompatibelt - især hvad angår de fysiske egenskaber. Der
er jo ikke noget sjovt i at købe et Gforce 9800 gtx (som jeg har kig
på), hvis det ikke kan sidde i min maskine! Og det kan det vist
forresten ikke.

Nå, men jeg vil gerne høre folks tanker om, hvad man skal lægge vægt
på ved køb af en ny maskine. Den skal som sagt primært bruges til nye
spil, og jeg vil ikke bruge mere end omtrent 5-6k på den. Og meget
gerne mindre end det, da jeg egentlig gerne vil genbruge så meget som
muligt fra min nuværende maskine.

Anyone?

Mvh.
Tre

--------
[ Summary ]-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
Operating System Microsoft
Windows XP Professional
OS Service Pack Service Pack 3
DirectX 4.09.00.0904
(DirectX 9.0c)

Motherboard:
CPU Type AMD Athlon XP,
2083 MHz (12.5 x 167) 2800+
Motherboard Name Asus A7V600
(6 PCI, 1 AGP, 1 WiFi, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Motherboard Chipset VIA VT8377
Apollo KT600
System Memory 2560 MB (DDR
SDRAM)
BIOS Type Award Modular
(11/04/03)
Communication Port Communications
Port (COM1)
Communication Port Communications
Port (COM2)
Communication Port ECP Printer
Port (LPT1)

Display:
Video Adapter NVIDIA GeForce
7800 GS (256 MB)
Monitor Plug and Play
Monitor [NoDB] (L61020894144)

Multimedia:
Audio Adapter IC Ensemble
Delta-66

Storage:
IDE Controller VIA Bus Master
IDE Controller
SCSI/RAID Controller A46T727Q IDE
Controller
Floppy Drive Floppy disk
drive
Disk Drive Maxtor
6Y120P0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Disk Drive WDC
WD1600JB-00GVC0 (149 GB, IDE)
Optical Drive HL-DT-ST RW/
DVD GCC-4480B (DVD:16x, CD:48x/24x/48x DVD-ROM/CD-RW)
Optical Drive LITE-ON DVDRW
SOHW-1693S (DVD+R9:4x, DVD-R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-
ROM:16x, CD:48x/24x/48x

DVD+RW/DVD-RW)
Optical Drive VMNATY
741AZG5ER SCSI CdRom Device
SMART Hard Disks Status OK

Partitions:
C: (NTFS) 117232 MB
(20651 MB free)
D: (NTFS) 152625 MB
(25524 MB free)
Total Size 263.5 GB (45.1
GB free)

Input:
Keyboard HID Keyboard
Device
Keyboard Standard
101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Mouse HID-compliant
mouse
Mouse HID-compliant
mouse

Network:
Network Adapter 3Com Gigabit
LOM (3C940) (10.0.0.101)

Peripherals:
Printer HP Deskjet
F300 series
Printer Microsoft
Office Document Image Writer
Printer Microsoft XPS
Document Writer
USB1 Controller VIA VT83C572
PCI-USB Controller
USB1 Controller VIA VT83C572
PCI-USB Controller
USB1 Controller VIA VT83C572
PCI-USB Controller
USB1 Controller VIA VT83C572
PCI-USB Controller
USB2 Controller VIA USB 2.0
Enhanced Host Controller
USB Device USB Composite
Device
USB Device USB Human
Interface Device
USB Device USB Human
Interface Device
USB Device USB Human
Interface Device

Fra : trespampost@gmail.co~

Dato : 01-11-08 08:46

Forresten har jeg ledet efter tråde på dette emne og fundet en del,
men ikke liiiige det, jeg er ude efter...

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 01-11-08 15:58

Hvis du ellers kan genbruge resten af din hardware, ville jeg opgradere til
nyt på flg områder:

Strømforsyning
Bundkort
CPU
RAM
Grafikkort

Det kan du godt få en potent maskine ud af for under 6k. Hvis du skal have
tilsluttet mere end 2 IDE enheder, skal du lige være opmærksom på at et nyt
bundkort understøtter dette. Det mest almindelige er vist efterhånden at der
kun er understøttelse for 2 IDE enheder (1 IDE controller).

