Fokuslys
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-08 16:59

Jeg har undret mig lidt over det her "fokus lys" der er på de fleste nyere
mobiltelefoner. Virker det overhovedet til noget eller er det i
virkeligheden bare for at gøre motivet opmærksom på at der bliver taget et
billede?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-08 18:10

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> mobiltelefoner. Virker det overhovedet til noget eller er det i
> virkeligheden bare for at gøre motivet opmærksom på at der bliver taget et

Det lyder som de glimt der skal sørge for at folk ikke får røde
øjne?

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-10-08 23:48

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Det lyder som de glimt der skal sørge for at folk ikke får røde
> øjne?

Det tror jeg ik den er - har en Nokia N81 og det blink den giver ikke
engang minder om en blitz i styrke og rækker ik ret langt. Rødøje tingen er
ligeså kraftig som blitzen og der er 2 blink.

Fra : Anja Dreyer

Dato : 22-10-08 08:23

> [...]
> mobiltelefoner. Virker det overhovedet til noget eller er det i
> virkeligheden bare for at gøre motivet opmærksom på at der bliver taget et

Jamen det virka da!
Hvis det er for mørkt kan kameraet jo ikke se motivet og derfor ikke stille
skarpt. Derfor forsøger det at oplyse motivet (ved godt at lampen ikke er
særlig stærk på en mobil, og derfor ikke rækker særlig langt), så det bedre
kan se konturerne.
Mit spejlreflekskamera har en dedikeret fokuslampe, men andre kameraer
bruger deres indbyggede blitz, og så virker det som samme effekt som
rød-øje-reduktionen, fordi blitzen blinker meget hurtigt - den kan jo ikke
lyse konstant som en fokuslampe kan.

--
Hilsen Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-10-08 17:40

"Anja Dreyer" <nejnej@nixenbixen.dk> wrote in

> Jamen det virka da!

Ik på min mobil ... derfor jeg undrede mig.

> [...]
> stille skarpt. Derfor forsøger det at oplyse motivet (ved godt at
> lampen ikke er særlig stærk på en mobil, og derfor ikke rækker særlig

Men den fyrer lyset af selv i høj solskin - kan selvfølgelig bare være
mangel på sensorautomatik, men det er da mærkeligt...

Fra : Jakob Griffel

Dato : 23-10-08 09:06

> Men den fyrer lyset af selv i høj solskin - kan selvfølgelig bare være
> mangel på sensorautomatik, men det er da mærkeligt...

Indrømmet, det lyder mærkeligt... Sikker på du ikke har aktiveret
red-eye-reduction et sted?

--
Hilsen Jakob

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-08 17:46

"Jakob Griffel" <NOPEgriffel@NOPENOPEprivat.dk> wrote in

> Indrømmet, det lyder mærkeligt... Sikker på du ikke har aktiveret
> red-eye-reduction et sted?

Helt sikker - den har følgende indstillinger for blitz: automatick, til,
rødøje, fra.

Selv når jeg vælger "fra" kommer der et blink fra lampen.

Jeg hælder mest til at det faktisk er for at gøre opmærksom på at der tages
et billede...

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-10-08 11:58

Henrik Stidsen skrev:
> "Anja Dreyer" <nejnej@nixenbixen.dk> wrote in

> Ik på min mobil ... derfor jeg undrede mig.
På 6220C bruger den kun den røde lampe når der er for mørkt, og netop
til at fokusere.
Hvis man holder knappen halvt nede melder den også om fokus lykkes eller
ej inden man tager billedet (evt. med den rigtige blitz).
Hvis den ikke mener den kan fokusere bliver billedet væsenligt mere sløret.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-10-08 17:45

Jan Nielsen <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote in

> På 6220C bruger den kun den røde lampe når der er for mørkt, og netop
> til at fokusere.

N81 har kun en hvid lampe - det er den der også bruges som blitz men når
der tages billede uden blitz er lysstyrken væsentligt reduceret.