Hovedsikringen brænder af igen, igen ??
Fra : Tor Valen

Dato : 22-10-08 13:44

Hej
Jeg har før spurgt herinde om det her problem, men jeg har ikke løst det
endnu.
Jeg har en gammel Honda FT 500, der indtil for kort tid siden har fungeret
upåklageligt. Så begyndte den at brænde hoveedsikringen af.
Jeg kan starte maskinen og køre et kort stykke tid, men så vil den pludselig
ikke mere, og det er grundet at hovedsikringen er brændt af.
Nogle gange er
Jeg har prøvet at fremprovokere en afbrænding ved at tænde og slukke de
enkelte elektridske dele, men det har ikke hjulpet mig. Alt virker efter
hensigten. Jeg tror det er i forbindelse med start, men jeg er ikke helt
sikker.

Jeg har testet laderelæet, og jeg har sågar skiftet det ud. Jeg har monteret
et helt nyt kabeltræ.
Jeg har ledt forgæves efter en kortslutning.
Jeg er ved at gå kold.

Kan der være starterrelæet der er gået i stykker?
NU VIL JEG BARE FINDE FEJLEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alle forslag er meget velkomne.

Mvh. Tor Valen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-10-08 15:51

Tor Valen skrev den 22 okt 2008 i

> [...]
> Jeg har en gammel Honda FT 500, der indtil for kort tid siden har
> fungeret upåklageligt. Så begyndte den at brænde hoveedsikringen

klip

Ik´at jeg har forstand på strøm overhovedet, men jeg kommer til at
tænke på hr. Hillerups Hawk, der havde en eftermonteret
støttebenskontakt - og vi brugte flere dage på tur i Harzen før vi med
mekkers hjælp fandt ud af at det var den der knaldede sikringen. Der
røg en hel håndfuld sikringer på den konto =

Men ellers ville jeg starte der hvor ledninger befinder sig i nærheden
eller påvirkes af bevægelige dele - kronrør osv, eller der hvor de evt.
bliver "strakt" på grund af styrudsving.

--
Mvdlh - Arne Lorenzen - dmcn # 626 - dfmc # 183
Info danske nyhedsgrupper: http://usenet.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-10-08 16:58

Brug Grubys lampeløsning og kig det hele igennem. Når den lyser op er
fejlen fundet.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 22-10-08 18:30

Tor Valen skrev:
> [...]
> Jeg er ved at gå kold.
>
> Kan der være starterrelæet der er gået i stykker?
> NU VIL JEG BARE FINDE FEJLEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Samme problem med en kammerats motorcykel i midt-80'erne fik os til at
brainstorme:
Eftersom ingen andre (svagere) sikringer sprang sammen med
hovedskiringen måtte problemet ligge i hoved-sikrings kredsløbet - Som
ved nærmere inspektion bestod af: Akkumulator-tændingslås-øvrige sikringer!
Ved at trække den næemest forhåndenværende hvide lampeledning til/fra
tændingslåsen som test kom vi over åroblemet og motorcyklen kørte videre
med den hvide ledning resten af sin tid!

Derfor kan jeg kun foreslå dig at trække et par ledninger direkte
imellem sikringsboksen og tændingslåsen!!

--
Armand.

Fra : Tor Valen

Dato : 22-10-08 22:44

Hej alle
Jeg vil prøve alle jeres råd af!
Mvh. Tor

Fra : Tau

Dato : 23-10-08 06:28

> Hej alle
> Jeg vil prøve alle jeres råd af!
> Mvh. Tor
>
> "Tor Valen" <aukFJERN@valen.dk> skrev i en meddelelse

-----------------------------------

Jeg har aldrig selv haft problemer med min cykel, men som elektrikker kunne
jeg da se for mig, at når en 50amp sikring sprænger ved 12 volt er det ikke
de tynde ledninger der er kortslutning i men et kraftigerer forsyningskabel.
Jeg vil prøve at se på om der evt er en forbindelse på startrelæet (hvis det
findes) som har en kabelsko der er meget tæt på stel.vi er oppe og snakke 10
eller måske 16 kvadrat ledning. er det tyndere vil det brænde over. ved en
sådan kortslutning.
Som jeg forstår det kan du godt starte men kort tid efter brænder sikringen
af.
Mærk evt om nogle er ledningerne er varme ved de stik hvori de er monteret.
Det kunne jo også godt være at når du starter maskinen for at undersøge den,
er der ikke noget i vejen, men når du sætter de på den ændre den måske
stilling i nogle af de bevægelig led.
Under sadlen måske?

Vh
Poul

Fra : Tor Valen

Dato : 23-10-08 08:13

Tak, Tau.
Også dine råd vil blive fulgt. Jeg går igang idag og skriver om resultatet.
Er der forresten nogen der ved hvor man kan få de gamle bladsikringer? Det
er bare et stykke metal på ca. 3 cm. med der fastgøres med skruer i begge
ender.

Mvh. Tor

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 05:35

> [...]
> er bare et stykke metal på ca. 3 cm. med der fastgøres med skruer i begge

Hej Tor

Vi har dem ude på arbejde ( Bosch Odense 66158888 ), men du vil også kunne
købe dem hos en VW forhandler.
Der spørger du efter hovedsikring til ABS.
Mener dog de er ca.4cm.
Hygge PD CBR1100t