yamaha xs 400 seca 85 rasler og skramler
Fra : Per Christiansen

Dato : 21-10-08 11:24

Hej jeg har en yamaha xs 400 seca

Den rasler og skramler i motoren, er det knastkæden eller er det bundkæden,
og hvor er det
biligst at købe delene,

Jeg vil måske og så skifte spempel ringene, og slibe ventiler er det en god
ide når den har gået
60000km.

Kan man stramme knastkæden for at se om det er det, og hvordan.

Fra : Armand

Dato : 02-11-08 15:53

Per Christiansen skrev:
> [...]
> ide når den har gået
> 60000km.
>
> Kan man stramme knastkæden for at se om det er det, og hvordan.

Det var ikke megen reaktion du fik på dén forespørgsel

Måske at det grunder i at der ér umuligt at give bud på sådanne lyde når
det foregår på skrift!

Det vil være det nærmeste at få strammet knastkæden samt få
synkroniseret karburatorerne (á: så de virker lige kraftigt under
tomgang og motoren derfor går roligst)!
Hvis du ikke ved om knastkæden kan strammes og (eftersom at den kán)
hvorledes, synes jeg at planer om at renovere cylinder og stempler er
noget højtflyvende :-| Men hvis den kun(!) har kørt 60.000km eller hvis
den ikke bruger mere end en liter olie pr 1000 kørte km's, skulle det
nok heller ikke være nødvandigt :-/

--
Armand.

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 02-11-08 14:59

> Hvis du ikke ved om knastkæden kan strammes og (eftersom at den kán)
> hvorledes

Hej Per

Knastkædestrammeren sidder på bagsiden af cylinderen lige under
kaburatoren.

Jeg har værkstedmanual osv. liggende, du er velkommen til at sende en
mail, så skal jeg gerne sende det til dig hvis det er interessant.

Jeg har iøvrigt lige skilt en XS 400 Seca motor ad der har gået
70000km og der ser cylinderne ganske fine ud. Den kørte sådan set
vældig godt indtil udgangslejet besluttede at det ikke ville være med
længere. Samtlige kugler i lejet gik løs og forlod lejeskålen så der
ikke var nogen støtte til udgangsakslen fra gearkassen.

Mvh.
Ulrik Kristoffersen
XS 400 SECA - nu med ny motor! :D

Fra : Armand

Dato : 02-11-08 23:31

ukristoff@gmail.com skrev:

> [...]
> længere. Samtlige kugler i lejet gik løs og forlod lejeskålen så der
> ikke var nogen støtte til udgangsakslen fra gearkassen.

KÆden skal ikke "spændes", den skal justeres så den er akkurat løs nok
til at gearkassen fungerer glat og at kæden under kørsel ikke sitrer :-|
Når først en Oringskæde er justeret korrekt er der almindeligvis ingen
grund til at efterjustere indenfor nedslidningen af pågældende bag-dæk!

At køre med for stram kæde belaster såvel kædenav-lejet som udganglejet
markant! =

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 03-11-08 18:43

> [...]
> grund til at efterjustere indenfor nedslidningen af pågældende bag-dæk!
>
> At køre med for stram kæde belaster såvel kædenav-lejet som udganglejet

Det er vist ikke årsagen her.

Ulrik kører ikke med en kæde, der er for stram.

; - )

KD

Fra : N/A

Dato : 03-11-08 23:39

Fra : N/A

Dato : 02-11-08 23:31

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 03-11-08 13:58

> Det er vist ikke årsagen her.
>
> Ulrik kører ikke med en kæde, der er for stram.
>
> ; - )
>
> KD

Det skulle i hvertfald ikke være årsagen, kæden var ikke spændt, men
justeret lige efter fabrikken og Knuds foreskrifter! ;)

Ulrik

Fra : Armand

Dato : 03-11-08 23:39

ukristoff@gmail.com skrev:

> Det skulle i hvertfald ikke være årsagen, kæden var ikke spændt, men
> justeret lige efter fabrikken og Knuds foreskrifter! ;)

Godt ord igen!

--
Armand.