Boksro og diæt
Fra : d

Dato : 24-07-01 22:09

Hvor meget græs spiser en hest om dagen normalt? Altså når den vandre rundt
på marken 24 timer i dognet.
Min araber hoppe (14 år) med 8½ uger føl ved siden af, skal have boks ro i
ca. 3 mdr. pga seneskade. Hun spiser som en "hest", non-stop, indtil intet
er tilbage, og ser sig altid om efter mere. Hun får ca. 3 FE kraftfoder om
dagen, halm og hø mere eller mindre efter ædelyst, og så et trillebør græs
fordelt på 3-4 fodringer i løbet af dagen. Men hun er evig sulten (keder
sig?). Dyrlægen har sagt at hun skal tabe sig - dette er svært med hendes
appetite. Er der nogen der kan hjælp med god råd? Skal hun have mere græs,
mindre hø, halm, eller hvad? Eller slet ingen græs?
For at tage hensyn til følet har vi sat kæde op i døråbning, således at
følet kan gå inde og ude som det passer ham, mens hans mor bliver tilbage i
stalden. Det virker fint bare hun kan se ham.

Med venlig hilsen
Liz

Fra : Anet

Dato : 24-07-01 22:54

Det er jo lidt svært at få en hest til at tabe sig når den ikke må få
motion. Det er fint at føllet kan bevæge sig og få udviklet sine muskler.
Det koster godt nok lidt mere at have en hest stående på spåner men så kan
du bedre kontrollere foderet så hun kun får det du mener hun skal have at
spise. Der skal jo også være foder til mælk til føllen. Hvis I kommer med
frisk græs til hende så ville jeg tage høen fra hende og gemme det til
vinter istedet for. Byg feder også meget i forhold til f.eks havren.

hilsen

Anet

Fra : Liz

Dato : 27-07-01 22:11

Hej Anet,

Tak for svaret, som den eneste på NG'en. Det er godt nok lidt dødt her i
sommervarmen.
Jeg har fundet ud af, at mere græs hun spiser jo mindre hø. Derfor
spørgsmålet om hvor meget græs en hest spiser om dagen. Det er svært at
bedømme, især når hun tilsyneladende er evig sulten. Det er trods alt lidt
nemmere med hø - det er vi ligesom vant til fra vinterfodring.
Hvis der er andre derude der kan hjælp, må i gerne gi' lyd fra jer.

Hilsen Liz

Anet <anet@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jkr0g$2ld9$1@news.cybercity.dk...