Hjemmenetværk med 2 wireless access points
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 22-10-08 11:54

Hej

Jeg skal have løst det kendte problem med trådløst signal i hele huset. Og
nu har jeg googlet en del og fundet ud af at der er rigtig mange måder at
gøre det på. Og rigtig mange måder som er noget crap. Og ikke rigtig så
mange som er simple.

Mit nuværende netværk består af en Draytek Vigor router med 4 LAN porte og
WLAN. Den står på 1. salen og leverer fint signal deroppe. Signalet er
tilgengæld meget svagt i stueplan.

Fra Draytek'ens 2 LAN porte har jeg trukket 2 ethernetkabler ned til 2 stik
i stuen, hvor man evt. kan tilsluttet (og skvatte over) husets bærbare hvis
signalet er for svagt i stuen. Det er det som jeg vil lave om på.

Umiddelbart tænker jeg at købe en WRT54G-accesspoint/evt. broadband-router
og tilslutte det ene stik i stuen. Sætte den op med sit eget SSID, WPA osv,
men slå DHCP, IP-tildelingen osv. fra og lade Draytek'en står for den.
Altså bare agere som en slags trådløs switch.

Dvs. jeg får 2 trådløse netværk i huset. Og ved at lade Draytek'en stå for
IP-tildelingen, så får fx de bærbare de samme IP-adresser uanset hvilket
trådløst netværk de er tilsluttet og de tilhører alle samme det samme
hjemme-netværk og kan tale til hinanden som de plejer.

Det giver så godtnok lidt bøvl med at skifte netværk hvis man flytter fra
stuen til 1. sal og omvendt.

Er der nogen smartere måder at gøre det på?

Jeg har kigget lidt på range-expander, repeater/bridge-mode som vist alle
betyder hastighedsforringelser. Og mine personlige erfaringer med
range-expander er at de er noget crap, især hvis man gerne vil kryptere
signalet.

Bjaren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-10-08 12:12

On Wed, 22 Oct 2008 12:54:14 +0200, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

> [...]
>men slå DHCP, IP-tildelingen osv. fra og lade Draytek'en står for den.

>Altså bare agere som en slags trådløs switch.

Giv dem samme SSID og WPA-kodeord, så burde det køre for dig....

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-10-08 18:10

Bjarne Wichmann Petersen:

<snip>

> Er der nogen smartere måder at gøre det på?

Det kommer an på hvorfor signalet er svagt i stue-etagen. Løsningen kan
være så simpelt som at stille antennen på skrå.

--
2GB RAM should be enough for anyone.