Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
1ds mkIII og antal eksponeringer?
Fra : Michaelbs

Dato : 22-10-08 21:51

Jeg har et presserende spørgsmål.
Jeg har mulighed for at købe et 1ds MKIII til en meget fair pris.
Jeg har prøvet det og har nu en rawfil fra kameraet.

Ved nogen her, hvordan jeg kan trække info ud af rawfilen, der viser hvor
mange exponeringer kameraet har taget?
Jeg har prøvet med 1dcount, men det virker åbenbart ikke.
1dcount siger:
"actuation count = 0
raw tag data in hex: 30 0000000000000 ffff ffff 56 0 0 0 53 4c 0 0"

Og det forstår jeg jo ingenting af.

Serienummeret er 606159. Det betyder vel at det er et tidligt eksemplar. Kan
man så forvente at det er et af dem med AI servo problemer?
Det fik jeg nemlig ikke testet.

Håber på et hurtigt svar.

mvh Michaelbs

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-10-08 01:08

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:48ff9228$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>

> Serienummeret er 606159. Det betyder vel at det er et tidligt eksemplar.
> Kan man så forvente at det er et af dem med AI servo problemer?

Det er vist et generelt problem på Canon kameraer specielt 1D modellerne.
Man kan ikke komme til at se totalt antal eksponeringer.

Hmm, du har haft kameraet i hænderne, og knapper og hjul føles gode?
Rammer det fokus med velkendt optik foran?
I så fald er det vel bare at hoppe på. Huset er topprofessionelt og designet
til at slå søm i med.
Se sensorens antialiasfilter efter for mishandling, og virker alle
betjeningsgreb helt som de skal og som nye, kan det ikke rigtigt gå galt.

Det værste, der kan ske, er vel at lukkeren ryger, noget 1Ds Mk II er
berygtet for at gøre i utide.
Jeg ved ikke, om det er blevet bedre med 1Ds Mk III. Men omkostningerne er
ikke voldsomme i forhold til husets pris.

Held og lykke med det. Du vil ikke fortryde den bedre AF i et proff. hus.
Men hør, skal vi ikke snart ha lidt mere teaterstemning at se?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-10-08 04:22

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er vist et generelt problem på Canon kameraer specielt 1D modellerne.
> Man kan ikke komme til at se totalt antal eksponeringer.

Man kan nemt se total antal eksponeringer på mkI og mkII modellerne.
Det står direkte i EXIF og kan læses med f.eks. Photoshop elle CanCount.

[8<8<8<]
> Det værste, der kan ske, er vel at lukkeren ryger, noget 1Ds Mk II er
> berygtet for at gøre i utide.

Hvor stor en andel ryger inden f.eks. 30.000 eksponeringer ?

Både Max's og Torben Agers røg. Det er for dårligt, men især er det for
dårligt at det ikke blev udbedret uden beregning.
Men det giver ikke noget statistisk grundlag, og man hører normalt ikke om
dem der virker (f.eks. min).
F.eks. fortæller Jens Dresling fra Politiken om hans 2 ældste 1D mkII har
rundet 150.000 eksponeringer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-08 11:16

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Man kan nemt se total antal eksponeringer på mkI og mkII modellerne.
> Det står direkte i EXIF og kan læses med f.eks. Photoshop elle CanCount.

Ok, er det så de små modeller, hvor man ikke kan aflæse antallet via
Photoshop?

> [8<8<8<]
>
> Hvor stor en andel ryger inden f.eks. 30.000 eksponeringer ?

Ja, det ved jeg faktisk ikke. Jeg har bare noteret mig, at at et
uforholdsmæssigt højt antal af fortællinger om defekte lukkere på 1Ds Mk II
i forhold til den udbredelse, huset har fået.

