Kølervæske type?
Fra : Sten Bo

Dato : 22-10-08 08:18

http://www.ravenol.net/products?part=30

Er det her polypropylenglykol den miljøvenlige

eller den giftige etylenglykol ?

Hvad kan der menes med "nitritfrei" ?

Fra : Jakob M

Dato : 22-10-08 20:41

> http://www.ravenol.net/products?part=30
>
> Er det her polypropylenglykol den miljøvenlige

Næppe. Mener du propylenglykol i stedet for polypropylenglykol ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Polypropylene_glycol
http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol

> Hvad kan der menes med "nitritfrei" ?

Ingen nitrit.

Mvh
Jakob

Fra : Sten Bo

Dato : 23-10-08 08:37

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe. Mener du propylenglykol i stedet for polypropylenglykol ?
> [...]

Hej Jakob

Beklager, det gik lidt stærkt. Ja. Den giftige indeholder
Ethylenglykol

Og de relativt ugiftige, anvendelserne ..

propylenglykol

Gad vist hvor jeg har set det andet.

Og Nitrit Tak... Kan der være nitrit i kølervæsker? Jeg troede at
man mest konserverede/farvede spegepølser altså kød osv. med nitrit? Og så
har det her været debatteret og tjekket i forbindelse med et par akvarier
som et mellemprodukt på vej til nitrater efter fodring.

Det forbavser at det kan være noget at fremhæve, men nitrit er måske
tærende. Hvad ud over konserverende kan tænkes. Giftigheden fra kølervæsker
skyldes vel ikke nitrit ?

Spørgsmålet er opstået fordi det blev sagt at nævnte er den miljøvenlige
type.

Næppe kan vel ikke udelukke? Omvendt ville det vel fremgå? Kan du ikke vide.

Det anbefales (dyrt) af en underleverandør til et varmeanlæg hvor "sneglen"
der producere varmt brugsvand befinder sig i glykolblandingen i et
frostsikret varmeanlæg. Det kunne tænkes at man er bange for tæring og
læk, altså blanding. Producenten af anlægget siger bare glykol 40/60 eller
50/50 uden at angive mærke eller type.

Fra : Jakob M

Dato : 23-10-08 21:44

> [...]
>
> Det forbavser at det kan være noget at fremhæve, men nitrit er måske
> tærende. Hvad ud over konserverende kan tænkes. Giftigheden fra

Nitrit fungerer som korrosions inhibitor i lukkede kølersystemer (dvs uden
luftadgang) i jern eller stål. Giftigheden er lav i de mængder der bruges
for at passivere stål, så det må være et nej.
Nitrit hjælper ikke på aluminium, derfor kalder de det også en
Alu-Kuhlerfrostschutz .

> Spørgsmålet er opstået fordi det blev sagt at nævnte er den miljøvenlige
> type.

Det kommer så an på hvordan man definerer miljøvenlig ?.

> Næppe kan vel ikke udelukke? Omvendt ville det vel fremgå? Kan du ikke
> vide.

Hvis du vil være sikker er der nok ikke andet at gøre end at spørge
producenten.

> [...]
> og læk, altså blanding. Producenten af anlægget siger bare glykol 40/60
> eller 50/50 uden at angive mærke eller type.

Lyder som salgsgas. Ofte aner sælgere ikke en skid om det de sælger, men
finder selv på lidt for kreative anprisninger. Hvis formålet alene er at
frostsikre et anlæg et det bedøvende ligegyldigt om man tilsætter
ethylenglykol eller propylenglykol. Begge dele vil sænke frysepunktet
tilstrækkeligt ( under -30°C), og jeg tror ikke der nogen særlig forskel i
giftighed eller miljøvenlighed. Rent kemisk er der ikke stor forskel på de
2.

Prøv at høre sælgeren eller endnu bedre en tekniker præcis hvorfor de vil
have at du skal bruge deres produkt. Hvis ikke de har en fornuftig
forklaring er det bullshit.

Mvh
Jakob

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-10-08 08:02

> http://www.ravenol.net/products?part=30
>
> Er det her polypropylenglykol den miljøvenlige
> eller den giftige etylenglykol ?

Etylenglykol er ikke giftigt, man anvender det undertiden i
likører - og i vin. Det er sødt og gør drikken mere fykdig.

Miljøvenligheden er ret ligegyldig i denne sammenhæng -
stofferne forbliver i kølevandet. I naturen vil de nedbrydes til
CO2 og vand.

Per A. Hansen

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-10-08 10:40

"Per A. Hansen" <xperhansen@energimail.dk> skrev i meddelelsen

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Etylenglykol er ikke giftigt, man anvender det undertiden i
> likører - og i vin. Det er sødt og gør drikken mere fykdig.

Emnet har vi haft før.

Jo, det er faktisk giftigt. Behandlingskrævende mængde er 0.1 ml/kg
(kropsvægt). Eksempel på død efter indtagelse af 30 ml kendes.
Det er metabolitterne der er farlige.

Propylenglykol anses for mindre giftig og anses for sikker som
fødevareadditiv.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 24-10-08 02:12

> [...]
> Det er metabolitterne der er farlige.
>
> Propylenglykol anses for mindre giftig og anses for sikker som

Ca 1979 var der skandale med sød øsrigsk hvidvin tilsat glycol men ingen
døde af oxalsyren (COOH)2>

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-10-08 21:24

> [...]
>
> Jo, det er faktisk giftigt. Behandlingskrævende mængde er 0.1 ml/kg
> (kropsvægt). Eksempel på død efter indtagelse af 30 ml kendes.

Tak for oplysningen - indenfor plantreavlen regnes pesticider for ugiftige
når LD-50 værdien er mindre end 2800 mg/kg legemsvægt. Her ville de få
betegnelsen "giftig" eller "lokalirriterende" - jeg kan nu huske eksemplet
som Herluf nævner.

> Propylenglykol anses for mindre giftig og anses for sikker som
> fødevareadditiv.

Men det dur ikke som "forbedrer" af smagen i vin og likør.
Men så kan man bruge glycerol - det er mere sikkert.

Per A. Hansen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-10-08 11:13

Per A. Hansen skrev:

> Etylenglykol er ikke giftigt, man anvender det undertiden
> i likører - og i vin. Det er sødt og gør drikken mere fyldig.

I 1985 forsøgte nogle østrigske vinproducenter at
"forbedre" nogle vine med kølervæske. Ifølge min
kronologi var det dog ikke ethylenglycol, men
diethylenglycol. Mig bekendt var der ingen der døde
af det.

Året efter døde 23 italienere efter at have drukket
italiensk vin, som var "forbedret" med methanol
(træsprit).

--
Herluf ·