Fra : trespampost@gmail.co~

Dato : 01-11-08 10:58

Ups, så kom jeg allerede på prøve. IDE er betegnelsen for, er udtryk
for og er vigtigt at vide noget om på gund af...? Beklager min
uvidenhed.

Umiddelbart lyder det da som om, de opgraderinger, du anbefaler, er
særdeles overkommelige. Grafik og RAM kan jo sagtens skaffes til
2.000,- Hvad angår CPU, som vel må være bestemmende for bundkort og
strøm, så véd jeg ikke helt, hvad man kigger efter ift. spil. Så vidt
jeg har hørt, er det ikke vildt vigtigt (lige nu i hvert fald), at man
går efter quad-cores, idet spillene slet ikke udnytter det. Men det
kan selvfølgelig hurtigt ændre sig...

Men i det hele taget er jeg fuldkommen på bar bund, når det kommer til
CPU'er; jeg aner ikke, om det helst skal hedde Athlon, Celeron eller
Pentium, om det skal være Core 2, Xeon osv., om det skal være Socket
479 eller én af de andre, og endelig hvad clock-frekvensen i det hele
taget bør være - afhængig af om det er dual eller quad-core! Jeg er
totalt på bar bund...

Fra : Per R. Nielsen

Dato : 01-11-08 18:38

trespampost@gmail.com wrote:
> Ups, så kom jeg allerede på prøve. IDE er betegnelsen for, er udtryk
> for og er vigtigt at vide noget om på gund af...? Beklager min
> uvidenhed.

Det betyder bare de enheder som du har i din nuværende maskine som kører med
de ældre fladkabler:

http://en.wikipedia.org/wiki/AT_Attachment

Den nye standard er SATA:

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

> [...]
> 479 eller én af de andre, og endelig hvad clock-frekvensen i det hele
> taget bør være - afhængig af om det er dual eller quad-core! Jeg er

Morten har et ganske udmærket bud. Måske ville jeg spendere lidt mere på et
andet bundkort.Og så måske opgradere til et hurtigere grafikkort om et års
tid, så er det til at overkomme :)

Fra : Morten Stæhr

Dato : 01-11-08 18:17

<trespampost@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej alle,

Jeg er ved at forsøge at hitte rede i PC-junglen, idet jeg går og
overvejer at købe ny computer - eller opgradere min antikke
nuværende.

Her er et bud
Bundkort :
ASRock - P45XE, Intel P45
CPU: Intel - Core 2 Duo l E8400 (3.0GHz)...
Ram: Kingston - HyperX - 2x1024 MB DDR2
PSU(Strømforsyning): Northq NQ-4775-500BU 500 W
Grafik: AMD/ATI Radeon HD 4850, 512MB.

Kan vel findes samlet hos http:/www.edbpriser.dk
til et sted mellem 3600-3800 .kr
Det kan sagtens gøres billigere, men ovenstående
er et "imho" bud på en maskine, der vel kan følge med et par år

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-11-08 12:37

Morten Stæhr wrote:

> ASRock - P45XE, Intel P45

Det chipset er _dyrt_ i drift. Core 2 er ganske energy effidient i sig
selv, men det er chipsettet bestemt ikke. Der er en grund til de
voldsomme køleprofiler på et LGA-775 bundkort.

> Ram: Kingston - HyperX - 2x1024 MB DDR2

Her kan spares mange gode kroner ved at vælge ValueRAM.

> PSU(Strømforsyning): Northq NQ-4775-500BU 500 W

Godt valg

> er et "imho" bud på en maskine, der vel kan følge med et par år

Nej. Tiden er allerede løbet fra chipsettet. De energislugende chipset
har været forældet i mange år, efterhånden.

Jesper Poulsen

Fra : trespampost@gmail.co~

Dato : 02-11-08 09:24

Tak for input begge to. Jeg vil summe over det, før jeg tager en
beslutning, men nu har jeg da nogle konkrete data at gå ud fra!

/Tre