> [...]
> dem der virker (f.eks. min).
> F.eks. fortæller Jens Dresling fra Politiken om hans 2 ældste 1D mkII har

Jo, men du hører ikke meget om professionelle Nikon huse, hvor lukkeren har
svigtet efter kort tid.
Og så er der selvf. historien om D1X'eren, der har rundet over en million
aktueringer

1Ds Mk II skiller sig ud i den sammenhæng.
Der går ingen historier om 1D Mk II

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-10-08 11:28

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Og så er der selvf. historien om D1X'eren, der har rundet over en million
> aktueringer

Den historie som jeg kender til drejer som om Nikon F5, som vist har samme
lukker som D1X.
Den er tidligere blevet omtalt som D1X.
F5'eren blev indleveret til service og havde taget 1092904 billeder.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ager

Dato : 24-10-08 13:13

> [...]
> dem der virker (f.eks. min).
> F.eks. fortæller Jens Dresling fra Politiken om hans 2 ældste 1D mkII har

Ja og nu er sensoren stået af ved ca.50,000 eksponeringer, har talt med ham
jeg solgte til og han fortæller at en ny sensor ville koste ham 17k!!!!..
Nu har han solgt sine optikker og er ligesom mange andre på nikon vognen...

Men ja Mogens vi hører ikke om hvormange der kører fejlfrit, men som du også
skriver er det vanvigtigt at de ikke ville lave lukkeren da den i mit
tilfælde røg ved knap 30,000 eksponeringer..
Svar fra canon var at det var en slid del og det måtte man regne med kunne
ske.

Mvh Torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-10-08 13:41

"ager" <big@city.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ja og nu er sensoren stået af ved ca.50,000 eksponeringer, har talt med
> ham jeg solgte til og han fortæller at en ny sensor ville koste ham
> 17k!!!!..

Det er da råddent!

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ager

Dato : 24-10-08 16:11

> Det er da råddent!
> Venlig hilsen
> Mogens Hansen

Sindsygt.....

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-10-08 14:29

"ager"

> [...]
> eksponeringer..
> Svar fra canon var at det var en slid del og det måtte man regne med kunne ske.

Såen en defekt sag vil jeg da gerne købe.. ;o9-max-

Fra : ager

Dato : 24-10-08 16:11

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen
> Såen en defekt sag vil jeg da gerne købe.. ;o9-max-

Hej Max..

smid en mail adr. til mig, så vil jeg sætte dig iforbindelse med ham.
Mvh Torben Ager
big123@city.dk - FJERN TAL FØR @

Fra : Michaelbs

Dato : 23-10-08 10:18

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Det er vist et generelt problem på Canon kameraer specielt 1D modellerne.
> Man kan ikke komme til at se totalt antal eksponeringer.

Ja, det kan jeg forstå.

> Hmm, du har haft kameraet i hænderne, og knapper og hjul føles gode?

Ja.

> Rammer det fokus med velkendt optik foran?

Der var påmonteret et 50L f1.2 og det fungerede godt. Jeg glemte at prøve
med egen optik. Ja ja.. jeg er heldig at hjernedødskriteriet ikke er trådt i
kraft.

> [...]

> Se sensorens antialiasfilter efter for mishandling, og virker alle
> betjeningsgreb helt som de skal og som nye, kan det ikke rigtigt gå galt.

Antialiasfiteret glemte jeg at tjekke. Der er den igen med
hjernedødskriteriet..*suk*

> [...]
> Jeg ved ikke, om det er blevet bedre med 1Ds Mk III. Men omkostningerne er
> ikke voldsomme i forhold til husets pris.

ok

> Held og lykke med det. Du vil ikke fortryde den bedre AF i et proff. hus.

Tror jeg heller ikke.

> Men hør, skal vi ikke snart ha lidt mere teaterstemning at se?

Joo..men jeg har haft en stor del betalingsopgaver, så jeg har ikke haft
tid... Vi må se om chancen byder sig.

mvh Michaelbs

Fra : ager

Dato : 23-10-08 04:17

hej

man kan højst sandsynlig i cs, kan ikke helt forklare hvordan. send din fil
som en lille jpg og jeg kan få min kamerat til det.

torben
"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:48ff9228$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Gert Nielsen

Dato : 23-10-08 08:20

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse
> hej
>
> man kan højst sandsynlig i cs, kan ikke helt forklare hvordan. send din
> fil som en lille jpg og jeg kan få min kamerat til det.

Jeg ved ikke om det har relevans, men med Nikon skal man have en jpg direkte
fra kameraet.
Mine rawkonvertere - Nikon, Adobe og C1 fjerner alle oplysningen ved
konvertering.
Gert

Fra : Michaelbs

Dato : 23-10-08 10:19

"ager" <big@city.dk> skrev i meddelelsen
> hej
>
> man kan højst sandsynlig i cs, kan ikke helt forklare hvordan. send din
> fil som en lille jpg og jeg kan få min kamerat til det.

Som Mogens siger, så kan man faktisk ikke på lige netop dette kamera.

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 23-10-08 04:22

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ved nogen her, hvordan jeg kan trække info ud af rawfilen, der viser hvor
> mange exponeringer kameraet har taget?

Så vidt jeg ved er det kun værksteder der kan aflæse antal eksponeringer på
mkIII.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 23-10-08 10:21

> [...]
>
> [8<8<8<]
>
> Så vidt jeg ved er det kun værksteder der kan aflæse antal eksponeringer

Det stemmer med mine undersøgelser. Kun værkstedet kan. Sikkert pga af
sensorcleaning, live view og hvad ved jeg.

mvh Michaelbs

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 24-10-08 08:19

On 2008-10-22 22:50:46 +0200, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> [...]
>
> Ved nogen her, hvordan jeg kan trække info ud af rawfilen, der viser
> hvor mange exponeringer kameraet har taget?

Hvis du sender en raw fil til mig, kan jeg sandsynligvis give dig et svar.

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Michaelbs

Dato : 24-10-08 09:55

"Thomas Schreiber" <fornavn@mayfly.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du sender en raw fil til mig, kan jeg sandsynligvis give dig et svar.

> [...]

Tror desværre kun det er muligt for Canon værksted..men har sendt dig en
mail..

mvh Michaelbs

Fra : ager

Dato : 24-10-08 13:15

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:49018d6e$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
> Tror desværre kun det er muligt for Canon værksted..men har sendt dig en
> mail..

som jeg nævnte i tidligere indlæg vil jeg også stadig mene at jeg kan aflæse
i photoshop..

torben

Fra : Michaelbs

Dato : 24-10-08 14:10

> [...]
> meddelelsen news:49018d6e$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...
>
> som jeg nævnte i tidligere indlæg vil jeg også stadig mene at jeg kan

Ja, men det kan du altså ikke. Du kan derimod ved alle andre modeller end mk
III serien.
Sælger fik det gjort ude ved CAV og det tog de "kun" 515kr for.
Så problemet er løst.
Takker

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 19:08

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4901c930$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> mk III serien.
> Sælger fik det gjort ude ved CAV og det tog de "kun" 515kr for.

Skal vi så sige tillykke med det nye kamera?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 24-10-08 20:14

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> "Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
> meddelelsen news:4901c930$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

> Skal vi så sige tillykke med det nye kamera?

Ja, det må du gerne!

Michaelbs

Fra : ager

Dato : 24-10-08 21:00

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:49021e62$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, det må du gerne!

Hey fedt tillykke!..
glæder mig til at se nogen smagsprøver.

ta

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 23:41

> [...]
meddelelsen news:49021e62$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

Jamen så tillykke!
Din zoom røg godt nok hurtigt!
JEg havde ellers en ven, der var parat til at kigge på den, men pyt - Spildt
mælk skal man ikke græde over.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 25-10-08 10:14

> Jamen så tillykke!

Tak skal du have.

> Din zoom røg godt nok hurtigt!
> JEg havde ellers en ven, der var parat til at kigge på den, men pyt -
> Spildt mælk skal man ikke græde over.

Den fulgte med kameraet og da jeg har vidvinkel i forvejen var det bare at
sælge den videre.
Åbenbart for billigt for interessen var godt nok overvældende.

mvh Michaelbs

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-11-08 12:46

> [...]

[8<8<8<]
> Ved nogen her, hvordan jeg kan trække info ud af rawfilen, der viser hvor

Ifølge specifikationen burde det ikke virke, men det er måske et forsøg værd
http://astrojargon.net/40dshuttercount.aspx

Det vil være interessant at høre om det faktisk virker.

Det skulle virke med mange andre nyere Canon DSLR med DIGIC III og IV
processorer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hanen